Gå til innhold

Samværsrett

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jo, han har hatt ungen hver sommerferie. Men ikke lov å reise langt bort... Alt har egentlig gått som ved vanlig samværsrett frem til nå og så kommer hun plutselig drassende med denne unnskyldningen.

Det er ikke så mye han får gjort med julesamværet denne jula.

Men på nyåret bør han jo ordne time hos familievernkontoret og få en skikkelig samværsavtale.

Skrevet
Gyldig grunn for å ikke orke? Ja, nå er jeg spent på hva de grunnene kan være ;)

Nå er det jo faktisk sånn at hvis han ikke taklet å møte eksen, så kunne de fått mekling hver for seg. Derfor er det ingen grunn til å ikke stille opp.

Og hva sier det om denne gutten? Jo, at når ting blir tøffe, så gidder han ikke...

Jeg hadde ikke klart å være sammen med en sånn fyr.

Tung depresjon er gyldig grunn, i morsetning til ikke å gidde....

Skrevet

Jeg elsker han i alle fall for den mannen han er i dag. Det han som fortvilet 21 åring gjorde betyr ikke at han i fremtiden vil handle på samme måte. Jeg var bare ute etter å vite hvilke rettigheter man har når man ikke har møtt på meklingsmøte og har fått svar om at man kan be om et nytt. Da gjør vi det og så blir forhåpentligvis neste jul litt mer fredfylt.

Skrevet
For å få skilsmisse må alle gifte med barn igjennom lovpålagt mekling. Ektefellene vil da bli innkalt til en mekler som i etterkant skriver ut en meklingsattest som må legges ved søknaden. Nekter en av partene å møte vil den andre likevel få attesten etter at den andre har uteblitt tre ganger.

Alle som har barn kan møtes til mekling for å bli enig om samvær.

Jeg er klar over det, men ut fra det første innlegget forsto jeg det slik at dette ikke var ordinære meklingsmøter i forbindelse med selve bruddet.

Jeg synes uansett han kunne ha gitt beskjed om at han ikke orket å møte eksen ansikt til ansikt.

Nå er det imidlertid liten vits i å beklage seg over snøen som falt i fjor, så nå han selv ta aktivt grep for å få orden på samværsrutinenene. Tre år er tross alt ganske lang tid, så hvis samværet har fungert tilfredsstillende i mellomtiden burde også eksen hans nå kunne klare å legge dette bak seg.

Skrevet
At han ikke orket den ene gangen, skjønner jeg, men tre ganger?! Burde han ikke heller da ha sagt i fra at han var syk og bedt om utsettelse?

Jeg skjønner at samlivsbrudd kan være traumatisk, men ved å ikke møte til mekling så er det ungene han setter til side.

Klart han burde det, men hadde han en alvorlig depresjon så var det sikkert flere ting han burde gjort som han ikke gjorde. I slike situasjoner blir ungene satt til side.

Skrevet

Nå er det imidlertid liten vits i å beklage seg over snøen som falt i fjor, så nå han selv ta aktivt grep for å få orden på samværsrutinenene. Tre år er tross alt ganske lang tid, så hvis samværet har fungert tilfredsstillende i mellomtiden burde også eksen hans nå kunne klare å legge dette bak seg.

Det er jeg helt enig i. På meg virker det som om hun er maktsyk.

Skrevet
Klart han burde det, men hadde han en alvorlig depresjon så var det sikkert flere ting han burde gjort som han ikke gjorde. I slike situasjoner blir ungene satt til side.

I slike situasjoner blir alt satt til side og akkurat det har jeg stor forståelse for. I de fleste tilfeller klarer man imidlertid å få gitt beskjed om at man ikke kommer akkurat som man må gjøre til f.eks. arbeidsgiver.

Skrevet

Just for the record så ga han beskjed om at han ikke kom til å stille. Men hun kalte inn til tre tette møter bare for å være sikker på å få sitte med makten etterpå.

Skrevet

Nå har vel for øvrig de fleste gjort en del dumme ting i forbindelse med samlivsbrudd, så hvis vi skulle fortsatt å henge oss opp i disse tingene i årevis eller nekte å ha disse menneskene som partnere, så hadde det vel blitt rimelig vanskelig...

Skrevet
Just for the record så ga han beskjed om at han ikke kom til å stille. Men hun kalte inn til tre tette møter bare for å være sikker på å få sitte med makten etterpå.

Det var nok familievernkontoret som kalte inn til meklingsmøtene. Hvis han hadde meldt ifra, så ville det ikke blitt noe meklingsmøte nr 2 eller nr 3 ;)

Skrevet

Det er vel ingen tvil om at det var vanvittig dumt å ikke møte til mekling. Det synes som om de fleste er enig i dette uten å gjøre det til et større problem enn det det i praksis er. En far som har vært samboer har tradisjonelt ikke foreldreansvar heller (om ikke dette ble skrevet under separat da barna ble født). Påse at han har det.

Jeg tror bostedsforelder alene kan bestemme hvor mye samvær barnet skal få med faren i slike tilfeller. Det er derfor ektremt viktig at far ber om mekling for å få til en samværsavtale. Jeg har ikke lest alle innleggene, men regner med at han har foreldreansvar. Hvis han ikke har det må han kreve det snarest mulig, og deretter mekling for å få til en samværsavtale.

Mye tyder på at han har endret holdning i forhold til det som skjedde tidligere, fordi han nå har jevnlig samvær. Han bør derfor ikke ha noe problem med å få til en god samværsavtale som barna trives med.

Dessverre er det menn som gir opp barna allerede ved samlivsbruddet ettersom menn tradisjonelt sett aldri har hatt rettigheter til omsorg. Så lenge dette har vært forbeholdt kvinnene, har mennene trukket seg tilbake og slikket sine sår etter samlivsbruddet.

Om han viser interesse høres det for meg ut som om hans ex ikke har ønsker om å legge andre hindringer enn at han må vise vilje til å ta ansvar. Dette ordner seg helt sikkert til beste for alle parter.

Skrevet

Jaja, gjort er gjort. Nå kan han gjøre noe med det så det blir greiere for dere alle i fremtiden. :)

Nå har vel for øvrig de fleste gjort en del dumme ting i forbindelse med samlivsbrudd, så hvis vi skulle fortsatt å henge oss opp i disse tingene i årevis eller nekte å ha disse menneskene som partnere, så hadde det vel blitt rimelig vanskelig...

Jepp...det virker som om noen fortsetter sin maktkamp i en årekke uten å tenke over at det er barna det går utover. I mange tilfeller er det kun litt godvilje som skal til for at det ordner seg. Noen ganger lurer jeg på om de vil fortsette kranglingen fordi de egentlig ikke er ferdig med hverandre følelsesmessig ;) Følelser har mange ansikter...

Skrevet
Mulig det. Men jeg sliter selv med faren til 6 åringen min. Han ville ha minst mulig samvær, mens han samtidig løp på bygda og fortalte alle som gadd å høre på hvor fæl jeg var som nektet han samvær....

Er de ikke morsomme når de gjør dette? Det samme sa min eks på fjerde meklingsmøte, det ene han møtte på. Og han har sagt det på "bygda" også, men alle vet at det ikke jeg er som har trenert samvær men han selv.

Når det gjelder å ikke møte til mekling pga depresjon eller hva som helst. For ungene gjør man alt, ferdig med det. Jeg ble forlatt brutalt på en tid da de fleste med litt omløp ikke splitter familien (lang historie). Men likevel møtte jeg trofast opp til meklingsmøtene uansett. Mens min eks aldri kom. Hadde han ikke dukket opp den fjerde gangen (jeg ba om en ekstra) hadde vi ikke hatt noen samværsavtale i det hele tatt. Jeg sto på for å få denne.

Kan si at jeg skjønner denne eksen litt. Og har ikke din samboer møtt til mekling har de vel heller ingen skriftlig samværsavtale. Og det er ikke lovformulert hva som er samvær, men hva som er vanlig. Det er ikke automatikk i at det blir dette om man ikke har en egen avtale.

Skrevet
Er de ikke morsomme når de gjør dette?

Joda, nå i ettertid kan jeg faktisk le av galskapen :) Men da det sto på var jeg skikkelig sliten. Når man er så sliten og samtidig får sånt slengt til seg... Jaja, de som kjenner meg visste jo sannheta. Resten måtte jeg bare heve meg over for å bevare min mentale helse (nåja, det kan vel diskuteres om jeg klarte det :ler: ).

Skrevet
Joda, nå i ettertid kan jeg faktisk le av galskapen :)  Men da det sto på var jeg skikkelig sliten. Når man er så sliten og samtidig får sånt slengt til seg... Jaja, de som kjenner meg visste jo sannheta. Resten måtte jeg bare heve meg over for å bevare min mentale helse (nåja, det kan vel diskuteres om jeg klarte det :ler: ).

Har samme erfaring som deg. Heldigvis har jeg kommet styrket ut av det hele og vi (jeg og ungene) har en fin hverdag hvor vi koser oss mye :)

Skrevet

Når det gjelder å ikke møte til mekling pga depresjon eller hva som helst. For ungene gjør man alt, ferdig med det.

Hm....det er faktisk ganske alvorlig å lide av tung depresjon. Jeg velger å tro at du ikke har peiling på hvilke konsekvenser dette kan skape for vedkommende. En slik holdning til den typen lidelse er med på å stigmatisere psykisk syke. Og det pga skråsikker uvitenhet.

Skrevet
Etter tre ganger blir det ikke satt opp flere møter.. Sånn som jeg tolker loven så vil det etter tre ganger uten oppmøte bli skrevet en ordinær samværsavtale som innebærer annenhver helg, onsdager og 2 uker i ferie/høytider. Stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke.

Møter ikke den ene part opp, er det ikke mulig å skrive noen avtale. En avtale er mellom to parter. Dermed har de i praksis ingen samværsavtale idag, og eksen er i sin fulle rett til å styre samværet.

Så lenge hun ikke totalnekter alt samvær, er det ingen som kan "ta" henne for at hun nekter samvær i julen.

Det samboeren din bør gjøre nå, er å be om nye samtaler på familievernkontoret, med formål å sette opp en skikkelig samværsavtale.

Skrevet
Hm....det er faktisk ganske alvorlig å lide av tung depresjon. Jeg velger å tro at du ikke har peiling på hvilke konsekvenser dette kan skape for vedkommende. En slik holdning til den typen lidelse er med på å stigmatisere psykisk syke. Og det pga skråsikker uvitenhet.

Hva jeg vet om depresjon er mye, også selverfart. Jeg var dypt deprimert etter vårt brudd. Men likevel måtte jeg ta meg av ungene. Og jeg gjorde det jeg kunne. Hva hadde vært konsekvensene for barna om jeg faktisk ikke hadde søkt hjelp og gjort noe? Selv om depresjon er ille, så må man gjøre noe. Det er faktisk barna det er snakk om. Beklager at jeg sikkert virker "kald" for din del, men dette er noe jeg også kjenner fra egen kropp.

Skrevet

Det samboeren din bør gjøre nå, er å be om nye samtaler på familievernkontoret, med formål å sette opp en skikkelig samværsavtale.

I tillegg bør han kreve delt foreldreansvar!

Skrevet
I tillegg bør han kreve delt foreldreansvar!

Ja, hvis han ikke allerede har det - det sier vel ikke TS noe om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...