Frøken Pus Skrevet 15. desember 2006 #1 Skrevet 15. desember 2006 Samboeren min uteble fra meklingsmøte 3 ganger og nå bruker eksen hans det mot ham og nekter ham samvær i julen og han får ikke reise vekk med ungen i sommerferien. Hva skal man gjøre med sånt? Ellers fungerer ting veldig greit med annenhver helg ordningen. (En dag i uken lar seg ikke gjøre grunnet reisevei.)
Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2006 #2 Skrevet 15. desember 2006 Hvorfor i alle dager har han uteblitt fra meklingsmøte 3 ganger da? Skjønner godt at hun bruker det mot ham.
Frøken Pus Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2006 Det er tre år siden og han orket ikke på daværende tidspunkt
Leo Skrevet 15. desember 2006 #4 Skrevet 15. desember 2006 Jeg kjenner ikke regelverket godt nok til at jeg kan uttale meg om hvorvidt hun har retten på sin side til å nekte ham noe som helst, men alt kan jo ikke ha vært rosenrødt hvis det ble satt opp meklingsmøte? Uansett forstår jeg godt at hun er en smule gretten hvis han ikke bare en, men hele tre ganger har unlatt å møte opp. Man må kunne forvente av en voksen mann at han i hvert fall klarer å gi beskjed dagen før og akutte "krisesituasjoner" dukker sjelden opp tre ganger på rad. Samboeren din bør jo først og fremst forsøke å kommunisere med barnas mor. Fungerer ikke det må han kontakte rette instans for å undersøke hvilke rettigheter han faktisk har. Forventer han rettigheter, bør han også ta ansvar og f.eks. stille på de møtene han blir innkalt til som vedrører barna!
Gjest lazuli Skrevet 15. desember 2006 #5 Skrevet 15. desember 2006 Hvorfor i alle dager har han uteblitt fra meklingsmøte 3 ganger da? Skjønner godt at hun bruker det mot ham. ← Det lurer jammen jeg også på, og for hans del håper jeg han har en gyldig grunn for fraværet. Samvær er jo en av de tingene som skal diskuteres på slike møter.
Frøken Pus Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2006 Er litt vanskelig å gjøre noe med det nå 3 år etterpå. Trenger ikke gå inn i detaljer, men han klarte ikke se henne i øynene etter det hun hadde gjort mot ham. Etter tre ganger blir det ikke satt opp flere møter.. Sånn som jeg tolker loven så vil det etter tre ganger uten oppmøte bli skrevet en ordinær samværsavtale som innebærer annenhver helg, onsdager og 2 uker i ferie/høytider. Stemmer dette?
Malama Skrevet 15. desember 2006 #7 Skrevet 15. desember 2006 Jeg har heller ikke full oversikt over alle regler her, men jeg mener å ha hørt at når en unnlater å stille opp tre ganger får den andre parten en attest på at DENNE har møtt opp, og ikke den andre, og da mister man litt kredibilitet. Og kanskje rettigheter? Rettigheter er jeg mer usikker på om man mister, for det erikke foreldrene som har samværsrett vel, er ikke det BARNA da? Og de har jo ikke latt være å møte opp noe sted...
Gjest lazuli Skrevet 15. desember 2006 #8 Skrevet 15. desember 2006 Det er tre år siden og han orket ikke på daværende tidspunkt ← Ok.... Han kan ta kontakt med et familiekontor en gang til for å forsøke å få til en samværsavtale. Så lenge han ikke har den i boks er han avhengig av morens godvilje.
Gjest Madam Felle Skrevet 15. desember 2006 #9 Skrevet 15. desember 2006 Det er tre år siden og han orket ikke på daværende tidspunkt ← Da kaller han inn til ny mekling selv, for å få til en samværsavtale som begge kan leve med. Og ikke noe er viktigere enn barna, så han burde ha orket for barna sin del.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. desember 2006 #10 Skrevet 15. desember 2006 Samboeren min uteble fra meklingsmøte 3 ganger og nå bruker eksen hans det mot ham og nekter ham samvær i julen og han får ikke reise vekk med ungen i sommerferien. Hva skal man gjøre med sånt? Ellers fungerer ting veldig greit med annenhver helg ordningen. (En dag i uken lar seg ikke gjøre grunnet reisevei.) ← Jeg skjønner henne godt. Møter han ikke opp 3 ganger så viser han særdeles liten vilje til å få ting til å fungere. Hvilke rettigheter han har vet jeg ikke.
Gjest lazuli Skrevet 15. desember 2006 #11 Skrevet 15. desember 2006 Jeg kjenner ikke regelverket godt nok til at jeg kan uttale meg om hvorvidt hun har retten på sin side til å nekte ham noe som helst, men alt kan jo ikke ha vært rosenrødt hvis det ble satt opp meklingsmøte? Uansett forstår jeg godt at hun er en smule gretten hvis han ikke bare en, men hele tre ganger har unlatt å møte opp. Man må kunne forvente av en voksen mann at han i hvert fall klarer å gi beskjed dagen før og akutte "krisesituasjoner" dukker sjelden opp tre ganger på rad. Samboeren din bør jo først og fremst forsøke å kommunisere med barnas mor. Fungerer ikke det må han kontakte rette instans for å undersøke hvilke rettigheter han faktisk har. Forventer han rettigheter, bør han også ta ansvar og f.eks. stille på de møtene han blir innkalt til som vedrører barna! ← For å få skilsmisse må alle gifte med barn igjennom lovpålagt mekling. Ektefellene vil da bli innkalt til en mekler som i etterkant skriver ut en meklingsattest som må legges ved søknaden. Nekter en av partene å møte vil den andre likevel få attesten etter at den andre har uteblitt tre ganger. Alle som har barn kan møtes til mekling for å bli enig om samvær.
Gjest vsn Skrevet 15. desember 2006 #12 Skrevet 15. desember 2006 Det er tre år siden og han orket ikke på daværende tidspunkt ← Orket ikke? Vel, det er mange ganger aleneforeldre er så slitne at de ikke orker mer. Men de MÅ. Her er det snakk om å delta på meklingsmøter. Han virker ikke særlig interessert i samarbeidet med eksen og ungen. Jeg synes du skal huske på at en sak har bestandig to sider. Jeg forstår eksen hans veldig godt. Jeg skjønner ikke at noen vil være sammen med gutter som ikke gidder følge opp ungene sine på en ordentlig måte. Og det innebærer og måtte samarbeide med eksen.
Gjest lazuli Skrevet 15. desember 2006 #13 Skrevet 15. desember 2006 Orket ikke? Vel, det er mange ganger aleneforeldre er så slitne at de ikke orker mer. Men de MÅ. Her er det snakk om å delta på meklingsmøter. Han virker ikke særlig interessert i samarbeidet med eksen og ungen. Jeg synes du skal huske på at en sak har bestandig to sider. Jeg forstår eksen hans veldig godt. Jeg skjønner ikke at noen vil være sammen med gutter som ikke gidder følge opp ungene sine på en ordentlig måte. Og det innebærer og måtte samarbeide med eksen. ← Enig i at det ser slik ut...men som du sier har en sak alltid to sider. Det kan ha skjedd ting som gjorde at han faktisk hadde en gyldig grunn for å ikke orke. Samlivsbrudd kan være traumatiske, og vi takler ting forskjellig. Det viktigste i denne saken er vel at han tar tak i tingene NÅ! Bedre sent, enn senere.
Frøken Pus Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 15. desember 2006 La meg omformulere litt: Da det for mer en tre år siden ble slutt mellom dem var han veldig langt nede psykisk. Når jeg skriver orker ikke, betyr det noe helt annet enn at han var sliten etter jobb. De er sannsynligvis kun de som selv har vært inne i en tung depresjons om kan skjønne det. Så har samværet gått fint de neste to årene, han fikk til og med ha ungen en jul. Men i år plutselig så drar hun frem dette med meklingsmøtet og at han ikke får være med ungen likevel som planlagt. Jeg synes dette er å tenke mer på seg selv enn barnet... Nå skjønte jeg det slik på Madam Felle at det går an å sette opp nytt meklingsmøte og da vil han selvfølgelig gjøre det. Men BM har fremstilt det hele veien som at det var for sent å gjøre noe med saken.
Gjest vsn Skrevet 15. desember 2006 #15 Skrevet 15. desember 2006 Det kan ha skjedd ting som gjorde at han faktisk hadde en gyldig grunn for å ikke orke. ← Gyldig grunn for å ikke orke? Ja, nå er jeg spent på hva de grunnene kan være Nå er det jo faktisk sånn at hvis han ikke taklet å møte eksen, så kunne de fått mekling hver for seg. Derfor er det ingen grunn til å ikke stille opp. Og hva sier det om denne gutten? Jo, at når ting blir tøffe, så gidder han ikke... Jeg hadde ikke klart å være sammen med en sånn fyr.
Frøken Pus Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 15. desember 2006 Gyldig grunn for å ikke orke? Ja, nå er jeg spent på hva de grunnene kan være Nå er det jo faktisk sånn at hvis han ikke taklet å møte eksen, så kunne de fått mekling hver for seg. Derfor er det ingen grunn til å ikke stille opp. Og hva sier det om denne gutten? Jo, at når ting blir tøffe, så gidder han ikke... Jeg hadde ikke klart å være sammen med en sånn fyr. ← FY hvor fordomsfulle folk kan være. Jeg elsker denne mannen av hele mitt hjerte og du kan spare deg for slike kommentarer. Les innlegget over ditt en gang til.
Gjest vsn Skrevet 15. desember 2006 #17 Skrevet 15. desember 2006 Men BM har fremstilt det hele veien som at det var for sent å gjøre noe med saken. ← Og dette har han trodd/godtatt? Har han ikke fått hatt ungen i sommerferier heller disse 3 årene? Enhver avtale kan reforhandles. Det MÅ han jo skjønne. Mulig han spiller dum, for å slippe å ta tak i saken *imponert over hvor hjelpeløse gutter kan være*
Frøken Pus Skrevet 15. desember 2006 Forfatter #18 Skrevet 15. desember 2006 Jo, han har hatt ungen hver sommerferie. Men ikke lov å reise langt bort... Alt har egentlig gått som ved vanlig samværsrett frem til nå og så kommer hun plutselig drassende med denne unnskyldningen.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. desember 2006 #19 Skrevet 15. desember 2006 Det kan ha skjedd ting som gjorde at han faktisk hadde en gyldig grunn for å ikke orke. Samlivsbrudd kan være traumatiske, og vi takler ting forskjellig. ← At han ikke orket den ene gangen, skjønner jeg, men tre ganger?! Burde han ikke heller da ha sagt i fra at han var syk og bedt om utsettelse? Jeg skjønner at samlivsbrudd kan være traumatisk, men ved å ikke møte til mekling så er det ungene han setter til side.
Gjest vsn Skrevet 15. desember 2006 #20 Skrevet 15. desember 2006 FY hvor fordomsfulle folk kan være. ← Mulig det. Men jeg sliter selv med faren til 6 åringen min. Han ville ha minst mulig samvær, mens han samtidig løp på bygda og fortalte alle som gadd å høre på hvor fæl jeg var som nektet han samvær....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå