Gå til innhold

Tette barn hjemme samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig sønn på 16 måneder som blir storebror i februar. Vi har ikke klart å få barnehageplass eller dagmamma så langt, så det ser ut til at jeg vil ha begge hjemme på fulltid.

Storebror er jo midt i oppdager-fasen og er høyt og lavt hele tiden, i tillegg til at han har begynt å prøve ut grenser. Regner med at grense-testingen ikke akkurat blir noe mindre med tiden.

Hvordan skal jeg klarer å følge med han hvis jeg blir sittende med amming i lange tider?

Og hvordan skal storebror få den stimuli han trenger? Jeg har ikke lyst til at tv'en skal være barnevakten hans. :forvirret:

Mamma og svigermor kan sikkert avlaste meg litt innimellom, men jeg tror ikke jeg kan basere meg på noe fast der.

Er det flere som har tette barn hjemme samtidig som kan komme med noen gode råd, eller forsikringer om at det kommer til å gå bra...? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen hjelp å komme med,bare en forsikring om at det KAN i alle fall gå bra. Jeg var bare et par måneder elder enn hva din sønn vil være når han blir storebror, da min bror ble født, og mammam var hjemme med oss begge. Og det gikk faktsik helt fint det, jeg er et velfungerende menneske, og brant ikke ned huset mens hun ammet. (vel og merke kom ikke min bror hjem fra sykehuset med en gang da, men når han kom trengte han ekstra mye oppmerksomhet, han er født ti uker prematurt)

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg har to tette og det gikk greit selv om det til tider var strevsomt. Noen ganger fant eldstemann det for godt å teste ut klatre og balansekunstene sine mens jeg ammet den minste, og det å se "storebror" in action i øyekroken kunne være en stressende opplevelse.

Du kan amme mens du sitter sammen med den eldste også, noen ganger satt min eldste i armkroken min mens babyen ble ammet. Noen ganger leste jeg for han eller sang, man blir veldig flink til å bruke en arm etterhvert. Og det hendte at jeg satt på gulvet og ammet samtidig som jeg kjørte tog på gulvet sammen med storebror.

Jeg sier ikke at det er bare lett, men du vil nok med tiden se hvor mye enklere det går enn du tror nå.

Skrevet

Veien blir til mens man går...

Og det går nok, jeg tror nok du lærer deg tenkinner, som Miss Guided sier.

Jeg har absolutt ingen erfaringsbakgrunn for å si dette, bare forsøker å "berolige". det funker kansje ikke?

Men i alle fall, håper det ordner seg :)

Gjest marthepia
Skrevet

Jeg tenker akkurat på det samme Siam. Bekymrer meg litt for det. At det kan bli veldig strevsomt og veldig mye å gjøre. Men det jeg er mest "redd" for er om jeg får nok tid til Emma. Er litt redd for at det skal bli mye fokus på lillegutt når han kommer.

Skrevet

Selv om du ikke kan finne barnehageplass, er det ikke noen andre tilbud du kan benytte deg av for Oliver, som du ikke trenger aa vaere med paa, og slik faa hvertfall litt avlastning?

Eller hva med aa avertere etter en barnepike som f.eks kan ta med Oliver til en park og leke, i svoemmehallen etc. en gang eller to i uken?

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Jeg leste en gang på en kjøleskapmagnet...:

"Hvis evolusjonen virker, hvorfor har mødre bare to armer da?"
:ler:

Som Miss Guided sa, en lærer seg å bruke de armene en har!

Jeg har to stykker med 20 måneders mellomrom, og jeg kan trøste deg med at begge er i live, godtfungerende, veltilpassede og snille, selv om begge var hjemme med meg. :)

Min bror og jeg er også i live, godtfungerende og veltilpassede selv om mamma var hjemme med oss, og mellom oss er det bare 14 måneder. Og min bror var i tillegg en apekatt. ;)

Slitsomt kan det være til tider, men dette går vanligvis bedre enn en frykter.

Jeg lot storebror være "barnevakt" og ga ham oppgaver han kunne mestre.

Han ga babyen flaske (jeg pumpet meg så lenge jeg hadde melk, og mme etter dette) mens de begge satt/lå på fanget mitt, han fikk i "oppdrag" å passe på at babyen hadde det bra på stua mens jeg tok oppvasken på kjøkkenet (3 meter unna), skiftet bleier på babyen (helt alene selvsagt :ironi: ) osv.

Jeg er helt sikker på at du finner teknikker og rutiner som passer dere utmerket!

:klem:

Skrevet

Ammestund er kosestund, Vilde ble ammet i en armkrok og Ida så på Teletubbies i den andre armkroken. Ida fikk da kun se på TV når Vilde fikk mat, da ble det mere stas, hun fikk ro og det hele gikk seg til utmerket.

Små barn sover mye.

Du vil få tid til storesøsken selvom du har en liten!

Gi slipp på tingene som ikke betyr noe.

Fokuser på samvær, kos og ro, dette ordner seg!

Skrevet

Min lillegutt er 2 år og to mnd'er mens lillesøster er 2 mnd'er. Det er do-able. Ta deg ekstra tid til den eldste når den yngste sover er mitt råd...så tåler den eldste å bli "oversett" litt når den yngste ammes og stelles.

Og la gjerne den eldste "hjelpe" til....hente smokker, bleier, holde flaska, kluten, whatever. Så får h*n føle at h*n er litt viktig enda.

Det aller viktigeste, som jeg ser det....nr man er mor til to så små så tett....er å huske å ta tid til mor og. Lett å slite seg ut, og det er ingen tjent med.

Jeg lot pappa være hjemme-pappa i kveld og har vært ute og julehandla i fred og ro uten barn. Og jammen sneik jeg meg til en kopp varm kakao og en kakebit på kafe også...:D

Skrevet

Jeg er glad jeg har barnehageplass til størstejenta når lillegull kommer til verden. Tror jeg ville blitt innmari sliten, og fått innmari dårlig samvittighet om jeg har hatt støresøster også hjemme, men ... de hadde det jo sånn før, og som jeg kan lese er det mange av dere som har det sånn nå også. Kalrt det går, og du lærer nok teknikkene. Husk bare å ta vare på deg selv, sørg for å få hvile når pappaen er hjemme, eller skaff deg ei trillepike/trillegutt som kan ta den største på ettermiddagstid og i helger. (Tror det er unge som synes det er populært enda!)

Lykke til! Jeg beundrer dere som får takler dette :)

Skrevet

Dette går så bra skal du se :) Jeg har to jenter med 15 mnd mellomrom og hadde ingen problemer med å få dette til.

Den yngste sover jo en del til å begynne med så da kan eldstemann stimuleres. Etterhvert gjør du dette automatisk og vil sikkert ikke en gang tenke over hva du gjør.

Innledningsvis, til ammingen kommer skikkelig i gang, kan det kanskje være lurt å ha en lekegrind stående. La han være litt i denne før den nye babyen kommer så han er vant til å tilbringe litt tid der.

Skrevet

Jeg tror det kommer til å gå strålende.

Her er nr. 2 på vei, vil komme til verden når storesøster er ca 15 mnd.

Jeg synes hun er for lita til å gå i barnehagen jeg! Her vi bor finnes det endel åpnebarnehager, det skal vi fortsette å benytte oss av. Tror storesøster vil få møte nok barn der også lekt litt fra seg.

Og sier som de andre, små babyer sover mye. Tror forresten det er viktig å komme seg litt ut, sånn at dere ikke går oppå hverandre hjemme hele dagen.

Sjekk om det er noen åpnebarnehager i nærheten av dere!

Skrevet

Kanskje du bør investere i en slynge el.l? Genialt å bære barnet i (det minste altså), og du kan til og med amme ungen mens hun ligger der. Så kan du være mer mobil og ha armene fri. Spør Grooo her inne om sånt, hun har blitt ekspert.

Dette klarer du sikkert bra! :klem:

Skrevet

Du burde absolutt vurdere å skaffe deg en slynge ja!

Det skal være veldig fint å amme i slynge, da kan du ha babyen "hengeden på" deg og samtidig ha litt bevegelsesfrihet. Her kan du lese om slynger på Tett inntil.

Det finnes også mange fine bæreanrettninger som du kan bruke og ha storegutten i mens du gjør ting i huset og babyen sover eller ligger for seg selv. Da får storegutt kos og nærhet og mammatid samtidig som du får gjort ting. Kan virkelig anbefales!

Selv har jeg sjal og mei tai, du kan se bilder i signaturen min. Jenta mi er jo mindre en gutten din, men mei tai feks kan i alle fall fint brukes til store barn også.

Skrevet

Jeg har litt mer enn to år mellom - så det er ikke helt det samme.. Jeg hadde park til eldstemann når jeg var i permisjon med nr 2. I begynnelsen fikk eldstemann mest oppmerksomhet, fordi den minste sov jo hele tiden.. Det er først når den minste blir 4-5 måneder at det blir en utfordring å gi begge hva de trenger. Men som en annen sier - veien blir til mens man går.

Nr 2 blir en naturlig del av familiens allerede etablerte rutiner, det er noe annet enn med nr 1 - for da er det foreldrene som blir en del av barnets rutiner.. Det kommer til å gå kjempefint.

Og tenk så gøy de vil få det som er så tett i alder! Min erfaring er at barn som er tett i alder leker fint sammen, noe som letter hverdagen og ikke minst ferier..

Lykke til!

Skrevet (endret)

Eg er heime med våre to tette. Storesøster har nytt fylt to år, og veslejenta er snart 4 mnd. Det går faktisk forbausande bra, sjølv om dei første månadane var tøffe. Slitsomt å vere opp om natta med baby, og storesøster som våknar i 6-7 tida. Og som fleire over her har nevnt, er det amming som kan vere ein utfordring. Av og til må eg berre la storesøster få gjere som ho vil, slik at eg får amma. Det skal seies at eg har ein forholdsvis rolig 2 åring. Prøvar å ta dei begge med i kvarandres leik. Skal eg bade vesla, blir storesøster med og bada dokka si ect.

Min lillegutt er 2 år og to mnd'er mens lillesøster er 2 mnd'er. Det er do-able. Ta deg ekstra tid til den eldste når den yngste sover er mitt råd...så tåler den eldste å bli "oversett" litt når den yngste ammes og stelles.

Her er det faktisk omvendt. Storesøster får mykje oppmerksomhet, og vi prøvar å konsentrere som meir om minstemann.

Trur det er litt kva ein gjer det til. Eg har feks senka krava om strigla hus, og er meir med jeneten. Blir nok ingen rundvask til jul i dette huset ;)

Endret av Emma3
Skrevet

Tusen takk for oppmuntringer og gode råd.

Vi har Baby Bjørn, som ikke ble så mye brukt med nr. 1, men jeg ser for meg at den blir nyttig nå. Ellers kommer jeg til å sikre huset enda litt bedre, så jeg er sikker på at han ikke skader seg alvorlig om jeg ikke kommer fra.

Vi har lekegrind også, og den kan sikkert også være grei å ha fremover.

Det er desverre ikke noen dagtilbud til dem under to år i kommunen, men det er åpen barnehage to ganger i uken. Men da må jeg jo være med, så det blir ikke noen avslapningstid for meg og lille-jenta, men det er jo bra for storebror å komme seg ut å leke med andre barn.

Det blir sikkert bra, selv om det blir slitsomt. :)

Andre med erfaringer og tips?

Skrevet

Ja, her er andre erfaringer:

Er 19 månder mellom våre to eldste. Da nr 2 kom hadde førstemann vært i barnehage en god stund og var vant til liv og røre. Tenkte at når jeg skulle ut i permisjon ville jeg også kunne kose meg hjemme med den største.

Men det ble et pes og et strev jeg aldri hadde forestilt meg. Når minsten skulle puppes ble størsten sjalu og fant på rampestreker (vi hadde ikke video/dvd), størsten ble understimulert med aktiviteter fordi jeg var konstant trett etter våkennetter, begge skulle sove på dagtid og det var ikke bestandig så enkelt å få det til å klaffe, å komme seg ut og treffe andre var mer et pes og et strev enn en glede. Størsten måtte fotfølges konstant, både så han ikke skulle skade seg selv eller babyen. Mange ganger var jeg så sliten at jeg bare satt og grein.

Gudsjelov hadde jeg beholdt 50 % barnehageplass til størsten (2 eller 3 dager i uken). Men jeg må si jeg grudde meg fælt de ukene det bare var 2 dager med barnehagetilbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...