Gå til innhold

Rotfylling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nett fått beskjed at jeg må trekke tanna, å rotfylle. Det var etter en ulykke der jeg knakk halva fortanna (nå 2 år senere døde nerven ut), så jeg får det heldigvis dekket. Men, er det slik at de tilpasser slik du vil?

Altså den tanna jeg har nå som er halveis falsk, den er litt skjev (går litt over den andre fortanna. Men siden jeg nå skal fjerne hele, så lager de vel den slik at den blir rett ved den andre tanna? Håper det, har alltid drømt om beine fortenner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nett fått beskjed at jeg må trekke tanna, å rotfylle. Det var etter en ulykke der jeg knakk halva fortanna (nå 2 år senere døde nerven ut), så jeg får det heldigvis dekket. Men, er det slik at de tilpasser slik du vil?

Altså den tanna jeg har nå som er halveis falsk, den er litt skjev (går litt over den andre fortanna. Men siden jeg nå skal fjerne hele, så lager de vel den slik at den blir rett ved den andre tanna? Håper det, har alltid drømt om beine fortenner.

Bare lurer litt på akkurat den, skal du trekke eller rotfylle? Kan ikke gjøre begge deler samtidig :ler:

Og skal du få krone eller skal du få implantat?

Uansett, så kan de tilpasse den "nye" tanna, slik at det blir mer estetisk ja, bare gi beskjed om det til tannlegen, for det er mange som vil beholde egne særpreg og slikt, når de er i lignende situasjoner. :)

Skrevet
Bare lurer litt på akkurat den, skal du trekke eller rotfylle? Kan ikke gjøre begge deler samtidig :ler:

Uansett, så kan de tilpasse den "nye" tanna, slik at det blir mer estetisk ja, bare gi beskjed om det til tannlegen, for det er mange som vil beholde egne særpreg og slikt, når de er i lignende situasjoner. :)

Oj...! :sjenert: Jeg har lite peiling altså..., hvordan rotfyller en da?, trodde det var å få satt inn en ny tann jeg, da må du vel trekke den gamle? Eller hva? :ler:

Skrevet

Rotfylle er vel at man faktsik borrer og fyller hullet, helt ned i rota på tanna. (egentlig bare hørt om et på jeksler og sånn jeg da, men hva vet jeg? Aldri hat en fylling idet hele tatt jeg, rot eller ei.)

Om du skal trekke tanna og få ny, så får du ikke rotfylling.

Men du kan sikkert snakke med tannlegen og få et "pent resultat" :)

Skrevet

Hm.., men jeg har ikke hull, bare en nerve som holder på å dø ut...! (åååhh, dritvondt..., har smertestillende og pencillin, men det hjelper ikke!?)

:overrasket::overrasket: Nei, håper ikke for all del jeg skal "bore" vekk nerven. For jeg husker da jeg skadet meg, òg skulle bore i nerven litt før jeg får satt på den falske biten, så holdt jeg på å besvime av smerte (jeg skalv), enda jeg hadde full bedøvelse! :tristbla:

Skrevet

Hva er forskjellen?...

Skrevet

:ler: Ikke alltid så lett å vite hva som er hva,

men altså, hvis du har skadet tannen tidligere, og nå har nerven sagt takk for seg... Da skal du nok rotfylle, og som det blir sagt så renser de ut den kanalen i rota hvor nerven går, og fyller opp det rommet med en rotfyllingsmasse (derfor navnet, du legger fylling ned i roten).

De rotfyller for å ta bort betennelsen i tanna.

Så hva de skal gjøre med tanna etterpå kommer an på hvor mye som er igjen av tanna. Det du har nå, er det den opprinnelige tanna som du slo av, og som de har limt på igjen? Eller har de bygget opp tanna med sånn hvitt materiale som fyller igjen hull med (plastfylling)? Eller har de slipt ned tanna og satt på krone?

Regner ikke med du skal ha implantat, siden du ikke skal trekke (mest sannsynligvis). Implantat er en slags skrue som de setter ned i kjeven for å erstatte en tapt tann.

Så spørsmålet ditt, om de kan gjøre tanna rett... Hvis du skal ha krone:ikke noe problem, om de skal lime på den opprinnelige "gamle" tanna di: da blir det vanskelig, om de skal bygge opp igjen med plastfylling: kommer helt an på hvordan tanna står i forhold til den andre, hvor mye den overlapper den andre osv osv... umulig å si uten å ha sett det ;)

Men det letteste er som det alltid er: snakke med tannlegen din, som kjenner akkurat din historie og din behandlingsplan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...