Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sendt inn søknad på en stilling jeg har veldig lyst på, og her regner jeg med det er mange om beinet. Er det positivt å ta en telefon til oppgitt kontaktperson for å stille spørsmål om ting som ikke kommer fram i stillingsannonsen, eller kan dette oppfattes som masing? Burde jeg heller sitte på gjerdet å vente til jeg evt er så heldig å bli kalt inn til intervju?

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har sendt inn søknad på en stilling jeg har veldig lyst på, og her regner jeg med det er mange om beinet. Er det positivt å ta en telefon til oppgitt kontaktperson for å stille spørsmål om ting som ikke kommer fram i stillingsannonsen, eller kan dette oppfattes som masing? Burde jeg heller sitte på gjerdet å vente til jeg evt er så heldig å bli kalt inn til intervju?

Erfaringer?

Dersom du skulle tatt den telefonen burde den vært tatt før du sendte søknaden. For nå har du egentlig ikke bruk for den infoen før du evt blir innkalt til intervju, og da stiller du de sprøsmålene ifm innkallelsen. Og ja, i disse tider med mye trøkk i de fleste bransjer, vil en slik telefon bli sett på som unødvendig og "masete". Men du kan ta en telefon og spørre om videre gang i ansettelsesrunden. Når det blir avholdt intervjuer, om det er flere intervjurunder, når de regner med å ha ansettelse klar. Dette fordrer naturligvis at det ikke står noe om det i annonsen.

Skrevet

Det er vel sånn at det er i det tilfellene det er mange søkere at det er mest fordelaktig å ringe for å skille seg ut sånn sett i forhold til de tilfellene hvor det er få søkere og søknaden vil lett bli lagt merke til likevel?

Skrevet

Enig med niomi, det er før man sender søknaden det lønner seg å ringe, slik at man får en søknad "stilet" inn mot den jobben man faktisk søker. Om man ringer etter søknaden er sendt og man har skrevet en dårlig søknad er det bortkastet tid for begge parter.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Hun skriver jo ikke at hun har sendt inn en dårlig søknad? Jeg tror det er positivt å vise interesse for stillingen, og er forøvrig enig med sberg.

Skrevet
Det er vel sånn at det er i det tilfellene det er mange søkere at det er mest fordelaktig å ringe for å skille seg ut sånn sett i forhold til de tilfellene hvor det er få søkere og søknaden vil lett bli lagt merke til likevel?

Og det er i de tilfellene der det er mange søkere og alle ringer at de blir litt lei og heller ikke har tid til å ta seg av ørten telefoner med itnetsigende spørsmål, som de uansett kunne ventet med til intervjuet. Som arbeidsgiver tar man som forutsetning at man er interessert hvis man har sendt søknaden. Det er positivt å være interessert, men hvis det er noen som er bedre kvalifisert rent formelt hjelper ikke det uansett. Så fram til man ev møter på intervju bruker de tiden til å vurdere formelle kvalifikasjoner.

Mitt råd er altså å ikke ringe.

Skrevet

Når jeg var på jobbsøkerkurs fikk vi bekjed om å ikke ringe hvis ikke vi hadde noen veldig relevante og gode spørsmål.

Har du bare svada å komme med, eller de samme spørsmålene som de siste 10 som ringte også spurte så er det alt annet enn positivt.

Enig med niomi, nå er søknaden sendt. Smør deg med tålmodighet.

Nå er det jo også rett før jul, så de fleste har nok å henge fingrene i...

Gjest Labellamia
Skrevet (endret)

Erfaringer?

;) Ring og spør i vei du, og sørg for at navnet ditt kommer tydelig frem. Det viser interesse og engasjemang. Spørsmålene må være relevante og vise at du har undersøkt litt om bedriften på forhånd.Da har du bedre sjangs for å bli innkalt til intervju. Du kan også henvise til telefonsamtale i søknaden hvis du kan passe det inn på en naturlig måte. Men her har du sent søknaden, så da er det mer naturlig å ringe for å høre videre gang i prossesen.

I de fleste bedrifter som søker etter ansatte i dag er det de som tar intiavtiv som vil komme i betrakning, det er ingen som vil oppfatte interesse for stillingen som mas. De vil heller se det positivt.

Endret av Labellamia
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Sist vi utlyste en stilling, fikk jeg rundt 40-50 samtaler hver dag i 3 dager. Og tro meg når jeg sier at disse navnene skilte seg ut, men på en negativ måte. Min erfaring er at spørsmålene bør være utrolig bra for at man skal gjøre inntrykk. De aller fleste som ringer, stiller nemlig akkurat de samme spørsmålene.

Det var også et par som ringte meg og stilte spørsmål etter at de hadde sendt inn søknaden. Det virket bare rart. De har sendt en søknad; ergo er de interesserte..

Skrevet
I de fleste bedrifter som søker etter ansatte i dag er det de som tar intiavtiv som vil komme i betrakning, det er ingen som vil oppfatte interesse for stillingen som mas. De vil heller se det positivt.

Der jeg jobbet før ble det oppfattet som "mas" hvis den som ringte ikke hadde noe vettugt å spørre om. Og det var så mange som ringte at navnene ble glemt like fort som de ble presentert.

Det som ble sett på var gode søknader og søkerens egenskaper og bakgrunn.

Skrevet

Jeg ville ringt kun hvis jeg hadde relevante spørsmål, og ikke etter at jeg hadde sendt søknad. Det kan oppfattes som mas, og et desperat forsøk på å bli husket.

Husk, også de som ansetter har lest alle disse gode tipsene om hvordan man skal gjøre seg bemerket. Det gjelder forsåvidt også dette med å vri alle sine negative egenskaper om til noe negativt - det blir som regel veldig gjennomsiktig og lite personlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...