Devana Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Jeg lurte på noe om visdomstenner...På røntgenbildene synes alle fire tennene, to av dem har kommet litt fram...Men det at de synes på bildet (et sånt panoramarøntgenbilde), vil det si at de MÅ komme fram?
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Jeg lurte på noe om visdomstenner...På røntgenbildene synes alle fire tennene, to av dem har kommet litt fram...Men det at de synes på bildet (et sånt panoramarøntgenbilde), vil det si at de MÅ komme fram? ← Skjønner ikke helt hva du mener. Spør du om det er slik at siden de synes der, kommer de før eller senere til å bryte ut av tannkjøttet? I så fall nei, ikke nødvendigvis, men de kommer til å prøve. Hvis du ikke har plass til dem kommer de bare til å stå der og presse til de har dyttet de andre tennene nok sammen til at det er plass (hvilket kan forårsake feil tannstilling). Så det beste er at de kommer fram, da er det en liten sjanse for at de ikke må trekkes, og må de trekkes så slipper du å skjære dem fram først.
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2006 Takk Sniglå! Da er det fremdeles håp
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2006 Er du tannlege Ayrabeth? Du høres ut som at du kan litt om dette
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Er du tannlege Ayrabeth? Du høres ut som at du kan litt om dette ← Nei, jeg har bare en far som er det. Så jeg later som jeg kan mye mer enn jeg kan.
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2006 Nei, jeg har bare en far som er det. Så jeg later som jeg kan mye mer enn jeg kan. ← Hehe..Okey, ganske heldig sånn sett du da jeg kvier meg for å gå til tannlegen hvert år.
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #8 Skrevet 14. desember 2006 (endret) Hehe..Okey, ganske heldig sånn sett du da jeg kvier meg for å gå til tannlegen hvert år. ← Jepp, jeg slipper i hvert fall å grue meg så mye, men jeg kan ikke akkurat si at jeg liker å gå til tannlegen selv heller da. Men den andre grunnen til at jeg kan mye om dette er at alle mine visdomstenner sto slik jeg beskrev. De kom ikke fram, de bare lå under tannkjøttet og dyttet de andre tennene ut av stilling. Så om du ikke har plass til dem, er det lureste du kan gjøre å trekke de så fort som mulig, da har de i tillegg kansje ikke grodd ut røttene helt ennå, så de er enklere å trekke av den grunn. Selve trekkingen av visdomstenner bruker heller ikke å være spesielt vondt, du blir godt bedøvd. Endret: skriveleif Endret 14. desember 2006 av ayrabeth
Sniglå Skrevet 14. desember 2006 #9 Skrevet 14. desember 2006 Vil nå ikke si meg helt enig i det om at visdomstennene kommer til å stå å presse helt til de kommer opp, og at de kan forårsake trangstilling av tenner. Sistnevnte er det mange diskusjoner om, men de fleste mener nå at visdomstennen så langt bak ikke kan føre til trangstilling av fremtennene. Spesielt tennene i underkjeven retter seg naturlig opp i samme perioden som visdomstennene kommer frem. Så det er mest sannsynligvis to prosesser som skjer samtidig, fremfor at den ene fører til den andre Og tenner som ikke har "kommunikasjon til munnhulen" som en sier, kan bli stående nede i kjeven resten av livet med stor sannsynlighet for at de ikke skaper noen problemer. Sjansen for at noen problemer kan oppstå er selvfølgelig der, men den er mindre enn sjansen for at de ikke skaper problemer.
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2006 Vil nå ikke si meg helt enig i det om at visdomstennene kommer til å stå å presse helt til de kommer opp, og at de kan forårsake trangstilling av tenner. Sistnevnte er det mange diskusjoner om, men de fleste mener nå at visdomstennen så langt bak ikke kan føre til trangstilling av fremtennene. Spesielt tennene i underkjeven retter seg naturlig opp i samme perioden som visdomstennene kommer frem. Så det er mest sannsynligvis to prosesser som skjer samtidig, fremfor at den ene fører til den andre Og tenner som ikke har "kommunikasjon til munnhulen" som en sier, kan bli stående nede i kjeven resten av livet med stor sannsynlighet for at de ikke skaper noen problemer. Sjansen for at noen problemer kan oppstå er selvfølgelig der, men den er mindre enn sjansen for at de ikke skaper problemer. ← Hvilke problemer er det er det som kan oppstå? *nysgjerrig her* Nå får vel forsåvidt ikke tennene mine kommet i mer "stokkete" stilling, til og med etter bruk av regulering har jeg fremdeles tenner som står litt i hytt og pine
Sniglå Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Problemer som KAN oppstå, altså svært liten sannsynlighet: Tumores, cyster, resorpsjoner (at visdomstannen "spiser" på nabotannen), fraktur av kjeven, tannkjøttsproblemer, karies, infeksjon omkring visdomstannen (de tre siste gjelder vel mest for de tennene som har kommet litt frem, altså som har kommunikasjon til munnhulen.
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 14. desember 2006 Problemer som KAN oppstå, altså svært liten sannsynlighet: Tumores, cyster, resorpsjoner (at visdomstannen "spiser" på nabotannen), fraktur av kjeven, tannkjøttsproblemer, karies, infeksjon omkring visdomstannen (de tre siste gjelder vel mest for de tennene som har kommet litt frem, altså som har kommunikasjon til munnhulen. ← Takk Hørtes litt skummelt ut, men det er vel som du sier sjeldent.
Sniglå Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 Ja, det er sjeldent. Så dersom tannen din ikke har kommet frem, enten at du ikke ser den, eller at tannlegen din ikke kan kjenne den med en sonde, ville jeg ikke gjort noe med den (avhenger jo selvsagt av hvor gammel du er da?). Men her i mine papirer står det at omtrent 90% av de som har visdomstenner uten kommunikasjon får ingen problemer senere (skal ha eksamen i dette på mandag, så nå fikk jeg repetert litt )
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 14. desember 2006 Ja, det er sjeldent. Så dersom tannen din ikke har kommet frem, enten at du ikke ser den, eller at tannlegen din ikke kan kjenne den med en sonde, ville jeg ikke gjort noe med den (avhenger jo selvsagt av hvor gammel du er da?). Men her i mine papirer står det at omtrent 90% av de som har visdomstenner uten kommunikasjon får ingen problemer senere (skal ha eksamen i dette på mandag, så nå fikk jeg repetert litt ) ← Jeg er 21. Tannlegen har aldri brukt noe sonde på meg...?
Sniglå Skrevet 14. desember 2006 #15 Skrevet 14. desember 2006 Nei, okei. Jeg har jo ikke alle opplysninger om akkurat deg og dine tenner da, så jeg ville hørt med tannlegen din om hva han mener er best for deg Men i utgangspunktet ville jeg ikke gjort noe med de tennene som ikke hat tittet frem i munnhulen, som jeg sa I hvilken forbindelse har du tatt panoramabilde da? For å vurdere visdomstennene eller?
Devana Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 14. desember 2006 Nei, okei. Jeg har jo ikke alle opplysninger om akkurat deg og dine tenner da, så jeg ville hørt med tannlegen din om hva han mener er best for deg Men i utgangspunktet ville jeg ikke gjort noe med de tennene som ikke hat tittet frem i munnhulen, som jeg sa I hvilken forbindelse har du tatt panoramabilde da? For å vurdere visdomstennene eller? ← Ja, tok det for ca ett år siden hos en tannlege jeg vanligvis ikke går til. Der fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE operere alle visdomstennene ut. Jeg forstår de to som er frambrutte, men ikke helt de som ikke har tittet fram enda. Har uansett ikke kommet så langt som til å få ut en eneste tann...Jeg manner meg opp til det
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 Vil nå ikke si meg helt enig i det om at visdomstennene kommer til å stå å presse helt til de kommer opp, og at de kan forårsake trangstilling av tenner. Sistnevnte er det mange diskusjoner om, men de fleste mener nå at visdomstennen så langt bak ikke kan føre til trangstilling av fremtennene. Spesielt tennene i underkjeven retter seg naturlig opp i samme perioden som visdomstennene kommer frem. Så det er mest sannsynligvis to prosesser som skjer samtidig, fremfor at den ene fører til den andre Og tenner som ikke har "kommunikasjon til munnhulen" som en sier, kan bli stående nede i kjeven resten av livet med stor sannsynlighet for at de ikke skaper noen problemer. Sjansen for at noen problemer kan oppstå er selvfølgelig der, men den er mindre enn sjansen for at de ikke skaper problemer. ← Både hos meg og mamma begynte framtennene plutselig å skyve seg sammen da visdomstennene sto og presset, de var helt rette før. Med en gang visdomstennene var trukket sluttet de å flytte på seg. Mamma trakk visdomstennene mye senere enn meg, og har derfor mye skjevere fortenner. Det høres ikke akkurat ut som en tilfeldighet for meg. Men som du sier er det sikkert forskjell på tenner som prøver å komme frem, men ikke har plass fordi de støter mot de andre tennene, og på tenner som bare ligger helt rolig nede i kjeven. Det vet du sikkert mer om enn meg. Det er mulig jeg har hørt mye skrekkhistorier, men etter min erfaring sparer det mye trøbbel å trekke visdomstennene så fort som mulig. Det blir mye mindre probemer om man trekker dem ut som ung, enn hvis man venter til det blir absolutt nødvendig.
Sniglå Skrevet 14. desember 2006 #18 Skrevet 14. desember 2006 Nei, men da har de nok tatt den vurderingen som tas i forbindelse med visdomstennene, og anbefalt det som er det beste for deg i ditt tilfelle Det er bare å manne seg opp, det er best å gjøre det mens du er ung og frisk
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #19 Skrevet 14. desember 2006 Infeksjon omkring visdomstannen (de tre siste gjelder vel mest for de tennene som har kommet litt frem, altså som har kommunikasjon til munnhulen. ← Jeg fikk infeksjon rundt min siste visdomstann, den hadde ikke kommet fram.
Sniglå Skrevet 14. desember 2006 #20 Skrevet 14. desember 2006 Det blir mye mindre probemer om man trekker dem ut som ung, enn hvis man venter til det blir absolutt nødvendig. ← Den er jeg hvertfall enig i
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå