Rakel Skrevet 13. desember 2006 #1 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Nå fikk jeg vite av min far at han og...flere jeg ikke visste om skal til meg 1. Juledag. Mannen min reiser på jobb i julen, og det blir bare meg og min mor med vår familie på Julaften. Min mor spurte om vi ikke skulle invitere hennes 2 brødre hit 1. juledag sammen med familie. Og jeg sa greit, det hadde vært koselig da jeg trodde det bare var oss da også. Så spurte min far om han kunne komme sammen med mine 2 stesøstre. Jeg ringte nå for å si at det selvfølgelig er greit. Han kunne fortelle at han allerede var invitert av min mor. Og at alle skulle her. Det viser seg nå at min andre bror også er blitt invitert hit uten at jeg vet det. Det kunne vært greit, MEN han har også kone og FIRE barn under 6 år. (tvillingpar på 1) Dersom jeg hadde visst det, så hadde jeg selvfølgelig ikke invitert mine onkler med familie. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har jo ikke plass!! Jeg har en liten stue, og ser for meg et kaos de lux med alle disse menneskene. Og så er jeg alene med alt.... Vi blir nå rundt 20 mann på en 20 kvadrat stue. (med meg i midten som prøver å diske opp bord og berge tallerkner og pynteting) Nei, nå gleder ikke jeg meg mer i hvert fall. Kan ikke si at de ikke kan komme i ettertid.. og noen av oss skal til min bror 2. juledag. Min mor mener hun ikke har plass, men det er ikke så stor forskjell egentlig. HJELP!!! Endret 14. desember 2006 av Rakel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dizzy Skrevet 13. desember 2006 #2 Del Skrevet 13. desember 2006 Huff da....kan se for meg at det kan bli ganske hektisk ja. Hadde nok blitt sint på min mor om hun inviterte folk til meg uten at jeg selv visste om det! Du sier at du er alene om å lage til....synst det minste din mor kan gjøre er å hjelpe deg både før og underveis når det er hun som har invitert alle disse gjestene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 13. desember 2006 #3 Del Skrevet 13. desember 2006 Du sier at du er alene om å lage til....synst det minste din mor kan gjøre er å hjelpe deg både før og underveis når det er hun som har invitert alle disse gjestene! ← Det samme hadde jeg tenkt å si... Du får sette henne i sving... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. desember 2006 #4 Del Skrevet 13. desember 2006 Å shit - den var lei! Ring mamman din. Si at dere blir 20 stk på 20 kvm, og spør om hun har noen lure forslag. Og at du trenger litt hjelp både i forkant og etterpå. Og om hun har 12 stoler og et digert spisestuebord å låne bort (eller noe sånt). Kanskje hun har noen gode forslag, eller hun skjønner at det må gjøres på en annen måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerle Skrevet 13. desember 2006 #5 Del Skrevet 13. desember 2006 For å ikke snakke om all oppvask hun må ta.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 13. desember 2006 Ja, HUN gleder seg. Tror nok hun vil hjelpe til litt med maten, men hun er ganske bedagelig utover. Det samme gjelder de andre gjestene. Klart det kan være koselig, men husker med gru på den gangen da jeg løp til og fra maten og ungene til broren min som holdt på å velte alt mulig. Brant meg gjorde jeg og... Foreldrene satt i ivrig diskusjon rundt bordet og ventet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 13. desember 2006 Uff, nå hørtes jeg sutrete ut.. Nei, jeg får ta på meg og gjøre det beste ut av denne kvelden. Men det var dårlig gjort å ta det som en selvfølge av min mor. Det er hun som har satt i gang dette her. Kunne i det minste informert på forhånd. Kanskje lage koldtbord da det ikke er plass å sitte rundt et bord. (Blir det vær, så har jeg terasse på 40 kvadrat. he,he.. ) Kanskje grillen og kan tas frem i disse globale oppvarmingstider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leiababe Skrevet 13. desember 2006 #8 Del Skrevet 13. desember 2006 Du får si du er syk 1 juledag. Begynne å hoste litt på kvelden på julaften Så kan du jo si til din mor at du desverre ikke orker å ha selskap i morgen, men at hvis din mor vil ha det, kan hun gjerne få maten du allerede har laget på forhånd. Lag noen småting slik at det ikke virker planlagt Så kan hun stå der med alle gjestene hun tross alt har invitert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerle Skrevet 13. desember 2006 #9 Del Skrevet 13. desember 2006 Du får si du er syk 1 juledag. Begynne å hoste litt på kvelden på julaften Så kan du jo si til din mor at du desverre ikke orker å ha selskap i morgen, men at hvis din mor vil ha det, kan hun gjerne få maten du allerede har laget på forhånd. Lag noen småting slik at det ikke virker planlagt Så kan hun stå der med alle gjestene hun tross alt har invitert ← LURT!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 13. desember 2006 #10 Del Skrevet 13. desember 2006 Uff, nå hørtes jeg sutrete ut.. ← Nei, det gjør du aldeles ikke... Klart det kan bli koselig, men du burde fått være med å planlegge, eller i det minste blitt spurt på forhånd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. desember 2006 #11 Del Skrevet 13. desember 2006 Oj.. Plukk vekk pyntetingene og sett de på boden. Flytt planter inn på soverommet. Ta vekk alt som tar plass og er unødvendig. Og lag enkel mat. Og for all del pisk moren din til å gjøre plass til alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 14. desember 2006 #12 Del Skrevet 14. desember 2006 Kjøp Lefse, og sylte. Smør de ferdig og server "fyrstikkmat" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 14. desember 2006 Det kunne vært en god ide, men jeg tror jeg lager et koldtbord. Det er sultne folk som kommer. Har tenkt på marinert Kalkunbryst (stek i ovnen) og waldorfsalat, laks og eggerøre, sild, stekte karbonader, roastbiff, spekemat. Remulader, sennep, løk o.l. ved siden av. Får ta vekk alt av pynt og juledekorasjoner som jeg er redd for. Sende de største ungene opp til datteren min på 17 (2 jenter på 16 og 18 + gutt på 14) -4 De halvstore kan leke på datter på 9 sitt rom etterhvert. -4 Da blir vi 10 + 2 små igjen, og det har jeg sitteplasser til. Skal sette moren min i sving, det er sikkert. Hun er bare 55 år, (den yngre generasjonen bestemødre som velger seg ut bare det kjekke å hjelpe til med.) Men nå er det ingen nåde! Som dere ser har jeg tenkt og tenkt siden i går. Fikk tips av en venninde angående maten, men kom gjerne med flere tips angående servering dersom Dere har noe annet lettvindt å anbefale. Særlig dessert og utover kvelden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #14 Del Skrevet 14. desember 2006 Du får si du er syk 1 juledag. Begynne å hoste litt på kvelden på julaften Så kan du jo si til din mor at du desverre ikke orker å ha selskap i morgen, men at hvis din mor vil ha det, kan hun gjerne få maten du allerede har laget på forhånd. Lag noen småting slik at det ikke virker planlagt Så kan hun stå der med alle gjestene hun tross alt har invitert ← Skulle vært morsomt å sett.. Nei, dette er ikke min stil. Hadde aldri hatt samvittighet til det. Da ville jeg heller sagt ifra på forhånd. Det er Jul, og forberedelser må til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 14. desember 2006 #15 Del Skrevet 14. desember 2006 Ta kontakt med alle sammen og si at du gleder seg til de kommer og at siden det blir så mange så har du funnet ut at stående buffet er det greieste. Så ber du alle sammen bidra til den. Du kan kjøpe inn drikke og servietter Siden setter du vekk pynteting som du er redd for, leier en film eller tre til ungene og setter TVn inn på eget rom hvor de kan sitte og spise snop, herje rundt og se film. Rydd kjøkkenbenken så kan dere sette all maten der og sett frem papptallerkner. Ta et glass vin før alle kommer, sett på julemusikk og bestem deg for at du skal slappe av og la de andre styre rundt. Tingeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 14. desember 2006 #16 Del Skrevet 14. desember 2006 Ta kontakt med alle sammen og si at du gleder seg til de kommer og at siden det blir så mange så har du funnet ut at stående buffet er det greieste. Så ber du alle sammen bidra til den. Du kan kjøpe inn drikke og servietter ← Skulle til å foreslå dette. Det er bare rett og rimelig at alle bidrar litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 14. desember 2006 #17 Del Skrevet 14. desember 2006 Enig. Alle bør bidra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #18 Del Skrevet 14. desember 2006 Papptallerken er en god ide. Du får kjøpt noen som ser ok ut. Så slipper du oppvasken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #19 Del Skrevet 14. desember 2006 Det blir nok slik som Jack og Tingeling sier. Jeg vil også kose meg i Julen, og får gjøre det mest mulig lettvindt. Papptallerkner høres greit ut med tanke på antallet og det uformelle. I hvert fall til barna... Får se... Kommer ikke til å spør gjestene om å ha med mat, men min mor kan ta med noen retter også. Broren min skal ha 2. Juledag. Det blir hver sin tur.. Jeg vet at min bror vil spør om vi kan spise kl. 13.00 p.g.a at de legger tvillingene kl.18.00. Det gjør de alltid, og jeg har alltid innrettet meg. Men nå i Julen, kommer jeg til å holde på 16.00 som tidligst til bespisning. Denne Julen får andre innrette seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 14. desember 2006 #20 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg hadde sagt nei til de som jeg ikke hadde invitert selv, og forklart at dette var noe mor hadde overstyrt meg på, og beklaget hennes oppførsel. Kunne evnt tilbudt dem å komme en annen dag i jula, dersom de ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå