Mokka Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Hei! Mangler 1,2 poeng for å komme inn på det jeg vil. Hva kan jeg gjøre for å få de poengene? Ta opp fag? Men hvordan regnes poengene ut? Lurer på om eventuelt hvor mange fag jeg må ta, og hvor god karakter jeg må få. Noen som har greie på dette?
brumma* Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Du kan f.eks ta opp fag ja. Poengene regnes ut på samme måte som før (med de nye karakterene). Hvor gode de nye karakterene dine må være kommer jo an på hva du har i faget fra før og hvor mange fag totalsummen skal deles på. Det er bare å prøve seg frem! Se her hvis du lurer på hvordan karakterpoengene regnes ut. Fra samordna opptak: Ved forbetringar kan det ikkje nyttast standpunkt- og eksamenskarakterar frå ulike år. Ny eksamenskarakter som privatist kan erstatte middelverdien av gamal standpunkt- og eksamenskarakter viss dette gir høgare gjennomsnittskarakter. Forbetringar blir ikkje rekna med i primærvitnemålskvoten Det sistnevnte er et viktig poeng da det er høyere poengkrav i sekundærvitnemålskvoten. Du kan også ta fag ved universitet/høyskole. 30 studiepoeng (et vanlig semester) gir deg 1,5 tilleggspoeng, 2 semestre (60 studiepoeng) gir deg 3 poeng. Du får også 2 alderspoeng fra det året du fyller 20 år (maks 8 poeng, altså du får til og med det året du fyller 24). Håper jeg har fått med alt rett, jeg er nemlig innmari trøtt...
Scheherazade Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Og uansett, søk, poenggrenser endrer seg fra år til år. Istedenfor å ta opp fag, er det taktisk å ta realfag, de får du ekstrapoeng for som legges på snittet. Feks 2MX og 3MX (eller hva pokker det heter nå) gir 1.5 poeng som plusses på snittet ditt, så er du i mål. Eller biologi, hvis det høres greiere ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå