Gå til innhold

Ansjos og tomatsild i jula?


Kakao

Anbefalte innlegg

På matportalen står det for gravide:

Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Har googlet litt, og ser ut som ansjos går greit, men det er jo fileter i lake, ikke varmebehandlet.. :klø: Vil gjerne ha ansjos i jula. :nisse:

(skulle gjerne ha spurt jordmor, men har ikke fått time før i uke 22.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det her har jeg også lurt på!

For jeg elsker sursild og annet fiskegodt!

Laks er jeg også superskeptisk til, for tida. Men.. Mamma har kjøpt ei side eller to - som hun har lagt i fryseren, og det er vel ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser litt lenger ned på siden til matportalen står det:

Påleggsild

Gravide kan spise påleggsild. Når du lager påleggsild selv: Husk å frysen ned fisken før bruk for å drepe eventuelle parasitter

Så dere kan kose dere med sild og ansjos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks er jeg også superskeptisk til, for tida. Men.. Mamma har kjøpt ei side eller to - som hun har lagt i fryseren, og det er vel ok..

Røkt laks er ok, gravlaks skal man ikke spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist sushi ukentlig gjennom tre svangerskap, uten det minste snev av dårlig samvittighet. Grunnen er at i Japan (sushiens hjemland) har rå fisk (for gravide) aldri vært et tema en gang. Jeg antar det ville vært det dersom det var noen sammenheng.

Så vidt jeg vet er farene for gravide toksoplasmose og botulisme. Jeg har aldri hørt at dette er åpvist i forbindelse med fisk... Kanskje gravlaks, men ellers har det vel ingen sammenheng?

Jeg ville uten tvil spist tomat- og ansjossild. Norske matvarer er stort sett trygge.

Grunnen til at en del er forsiktige med sushi er listeriabakterien. I Japan tilberedes sushien sikkert av superfersk fisk, så det ikke er noen fare. Det samme med fisk som fryses helt fersk. Imidlertid har den såkalte ferske fisken i norske freskvaredisker vist seg å ha et høyt innhold av listeria. Denne fisken har jo ofte ligget en uke på is før den selges som fersk. Selv har jeg spist sushi på restaurant som gravid, men lot være å lage den selv, fordi jeg ikke følte meg helt trygg på råvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...