Gå til innhold

SAFRAN!


Gjest Fruktfat

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat

jeg hadde tenkt til å bake lussekatter idag, fikk jo litt lyst etter å ha sett wenche på god morgen, norge.

vel, jeg fikk ikke like lyst etter å ha vært på apoteket for å kjøpe safran... 119,- for ett gram!! det kan da ikke være riktig?

i oppskriften til wenche skulle det være 2-4 gram safran, jeg kan virkelig ikke tenke meg at hun står der og baker lussekatter som inneholder safran til en verdi av mellom 250 og 500,-...

selv sa hun at det kostet ca 20kr (sikkert for 2gram), og det stemmer mer med den oppfatningen jeg hadde også.

damen på apoteket påstod at ett gram gurkemeie også kosta 60,-

har de noe meget spesielt på apoteket eller?

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var veldig høy pris for safran, det hadde jeg aldri betalt. Jeg kjøper alltid safran i innvandrerforretninger og betaler 20-25 kroner per gram. På SmartClub har jeg også kjøpt 4 gram for 60 kroner, så det er egentlig ikke så fryktelig dyrt hvis du vet hvor du skal se. Jeg bruker selv en oppskrift hvor det står 2-3 gram safran, men jeg synes 2 gram gir mer enn nok gulfarge og safransmak. Apotek er vel bare generelt dyrere enn andre steder, tror ikke det er noen spesiell type safran eller gurkemeie de har. Gurkemeie ville jeg forøvrig ikke brukt, det gir ikke riktig smak, da blir det jo bare gule hveteboller og ikke lussekatter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Jeg hadde 0,5g safran fra i fjor liggende, kan aldri tenke meg at det kostet en slik formue. Dette var kjøpt i vanlig dagligvarehandel, tror det var Santa Maria, og det er det vel coop som selger...??

I min oppskrift skulle det være 1 gram, men ettersom jeg visste at jeg hadde så kjøpte jeg ikke, - ble litt for lite, men pytt pytt. Deigen står og hever nå og det er fin farge på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jepp, gurkemeie er en nødløsning :kgblunk:

men så sjukt dyrt på apoteket!?

får sjekke en innvandrerbutikk da, vil jo ha safran når jeg lager det, ellers kan det egentlig være det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat

nå har jeg vært på mega, og fant til 31 kr grammet der! :)

så da blir det lussekatter ikveld (jepp...)

men hvordan gjør jeg det når det er tråder og ikke pulver? har ikke morter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
men hvordan gjør jeg det når det er tråder og ikke pulver? har ikke morter...

Legg i bløt i 1-2 ss kokende vann, la det stå litt, og så heller du hele greia oppi deigvæsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
damen på apoteket påstod at ett gram gurkemeie også kosta 60,-

har de noe meget spesielt på apoteket eller?

De må ha noe skikkelig spesielt, ja, for mitt 46-gramsglass med gurkemeie fra Hindu kostet 19,90 på ICA...

Kanskje hun selger noe annet ved siden av? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
De må ha noe skikkelig spesielt, ja, for mitt 46-gramsglass med gurkemeie fra Hindu kostet 19,90 på ICA...

Kanskje hun selger noe annet ved siden av?  :sjarmor:

:ler: begynner jo å lure!

måtte jo se etter det på butikken òg, og på mega kosta et glass 13,90, så noe muffens er det ihvertfall.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

ja, jeg fikk jo litt sjokk...

men ja, nå blir det lussekatter allikevel :-D gubben kom akkurat hjem, måtte jo vente på ham! :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fruktfat

kan fortelle at "julkusene" ble supergode! :-D

lette, luftige og flotte, ikke verst! fant fram sambos svenske kokebok, måtte jo ha de riktige formene... så vi koste oss med å lage pojke, dobbel og enkel kuse, prästens hår, gullvagn og luciakrona seint i går kveld, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde tenkt til å bake lussekatter idag, fikk jo litt lyst etter å ha sett wenche på god morgen, norge.

vel, jeg fikk ikke like lyst etter å ha vært på apoteket for å kjøpe safran... 119,- for ett gram!! det kan da ikke være riktig?

i oppskriften til wenche skulle det være 2-4 gram safran, jeg kan virkelig ikke tenke meg at hun står der og baker lussekatter som inneholder safran til en verdi av mellom 250 og 500,-...

selv sa hun at det kostet ca 20kr (sikkert for 2gram), og det stemmer mer med den oppfatningen jeg hadde også.

damen på apoteket påstod at ett gram gurkemeie også kosta 60,-

har de noe meget spesielt på apoteket eller?

Dama på apoteket må ha bomma på gurkemeieprisen. At safran er så dyrt stemmer, men gurkemeie koster ca 50-lappen for et glass med ca 200 gram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...