Gå til innhold

ostekake og sjokoladekake


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en ostekake og en sjokoladekake i morgen og da trenger jeg noen gode og gjerne litt enkle oppskrifter!

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal lage en ostekake og en sjokoladekake i morgen og da trenger jeg noen gode og gjerne litt enkle oppskrifter!

Noen som kan hjelpe?

Dette er min favorittsjokoladekake:

STINGS SJOKOLADEKAKE

125 gr margarin

1 dl vann

3 ss kakao

1 ts vaniljesukker

-smelt margarinen, ta gryta av plata og tilsett vann, kakao og vaniljesukker. -Ha dette så i en bolle og tilsett 4 eggeplommer, et om gangen med mikser. Så tilsettes :

250 gr sukker

150 gr hvetemel

3 ts bakepulver

Stivpisk de 4 eggehvitene og rør forsiktig inn! Stekes i ca 45 min, nederst i ovnen på 175 grader i 24-26 form.

Glasur:

2 egg

1 dl kremfløte

135 gr sukker

1/2 plate kokesjokolade

- dette gis et oppkok og tas av platen

Så tilsettes 125 gr meierismør og 1 ts vaniljesukker

- glasuren settes kald i minst to timer og piskes så opp til den blir "lys".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke oppskrift på noen store flotte sjokoladekaker som ikke er for avanserte Arkana?

Denne for eksempel?

Nigella's Chocolate Fudge Cake

400 g hvetemel

250 g sukker

100 g brunt sukker

50 g kakao

2 ts bakepulver

1 ts natron

½ ts salt

3 egg

1,4 dl rømme

1 ss vaniljeekstrakt

175 g smør, smeltet og avkjølt

1,25 dl solsikkeolje

3 dl kaldt vann

175 g mørk sjokolade

250 g smør

275 g melis

1 ss vaniljeekstrakt

Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle. Visp egg, rømme og vaniljeekstrakt sammen og bland i det tørre vekselvis med smør og olje vispet sammen. Visp så inn vann. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter før de hvelves over på rist.

Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Visp smør og melis lett og luftig og rør inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med sjokoladekrem mellom og smør resten oppå og rundt kaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celice:

Hvor høy blir bunnen? Kan man dele den i to og ha glasuren i mellom eller anbefaler du ikke det?

Arkana:

Den høres veldig god ut! Skal virkelig vurdere den!

Er den veldig mørk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana:

Den høres veldig god ut! Skal virkelig vurdere den!

Er den veldig mørk?

Oi, nå spør du litt vanskelig. Det er vel minst halvannet år siden jeg laget den sist (men jeg har markert den med 10 av 10 poeng i databasen min, så den må ha vært god), men jeg mener å huske at den er ganske mørk av utseende med tror ikke den smakte så mørkt som de mørkeste sjokoladekakene, men har likevel en ganske fyldig smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celice:

Hvor høy blir bunnen? Kan man dele den i to og ha glasuren i mellom eller anbefaler du ikke det?

Jeg har lagd den i springform og delt bunnen i to med sjokoladekrem i midten. Passer også fint til liten langpanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...