Gå til innhold

"koke" risgrøt i stekeovn


Kristin

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man det.. bruker man mere melk enn når man koker på platen.. hvor lenge kan/må den stå? hvor varm skal ovnen være?

takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett ovnen på 75 grader. Kok opp 6 1/2 dl vann, litt salt og ha i 3 dl Geisha grøtris. Kok risen i 25 minutter, hell over 1 l Helmelk og kok opp, sett på lokk og la grøten stå i ovnen i ca 3 1/2-4 timer. Perfekt resultat hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

På min Eldoradopakke med grøtris står det som følger:

Beregn 1/2 dl risgryn og ca 3 dl melk pr. porsjon. Kok opp gryn og melk og la det småkoke i noen minutter under omrøring. Legg tett lokk på kjelen mens grøten kkoker, og sett kjelen i kald stekeovn 5-6 timer eller lenger. Gi grøten et oppkok før servering. Kok noen minutter uten lokk hvis den er tynn. Spe med litt mer melk hvis den er tykk. Salt grøten med 1/4-1/2 ts salt pr. liter grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Geisha 45 minutters grøtris, og koker opp 1 liter melk med 1,5 dl gryn, får det godt i kok og setter det i kald ovn.

Hvis jeg er hjemme om formiddagen, koker jeg det opp en gang i løpet av dagen, da er grøten så godt som ferdig til middag. Hvis ikke må den koke en liten stund.

Hold vann unna risgrøten, den blir mye bedre på bare melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
I kald ovn? Hvordan blir den kokt da? :klø:

Den er kokende når du setter den inn, med lokk, så varmen holder seg inni kjelen (ved hjelp av ovnen også). Det blir kanskje feil å si at den koker, den trekker vel mer. Den blir jo ikke kokt på 75 grader heller, siden vann (som melk hovedsaklig består av) koker på 100 grader.

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står oppskrift på "dynegrøt" på den gule Geisha grøtris-pakken. jeg lager den hver lørdag. Blir virkelig kjempegod!!!

Koker opp vann og ris under omrøring og lar det koke til vannet er nesten borte. Så sper jeg med ca 1 liter melk og varmer til kokepunktet. Setter gryte med lokk inn i stekeovnen som står såvidt på. (ca 30 grader).

Jeg gjør dette om morgenen mens jeg lager frokost. Tar kanskje ti minutter. Så gjør jeg det jeg har lyst til å gjøre. Handle/holde på i hagen/leke med ungene. Og når vi har lyst på grøt er den ferdig. (Tar 3 timer ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...