Gå til innhold

lucia katter


Fashion.Faux.Pas

Anbefalte innlegg

hei, tenkte jeg skulle bake noen lucia katter, men mangler oppskrift! Noen som kan hjelpe en stakkar amatørbaker?? Trenger ikke være stor, altså. Bare sånn nok til en liten familie på rundt 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Det heter lussekatter:

150 gram smør

1/2 liter melk

1 pakke gjær

1 1/2 dl sukker

2 ts malt kardemomme

1 1/2 gram safran eller en strøken

ts gurkemeie

1 sukkerbit

1/2 ts salt

850 gram hvetemel

1. Lussekattene skal være gule. Gulfargen får de fra det eksklusive krydderet safran. Gurkemeie er imidlertid langt rimeligere og kan gjerne erstatte safranen.

2. Smelt smøret og tilsett lunken melk. Væsken skal ha 37 grader. Rør ut gjæren i litt av væsken, og bland.

3. Knus safran (eller gurkemeie) og sukkerbiten sammen med mel, salt, sukker og kardemomme. Rør i væsken og arbeid deigen godt. La den heve til dobbel størrelse, dekket med plastfolie.

4. Trill ut emner som er 2 cm i diameter og 16 cm lange, og form dem som en S. Stikk rosiner i svingene. Del eventuelt emnet i to som to C'er med "ryggen" mot hverandre. Det er den mest typiske måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Mammas oppskrift på verdens beste lussekatter (mener å huske at de ble svært godt mottatt på KG i fjor ;));

Lussekatter (ca 30 stk)

50 g gjær

6-7 dl melk

170 g sukker

½ ts salt

1 kg hvetemel

2-3 g safranpulver

150-200 g smør/margarin

1 egg

Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 200 grader i 20-25 minutter for fletter/kranser og 250 grader på midterste rille i 5-6 minutter for små boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk for raske svar! Oops, sorry for det med lucia katter, tenkte kanskje det var den rette måten å skrive det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Mammas oppskrift på verdens beste lussekatter (mener å huske at de ble svært godt mottatt på KG i fjor  ;));

Lussekatter (ca 30 stk)

50 g gjær

6-7 dl melk

170 g sukker

½ ts salt

1 kg hvetemel

2-3 g safranpulver

150-200 g smør/margarin

1 egg

Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 200 grader i 20-25 minutter for fletter/kranser og 250 grader på midterste rille i 5-6 minutter for små boller.

Ja det kan JEG skrive under på! Skal lage dem i år også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Brukte Arkanas oppskrift og lagde lussekatter nå (akkurat ute av ovnen), bare med gurkemeie, for jeg hadde ikke safran, og kardemomme. De er utrolig gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vilja :-)
Brukte Arkanas oppskrift og lagde lussekatter nå (akkurat ute av ovnen), bare med gurkemeie, for jeg hadde ikke safran, og kardemomme. De er utrolig gode...

:Nikke: Lagde disse i går og gomler nedpå på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Mammas oppskrift på verdens beste lussekatter (mener å huske at de ble svært godt mottatt på KG i fjor  ;));

Lussekatter (ca 30 stk)

50 g gjær

6-7 dl melk

170 g sukker

½ ts salt

1 kg hvetemel

2-3 g safranpulver

150-200 g smør/margarin

1 egg

Smuldre gjæren i lunken melk. Smelt smøret. Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melk, smeltet smør og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 200 grader i 20-25 minutter for fletter/kranser og 250 grader på midterste rille i 5-6 minutter for små boller.

I mangel på kjøkkenvekt så lurer jeg på hvor mye 2-3 g safranpulver er? Gjerne i teskjemål... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel på kjøkkenvekt så lurer jeg på hvor mye 2-3 g safranpulver er? Gjerne i teskjemål... ;)

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, jeg bruker safrantråder. Uansett kommer vel safran stort sett alltid i pakker på 1 gram hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å prøve å lage lussekatter i dag, men jeg har ikke kjøkkenvekt. Hvor mye er 170 g sukker egentlig? I desiliter altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å prøve å lage lussekatter i dag, men jeg har ikke kjøkkenvekt. Hvor mye er 170 g sukker egentlig? I desiliter altså.

Ca 1,7 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, jeg bruker safrantråder. Uansett kommer vel safran stort sett alltid i pakker på 1 gram hver.

Jeg har en stor pakke jeg kjøpte i utlandet...

*har fortsatt ikke bakt noen lussekatter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...