Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om dere vet om det er halv skatt på overtid man har jobbet denne månden?? Ser at jeg har fått full skatt på min overtid, men halv skatt på den vanlige lønna.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi praktiserer halv skatt på ordinær lønn, men full skatt på overtid, bonuser, etc i desember.

Halv skatt er jo ikke noe man vel "får", men som man har "spart inn" ila året. Derfor er vel det tryggeste å trekke full skatt av overtid. Hvis du har betalt for mye skatt, får du det igjen ved skatteoppgjøret

Skrevet

Det varierer visst med hvilket lønnsprogram arbeidsgiver bruker, noen trekker halv skatt av overtid, andre bruker marginalprosent.

Men som Cosmic Girl sier, til syvende og sist spiller det ingen rolle, hvis du betaler for mye, får du det igjen i juni, hvis du betaler for lite får du baksmell.

"Halv skatt" i desember er ingen gavepakke fra staten, desemberlønnen er like skattepliktig som lønnen resten av året.

Skrevet

Det er vanlig (og lurest) å trekke full skatt av alt ut over normal/gjennomsnittlig månedslønn.

Skrevet

Jeg trekte halv skatt av overtiden i desember. Men så har jeg også jobbet mye overtid resten av året, så har nok trukket mer enn nok til sammen. I tillegg til at jeg trekker skatt som om jeg ikke har lån. Og med studielån på bortimot 300K + huslån på 750K blir det nok noen kroner til overs som jeg får til sommeren.

Skrevet

Reglene sier at du skal egentlig trekkes halv skatt på overtiden også, forutsetningen for at det kan gjøres er at overtidsbetalingen ikke overstiger gjennomsnittet av overtidsbetaling i løpet av året ellers.

Det vil i praksis si at du kan trekke halv skatt av overtidsbeløp opp til gjennomsnittlig overtid og full skatt av beløp over. Men mange trekker nok full skatt, og du får jo igjen pengene på skatteoppgjøret hvis du har betalt inn for mye skatt.

Skrevet

Jeg fikk halv skatt på overtiden min... Men nå har jeg en trekkprosent på 45% på overtid da, så blir nok ikke så galt. Var ikke så mange timene heller.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg vil anbefale (de som har råd til det) å be om f.eks 100% skattetrekk i desember. Du får jo tilbake pengene og får "flat rente" på alle tilbakebetalte skattepenger uansett når de ble innbetalt for din del. Penger trukket i desember får altså meget bra rente på sin korte "borte fra deg" tid.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
:Nikke: Jeg har ekstra skattetrekk hver måned, pluss at jeg trekker skatt som om jeg ikke skulle hatt lån, og de pengene kommer alltid VELDIG godt med om sommeren!
Skrevet

Det er jo bare å gå inn på skatteetatens hjemmesider og regne ut hvor mye man skal betale i skatt i 2006. Så er det bare å sammenlikne resultatet med hvor mye man har betalt hittil i år, så ser man hvordan man ligger an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...