Gå til innhold

Hva skal til for at du omplasserer dyret ditt?

Fremhevede innlegg

Gjest Madam Felle
Skrevet
i følge astma og alergi forbundet, er parfyme det flest er alergiske mot.

Bare så det er nevnt....

Så de som har barn som er alergiske mot dyr,og er motstandere av allergi medesiner, bruker de  da heller ikke parfyme?

Tror du virkelig at folk vil bruke parfyme, om det forverrer tilstanden til barna? Kanskje de som bare må beholde dyrene sine uansett, men de andre tror jeg fint klarer å velge bort parfyme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok imot en katt fra dyrebeskyttelsen, og hadde tenkt å ha den for alltid. Så viste det seg at mannen min var svært allergisk, men vi ga den ikke fra oss likevel. Etter et par år ble jeg gravid, og vi ble nødt til å flytte. Vi fikk ikke lov å ta med katten til den nye leiligheten. Siden mannen min hadde fått kronisk betennelse i nesen, vi begge var allergikere som ventet barn, og vi skulle flytte til et sted hvor vi ikke kunne ha katt, valgte vi å gi bort katten til noen vi kjenner. Katten har det strålende der. Barnet vi fikk, har astma, så det var nok lurt å være føre var.

Mannen min har fremdeles tett nese, 3 år etter, så det er ikke bare å ta allergimedisiner.

Skrevet
mye fine allergimedisiner sier nå jeg.

men det er uansett ikke en situasjon jeg tenker over for jeg skal ikke ha barn og en partner med barn fra før er også uaktuellt.

Puh, da vet du ikke hvordan det er å være skikkelig allergisk...

Allergimedisiner døyver noe, men jeg blir fortsatt veldig sjuk ved heftig nærkontakt med pus. Å ha pusekatt er derfor helt uaktuelt for meg, da det ville innebært at jeg enten måtte gå på kraftig kortisonkur hele tiden eller flytte ut.

Skrevet (endret)
Og ville du virkelig valgt å sette barnet ditt på kontinuerlig medisinbruk pga et dyr det ikke tålte?

Dersom alternativet var å avlive dyret, ja. Dersom dyret kunne omplasseres, nei. Og jeg mener det må være opptil hver enkelt å ta slike valg, for sin familie, og dette er mitt valg. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg.

Og hvorvidt allergi blir verre av utsettes for dyret, så virker det motsatt for alle i min familie, og mannens familie, så jeg ville tatt sjansen på å prøve det med eventuelle barn vi får også, siden hvilken form for allergi man får som regel er genetisk.

Endret av Eir
Skrevet
Dersom alternativet var å avlive dyret, ja. Dersom dyret kunne omplasseres, nei. Og jeg mener det må være opptil hver enkelt å ta slike valg, for sin familie, og dette er mitt valg. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg.

Og hvorvidt allergi blir verre av utsettes for dyret, så virker det motsatt for alle i min familie, og mannens familie, så jeg ville tatt sjansen på å prøve det med eventuelle barn vi får også, siden hvilken form for allergi man får som regel er genetisk.

jeg har også blit bedre med åra, selvom jeg har hund.

Skrevet
Hvorfor er ikke det sammenlignbart? (Ja, jeg skrev "for å sette det på spissen")

"...bortestt fra astma..." som om det ikke er SÅ farlig...

Av astma (sammen med bivirkninger av medisiner) kan man få hjerte- og lunge-sykdommer. Ved et astma-anfall får man ikke puste (og da KAN man dø)!

Dersom astma (som allergi kan utvikkle seg til) ikke er "så farlig"...

...da har jeg masse spørsmål til "vår herre":  :grine:

- Hvorfor døde da mor i et astma-anfall?

- Hvorfor ble hun ørten ganger sendt bevisstløs (p.g.a. luft-/surstoff-mangel) til sykehuset?

- Hvorfor fikk hun hjerte- og lunge- sykdommer (som legene forklarte med; p.g.a. langvarig astma, og bruk av div. medisiner).

Og om man velger å heller medisinere et barn, fremfor å omplassere/avlive dyret, hvor lenge ville dere gjort det? Når er grensen for "nok" medisin? Når vet dere at det ikke er forsent å slutte med medisiner?

jeg henviser bare til mitt innlegg over, nummer 50...

jeg har aldri ment at astma ikke er farlig da jeg faktisk har det selv og er klar over risikoen.

jeg er ikke i mot omplassering, jeg vil bare at alle muligheter bør være forsøkt og det innebærer medisinering.

bruk og kast holdningen mange har i dag med at "det er bare et dyr" frastøter meg, man tar på seg et ansvar den dagen man får dyret og det ansvaret bør taes alvorlig.

grensen for "nok" medisin for min del vil vel være når man har prøvd ut det som er mulig, inkludert naturmedisin.

Skrevet
Puh, da vet du ikke hvordan det er å være skikkelig allergisk...

Allergimedisiner døyver noe, men jeg blir fortsatt veldig sjuk ved heftig nærkontakt med pus. Å ha pusekatt er derfor helt uaktuelt for meg, da det ville innebært at jeg enten måtte gå på kraftig kortisonkur hele tiden eller flytte ut.

og igjen så blir jeg feiltolket... poenget mitt er at man skal prøve, går ikke det så er såklart saken en annen.

du har funnet ut at allergimedisin ikke fungerer for deg så den sier jeg ikke noe på.

Skrevet
i følge astma og alergi forbundet, er parfyme det flest er alergiske mot.

Bare så det er nevnt....

Så de som har barn som er alergiske mot dyr,og er motstandere av allergi medesiner, bruker de  da heller ikke parfyme?

Det er mange familier som avstår fra parfyme pga allergiske familiemedlemmer ja. Du tror vel ikke folk ofrer katten sin men ikke parfymen i forhold til barns helse??!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Ditt valg er at dyret kommer før barnets ve og vel, og det mener du er et helt greit valg? Eller ville du avlivet dyret, om barnet ikke ble bra nok med medisiner? Eller er det helt utenkelig for deg å avlive dyret?

Skrevet (endret)

Allergi hos eventuelle barn er en av få gode grunner til å omplassere eller, om ingen vil overta dyret, avlive kjæledyret. Vi har katt og kaniner selv, og om vi fikk allergiske barn ville vi ikke medisinert dem (barna, altså) FOR å kunne beholde dyret. En annen ting ville det kanskje vært om barnet måtte medisineres uansett, og at dyret dermed kunne beholdes uten plager - om dette var tilrådelig i følge leger. Men å risikere at barnet utviklet verre eller fler allergier, eller fikk problemer pga medisinbruk, fordi vi vil beholde dyra - aldri.

For vår egen del ville vi brukt medisiner om vi ble allergiske nå, og heller latt være å anskaffe nye dyr den dagen de dør.

Ellers ville alvorlig sykdom vært en grunn til å omplassere, om vi ikke kunne ta oss av dyra lengre. Men det er vel lite sannsynlig at begge blir syke samtidig.

Atferdsproblemer som går utover dyrets velferd, eller at de er til fare for andre, ser jeg på som grunn til avlivning.

Ikke egenskaper som forventet - vel, jeg hadde løse planer om å drive litt kaninoppdrett, men i hvert fall ett av dyra mine er lite egnet til avl, viste det seg. Jeg kommer likevel ikke til å avlive eller gi bort dette dyret - det beholdes som kjæledyr. Denne avgjørelsen er tatt på bekostning av oppdrettet, dvs jeg har ikke tenkt å skaffe andre dyr i stedet, så jeg kommer ikke til å drive med avl. Men jeg har i grunn forståelse for folk som vil avle eller bruke dyra seriøst; da må man noen ganger av økonomiske og praktiske hensyn kvitte seg med de dyra man ikke kan bruke. Da er omplassering et godt alternativ, avliving et dårlig.

Vi kommer ellers til å prioritere plass og trygge omgivelser for dyra når vi flytter. Og vi har folk til å passe dem når vi reiser bort; noe vi sjelden gjør. Jeg ville aldri avlivet eller omplassert dyra mine fordi jeg skulle reise, og rent praktisk kan jeg ikke se for meg at vi kommer til å trenge å flytte noe sted hvor vi ikke kan beholde de dyra vi har.

Endret av pålogget
Skrevet
Ditt valg er at dyret kommer før barnets ve og vel, og det mener du er et helt greit valg? Eller ville du avlivet dyret, om barnet ikke ble bra nok med medisiner? Eller er det helt utenkelig for deg å avlive dyret?

Dersom barnet ikke ble bedre av medisiner måtte vi nok avlivet ja.

Vil også legge til at å gi medisiner ikke hadde vært det eneste tiltaket jeg hadde gjort, vi hadde selvsagt også forsøkt å minimere kontakten mellom barnet og dyrene.

Skrevet

Allergimedisiner fungerer ikke slik at man kan fortsette å utsette seg for det som skaper allergi bare man bruker dem. Det er ikke akkurat en motgift. Så dere som tror at det "bare" er å ta medisiner og ikke gjøre noe med opphavet til allergien, må tro om igjen.

Skrevet
Det er mange familier som avstår fra parfyme pga allergiske familiemedlemmer ja. Du tror vel ikke folk ofrer katten sin men ikke parfymen i forhold til barns helse??!

Jeg vet dessverre om noen..

Så ja, noen gjør det.

Skrevet
Jeg vet dessverre om noen..

Så ja, noen gjør det.

Hadde jeg visst om noen så ville jeg iallefall ha gitt en en klinkende klar melding om hva jeg mente om det....som jeg ville gjort i andre tilfeller av omsorgssvikt!!

Skrevet
Helt utrolig at noen er villig til å ofre barnets helse pga et kjært dyr  :forvirret:

De som faktisk mener at "å stappe inn medisiner på barna" er et BEDRE alternativ enn omplassering.... DE KAN DA UMULIG Ha barn selv???

For de viser jo at DE ELSKER DYRA SINE OVER ALT PÅ JORD og da vet de ikke hva morskjærlighet er tror jeg.. for den ER sterkere, mye sterkere!!

Jeg vet jeg sikkert kunne sagt noe sååå dumt selv, for mange mange år siden, FØR jeg selv ble mamma.....

Rett og slett uvitenhet pga manglende erfaring tror jeg!!

Skrevet

Et dyr, hund eller katt eller hva det nå enn er.. hvor lenge lever det??? nei, ikke så lenge...

;Men de årene du da ville dyttet allergimedisiner i barnet, kan få konsekvenser for resten av barnets levetid... som forhåpentligvis er leeenge, vi snakker om 70 , 80 år....

Men selvfølgelig ville du valgt å gi medisiner til barnet fremfor å korte inn levetiden til dyret... :sur: Jeg blir helt målløs,.., har du barn??

Skrevet

Jeg har to katter. Jeg kvitter meg med dem hvis de begynner å tisse inne uten at dyrelegen kan finne en årsak til det, eller hvis jeg eller datteren min blir allergisk. Ellers skal de være hos meg til de dør.

Skrevet

Tror terskelen hos noen kan være lav når de velger omplassering. Heldigvis, så er det mange dyrleger som forhindrer avliving av friske dyr.

Det finnes eiere som kommer med katten/hunden for avliving pga. det passer ikke lengre.

Om en ser de som averterer, så er det gjerne de med hund på 1.5/2 år som skal omplasseres. Den verste alderen. det har vert en slitsom tid med valpetid/trening osv. Noen har ikke skjønt at det er mye arbeide å ha hund iallefall.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at det er en del som har brukt allergi som grunn. Det er liksomt en skikkelig grunn for å kvitte seg med dyr.

Jo, det er de som er allergisk,men ikke alltid at det er dyret som er grunnen.

Har tenkt nøye igjennom det å ha dyr. Vi har hunder som krever oss begge to. Vi er voksne mennesker. Eneste grunnen jeg ville/har måttet vurdere er: Om en av oss skulle bli alvorlig syk.(langvarig) og kansje svekket for alltid. Da ser jeg at det ikke nytter med bare en av oss.

Skaffer man seg et dyr, så må an tenke igjennom hva man gjør om man skal bort en helg, reise på ferie (syden) Når man får barn.osv

Man kvitter seg ikke med et dyr når det kommer hindringer i veien. Har du ikke tenkt igjennom alt, så er du ikke klar for dyr enda.

Om den eneste grunnen jeg har nevnt ovenfor, så ville jeg fått de omplassert. Og ikke til hvem som helst.

De har måttet blitt sjekkt opp, erfaring med hund, anbefalt av andre, blitt kjent med de først,komme på besøk, dradd på besøk og sett hvordan de taklet det osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...