Dagoberta Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Pappa har fått nyresvikt, og må til dialyse tre ganger i uka. Det er vanskelig for ham å finne informasjon om kosthold, de har lite å si på sykehuset, og jeg har lett på nettet uten å finne stort. Jeg har skjønt det sånn at det er en god del mat han bør være forsiktig med for å unngå opphopning av skadelige stoffer i blodet - men finnes det noe som er sunt uansett? Helst både sunt og godt eller skal man bare spise så variert som mulig, og unngå de tingene som er mest skadelig? Hvis noen har nyttige linker eller kan noe om dette, blir jeg glad for svar.
Devana Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Her kan du bestille noen hefter om saken og sikkert finne ut litt om kosthold: http://www.lnt.no/info/bestill.htm Og på samme nettside er det kanskje noe info, eller så kan du ta kontakt med dem
Plym Skrevet 15. desember 2006 #4 Skrevet 15. desember 2006 Det finnes privatpraktiserende ernæringsfysiologer. Kanskje det kunne være noe?
Dagoberta Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2006 Tusen takk for svar Brosjyrene fra LNT blir delt ut på sykehuset, men inneholder stort sett råd om hva man bør unngå av matvarer, så pappa ble litt motløs av å ikke få noen gode råd om hva han kan bruke til å erstatte maten han bør unngå. Kanskje det kan være en ide å snakke med ernæringsfysiolog, ja. Har alle ernæringsfysiologer greie på kosthold ved forskjellige sykdommer, eller bør man lete etter en som har særlig greie på nyresviktpasienter? Jeg var så heldig å få tilsendt en god del råd fra noen som har greie på dette, som har lagt merke til at det er et 'tomrom' i opplysningene som gir til denne pasientgruppen og gjort noe med det. Jeg vil benytte anledningen til å si tusen takk en gang til, jeg tror pappa vil lære en del ting han ikke visste fra før, og kanskje han vil synes det er lettere å føle seg trygg på at han spiser riktig
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 21. november 2009 #6 Skrevet 21. november 2009 Hei. Ser at innlegget er fra 2006, men jeg prøver allikevel. min sønn, 20 år, ligger nå på sykehus og får dialyse. Skal transplanteres. Han har fått beskjed om å holde seg unne melke-produkter, sjokolade, cola og nøtter. Utover dette er det lite informajon å få. I tillegg følger ikke sykehuset det de selv sier. I dag fikk han f.eks risengrynsgrøt til middag. Takknemlig for tilbakemeldng om du fant ut noe om mat til din far. Pappa har fått nyresvikt, og må til dialyse tre ganger i uka. Det er vanskelig for ham å finne informasjon om kosthold, de har lite å si på sykehuset, og jeg har lett på nettet uten å finne stort. Jeg har skjønt det sånn at det er en god del mat han bør være forsiktig med for å unngå opphopning av skadelige stoffer i blodet - men finnes det noe som er sunt uansett? Helst både sunt og godt eller skal man bare spise så variert som mulig, og unngå de tingene som er mest skadelig? Hvis noen har nyttige linker eller kan noe om dette, blir jeg glad for svar.
Dark Star Skrevet 21. november 2009 #7 Skrevet 21. november 2009 Hei. Ser at innlegget er fra 2006, men jeg prøver allikevel. min sønn, 20 år, ligger nå på sykehus og får dialyse. Skal transplanteres. Han har fått beskjed om å holde seg unne melke-produkter, sjokolade, cola og nøtter. Utover dette er det lite informajon å få. I tillegg følger ikke sykehuset det de selv sier. I dag fikk han f.eks risengrynsgrøt til middag. Takknemlig for tilbakemeldng om du fant ut noe om mat til din far. Kostrådene som pasienter med nyresvikt bør følge er veldig individuelle. Årsaken til nyresvikten, hvor langtkommet den er, og blodstatus avgjør hvilke kostråd som bør følges. Det er litt ulike råd om det er akutt eller kronisk nyrevikt, hemodialyse eller peritoneal dialyse. Alle sykehus har ernæringsfysiolog ansatt, og jeg vil tro at en slik ville kunne bistå sønnen din med kostplan ut fra anamnese. Denne videoen er distribuert til de som behandler nyresviktpasienter, og kan kanskje være en grei infovideo for dere. Ellers er en generell regel at man holder igjen på saltholdig matvarer og proteinrike matvarer for å ikke få en hurtigere progresjon i nyresvikten enn forventet. Væskebalansen er også kjempeviktig, og dette utregnes for hver pasient av leger og ernæringsfysiologer. Jeg anbefaler at dere er litt frempå til avdelingen der han behandles og ber om en individuell kostplan. Ønsker dere masse lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå