Gjest Donna Skrevet 9. februar 2003 #1 Skrevet 9. februar 2003 Jeg har smakt en deilig hvitvin. Den heter "Riesling" Ovenfor dette står det 2001, og over derigjen Loosen Bros og DR. Den smaker litt syrlig, og er veldig "lett" å drikke i og med at den er så god på smak. Men hva slags vin er dette? Det er jo greit å vite litt om en vin man liker godt. Forståsegpåere har jo begreper som tørr, luftig, fruktig osv men når man ikke vet hva de forskjellige tingen er så er det ikke lett å beskrive vinen heller. Selv om jeg føler at det passer bra å bruke ordet Fruktig på den
starie Skrevet 9. februar 2003 #2 Skrevet 9. februar 2003 Hvor mye koster denne vinen? Jeg er ute etter en god hvitvin som er lett å drikke..
Gjest Donna Skrevet 9. februar 2003 #3 Skrevet 9. februar 2003 Ganske nøyaktig 70 kr om jeg ikke husker feil. Og den var god - synes jeg da *ler*
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2003 #4 Skrevet 9. februar 2003 Pris: 70,70 Pris pr. liter: 94,27 Flaskeinnhold: 75 cl Karakteristikk: Lys strågul farge, ung tiltalende fruktighet med preg av grønne epler og mineraler, frisk. Fylde: Friskhet: Sødme: Bruksområder: Produsent: Weing. Dr. Loosen Grossist: Vectura AS Distributør: Vectura As Land/Distrikt: TYSKLAND , MOSEL-SAAR-RUWER Råstoff: 100% RIESLING Produksjonsmetode: Lagring: IKKE FATLAGRET, KUN FLASKEMODNET I 2-4 MD. FØR SALG. Alkohol: 8,50% vol. Sukker: 46,00 g/l Syre: 9,00 g/l Lagringsgrad: KONSUMFERDIG, MEN KAN FORTSATT OPPBEVARES tror det er denne
orakel Skrevet 9. februar 2003 #5 Skrevet 9. februar 2003 Druen er Riesling, produsent er Dr. Loosen, årgang 2001, navnet på vinen er Dr Loosen eller Loosen Rieseling 2001. Vinen kommer fra Mosel i Tyskland. vinen har ingen klassifisering i form av f. eks. kabinett, auslese, spätlese etc. og er dermed en helt enkel bordvin. Dette er en helt grei, standard tysk halvtørr riesling. Litt kjedelig etter min smak, men tror den har fått passelige kritikker. Men skal du ha en skikkelig god riesling, så må du nok litt opp i pris. Utvalget på virkelig gode tyske hvitviner i pollistene, er dessverre dårlig synes jeg.
Leo Skrevet 11. februar 2003 #6 Skrevet 11. februar 2003 Dette er en "dårlig" tysk hvitvin som iflg. vineksperter knapt nok fortjener å kalles vin. Årsaken til at en er så "lettdrikkelig" er at den totalt mangler særpreg. Nå spiller jo for så vidt ikke dette noen rolle hvis du liker den og polet har (desverre :blunke: ) et rikt utvalg av tysk hvitvin i tilsvarende kvalitet. Det fine med dem er jo at de ikke koster all verden. Mine personlige favoritter i klassen "Hvitvin under 100 kroner" er Bin 65 Chardonnay (Australsk) og Gato (Portugisisk). Sistnevnte er for meg en typisk "terrassevin". Petit Chablis på kartong er også godt sommerdrikke...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå