Gå til innhold

Hoven overleppe. Hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ååååå, hele overleppen er hoven, hva skal jeg gjøre for at hevelsen skal forsvinne? Har prøvd å kjøle det ned, men det hjalp ikke så mye....Hjelp!! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en kvise, må du IKKE klemme. I overleppen (og på nesen) er det blodårer som går til hjernen, og i sjeldne tilfeller kan det føre til bakteriespredning dit. Er det en kvise, må den dessverre bare få modne.

Skrevet
Hvis det er en kvise, må du IKKE klemme. I overleppen (og på nesen) er det blodårer som går til hjernen, og i sjeldne tilfeller kan det føre til bakteriespredning dit. Er det en kvise, må den dessverre bare  få modne.

Jøss, er det virkelig farlig..?

huff, jeg klemmer alltid på kviser både på lepper og nese..

Skrevet
Hvis det er en kvise, må du IKKE klemme. I overleppen (og på nesen) er det blodårer som går til hjernen, og i sjeldne tilfeller kan det føre til bakteriespredning dit. Er det en kvise, må den dessverre bare  få modne.

:overrasket::overrasket::overrasket:

Skrevet

slenger meg også på denne :hakeslepp:

Seriøst?

det kan da også være ett munnsår..

Skrevet
Hvis det er en kvise, må du IKKE klemme. I overleppen (og på nesen) er det blodårer som går til hjernen, og i sjeldne tilfeller kan det føre til bakteriespredning dit.

Dette er tull!!

A. carotis externa forsyner den dype og den overfladiske delen av ansiktet. A carotis externa forsyner også utsiden av hodeskallen med dette avløpet ligger over avløpene til ansiktet og det er derfor ingen komunikasjon. Utsiden av hodeskalle komunisere uansett ikke med selve hjernen.

Selve hjernen får blodet sitt fra A carotids internia og A vertebralis.

Vene drenasjonen fra hjernen, øyehulen, indre øret, dura og nesehulen samles i venesinusene, i ekstreme tilfeller så kan dette være en rute for spredning av infeksjon, men dette er svært sjelden og det må være deformasjoner for at faren skal være reel!

Hva med å ta en tur til legen hvis hevelsen ikke gir seg?

Skrevet (endret)
Dette er tull!!

A. carotis externa forsyner den dype og den overfladiske delen av ansiktet. A carotis externa forsyner også utsiden av hodeskallen med dette avløpet ligger over avløpene til ansiktet og det er derfor ingen komunikasjon. Utsiden av hodeskalle komunisere uansett ikke med selve hjernen.

Selve hjernen får blodet sitt fra A carotids internia og A vertebralis.

Vene drenasjonen fra hjernen, øyehulen, indre øret, dura og nesehulen samles i venesinusene, i ekstreme tilfeller så kan dette være en rute for spredning av infeksjon, men dette er svært sjelden og det må være deformasjoner for at faren skal være reel!

Hva med å ta en tur til legen hvis hevelsen ikke gir seg?

Jadajada, er klar over detaljanatomien her. Prøvde bare å ta det enkelt - og presiserte at dette er sjeldent...

Siterer fra Lommelegen s. 291 - du får skrive protestbrev til redaktørene, da - :

"Unngå å klemme på byller som sitter på overleppen, på nesen eller i kinnene. I sjeldne tilfeller kan det føre til at bakteriene kan presses inn i blodårer som fører til hjernen. Infeksjonen kan i så fall spre seg til hjernen".

Og da snakker vi ikke om alminnelige kviser, men om dyptliggende greier som jeg forsto TS mente. For praktiske formål regnet jeg her overgangen mellom byll og dyp kvise som flytende, selv om førstnevnte vanligvis har utgangspunkt i en follikkel og sistnevnte i en talgkjertel. I begge tilfelle er det jo pussansamling i vevet, og å klemme en dyp lukket pussansamling ut i det omkringliggende vevet er ikke lurt. Ikke ser det noe pent ut heller. Som regel ordner jo kroppen selv opp i slikt, bare vi lar ting være i fred.

.... og mitt hovedråd: Ikke klem på dype kviser, la dem få modne - er det vel ingen som protesterer på?

Endret av hera
Skrevet
Jadajada, er klar over detaljanatomien her. Prøvde bare å ta det enkelt - og presiserte at dette er sjeldent...

Siterer fra Lommelegen s. 291 - du får skrive protestbrev til redaktørene, da - :

"Unngå å klemme på byller som sitter på overleppen, på nesen eller i kinnene. I sjeldne tilfeller kan det føre til at bakteriene kan presses inn i blodårer som fører til hjernen. Infeksjonen kan i så fall spre seg til hjernen".

Og da snakker vi ikke om alminnelige kviser, men om dyptliggende greier som jeg forsto TS mente. For praktiske formål regnet jeg  her overgangen mellom byll og dyp kvise som flytende, selv om førstnevnte vanligvis har utgangspunkt i en follikkel og sistnevnte i en talgkjertel. I begge tilfelle er det jo pussansamling i vevet, og å klemme en dyp lukket pussansamling ut i det omkringliggende vevet er ikke lurt. Ikke ser det noe pent ut heller. Som regel ordner jo kroppen selv opp i slikt, bare vi lar ting være i fred.

....  og mitt hovedråd: Ikke klem på dype kviser, la dem få modne - er det vel ingen som protesterer på?

Litt hårsår kanskje!?

Skrevet
Litt hårsår kanskje!?

Not at all, baby!

• 4 år senere...
Skrevet

Det er ikke farlig, bare lite pent... Hjernen er uansett beskyttet av blod-hjernebarrieren, så det er ikke noe å være bekymret over.

Skrevet

Wuhu 5 år gammel tråd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...