Gå til innhold

Grønnsaker til stekte kjøttpølser


BergensAnd

Anbefalte innlegg

Er på slankeren, men skal lage stekte kjøttpølser med stappe til middag i dag. Så lurer jeg på, hvilke grønnsaker kan jeg ha ved siden av for å gjøre det litt mer kalorifattig for meg, for å fylle opp tallerken?

Er litt lei brokkoli (spiser det litt ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tomater, enten halve ovnstørkede (med litt olivenolje, salt, pepper, oregano og ørlite melisdryss, 3 timer, 125 grader) eller tomatsalat med rødløk eller vårløk.

Braisert frisk spinat med hvitløk og muskat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode og sunne grønnsaker jeg ikke kalrer meg uten:

alfaalfaspirer (en av de sunneste grønnsakene som finnes)

bønnespirer

ruccolsalat

erter (masse proteiner!)

paprika er nevnt og er lurt å spise i vinterhalvåret pga masse c-vitaminer så man holder seg frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre den middagen magrere så er det vel neppe grønnsaksavdelingen som trenger revidering :ler:

Men fra spøk til alvor: Jeg pleier ofte å skjære opp 3-4 forskjellige grønnsaker og sette fram på et fat til slik mat. Godt å plukke i seg før, under og etter middag. Paprika, gulrot, agurk, stangselleri, tomat, sukkererter, kålrot er noen muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil gjøre den middagen magrere så er det vel neppe grønnsaksavdelingen som trenger revidering  :ler:

Touché ;)

Problemet mitt er egentlig ikke salater, råkost og grønnsaker ved siden av maten, bare at akkurat ved stekte kjøttpølser så har jeg alltid endt opp med brokkoli, og som sagt, er litt lei kombinasjonen.

Livets videverdigheter førte meg til et annet sted i går, ikke til middagsbordet (det endte opp med en bolle havregryn), så jeg gjør et nytt forsøk i dag. Jeg prøver tomatene dine, Piaf. Melisdryss? Tja, jeg skjønner hva du mener (tomat og sukker), men ... ja, ja, gjør et forsøk da :ler:

Takk for tipsene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver tomatene dine, Piaf. Melisdryss? Tja, jeg skjønner hva du mener (tomat og sukker), men ... ja, ja, gjør et forsøk da  :ler:

Vel, jeg skjønner hva du mener også, :ler: derfor skrev jeg et "ørlite" melisdryss.

Bruk fin tesil om du har og sikt melisen over de halve tomatene - det er nok med en teskje til 4 store tomater (altså 8 halve). Hvis du prøver helt uten melis (eller sukker) vil tomatene bli veldig sure, fordi de får en utrolig konsentrert smak når de tilberedes på denne måten, og fordi tomatene vi får kjøpt for tiden jo ikke akkurat er supersøte og solmodne. Jeg pleier forresten alltid å bruke store klasetomater til dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på RIMI og handla og de hadde bare norskesmakløse, men med oregano, salt, pepper og melis så blei de veldig gode likevel :ler:

Jeg brukte ikke så mye som en teskje med melis, og det holdt faktisk med drøye to timer for at de skulle bli møre. Takk skal du ha, piaf, den var akkurat passe til å gjøre middagspølsene litt sunnere, litt mer original.

Neste gang tror jeg jeg skal jeg utvide med litt hakka hvitløk over også ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på RIMI og handla og de hadde bare norskesmakløse, men med oregano, salt, pepper og melis så blei de veldig gode likevel  :ler:

Jeg brukte ikke så mye som en teskje med melis, og det holdt faktisk med drøye to timer for at de skulle bli møre. Takk skal du ha, piaf, den var akkurat passe til å gjøre middagspølsene litt sunnere, litt mer original.

Neste gang tror jeg jeg skal jeg utvide med litt hakka hvitløk over også ... ?

Hyggelig at tomatene ble gode! :)

Vi pleier faktisk å ha disse tomatene som fast følge til pølser og potetmos, synes det passer godt (min favoritt er grillede lammepølser og mos av poteter, sellerirot og pastinakk, med ovnstørkede tomater og dijonsennep).

Hvitløk på blir sikkert ypperlig, har sett det i tilsvarende oppskrifter. Hvis du har tid neste gang, så forsøk gjerne å la tomatene stå i minst tre timer i ovnen - smaken blir enda mer konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tid neste gang, så forsøk gjerne å la tomatene stå i minst tre timer i ovnen - smaken blir enda mer konsentrert.

Men kan jeg spørre deg et teit spørsmål: Det begynte å bli mørkt (svart ...) i bunnen av fatet etter 2 timer. Hva gjør du får at det ikke skal bli brent? Det var Emile Henry-fat så det var tykk bunn. Jeg hadde litt olivenolje i bunnen, men uansett om jeg hadde helt den over tomatene ville jo noe renne ut etter hvert likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg spørre deg et teit spørsmål: Det begynte å bli mørkt (svart ...) i bunnen av fatet etter 2 timer. Hva gjør du får at det ikke skal bli brent? Det var Emile Henry-fat så det var tykk bunn. Jeg hadde litt olivenolje i bunnen, men uansett om jeg hadde helt den over tomatene ville jo noe renne ut etter hvert likevel?

Jeg gjør ingenting, egentlig, :sjenert: blir nok litt brent rundt tomatene i bunnen av formen, men selve tomatene blir ikke brent. De bare får litt mørke kanter og skrumper/tørker ytterligere inn. Men jeg passer nok litt på dem mot slutten.

Du hadde ovnen på kun 125 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...