Gjest Kathi Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Ja, som overskriften sier så har jeg dessverre fått påvist allergi mot katt:( Er det noen som vet om det er mulig å ta noe medisiner slik at det er mulig å ha katt likevel? Fikk bare snakket med sekretæren på legekontoret og hun visste ikke. Håper på positivt svar!!
Gjest Gjesta Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Skjønner godt at du har lyst på katt, men i mine øyne er det galskap å skaffe seg et dyr man er allergisk mot. Det kan ende veldig galt for både deg og katten...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Du bør selvsagt snakke mer med legen om dette, men det finnes noen katteraser som er mer allergivennlige enn andre. En svoger av oss måtte bruke allergimedisin pga den siste katten de hadde, mens katten de hadde før det ikke "plagde han". Ellers kommer nok mye an på hvor plaget du er av allergien, andre allergier og liknende. Det går også an ved endel allergier å bruke medisin for å "holde ut" å ha katt, men for det første er ikke langvarig bruk av allergimedisin uten bivirkninger, og bør vel unngåes dersom man kan. For det andre er det ikke alle allergikere som blir symptomfrie selv ved medisinering, så det må vel vurderes individuelt? Jeg kjenner en katteelskende dame som har astma, og hun klarer seg så lenge katten er nektet adgang til soverommet. Men igjen - det er så mange ting som spiller inn at det er umulig å gi råd, annet enn at du må tenke deg godt om før du skaffer deg katt. Det hadde vært trist å utsette den for omplassering eller det som verre er.
Colargol Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Det finnes en kattetype som den vanlige katte-allergiker ikke blir syk av. Den heter bare "Sibirsk katt" her i Norge tror jeg. Dessuten så reagerer vi allergikere mindre på langhårete katter enn korthårete, grunnen til det er at det ikke er pelsen vi reagerer på men spyttet og svetten til katten og den setter seg i kattens pels når den svetter og når den slikker seg ren. Søk litt på google.no eller noe du
Lillemor Gull Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Dessuten så reagerer vi allergikere mindre på langhårete katter enn korthårete, grunnen til det er at det ikke er pelsen vi reagerer på men spyttet og svetten til katten og den setter seg i kattens pels når den svetter og når den slikker seg ren. ← Men gjør ikke langhårede katter dette også? Svetter og slikker seg ren, mener jeg ...
Colargol Skrevet 11. desember 2006 #6 Skrevet 11. desember 2006 Jo, men akkurat fordi de har lengre hår så festes det mer spytt ol.. Det er iallefall det jeg har blitt fortalt av legen min en gang i tiden. Det var visst også forklaringen på hvorfor de fleste dyre allergikere reagerer mest på pelsdyr og ikke så ofte på griser og kuer ol. Men best å søke opp dette på allergiforbundets nettside eller noe, for jeg er litt usikker. Men dette med den sibirske katten vet jeg er riktig, den katte sorten mangler ett gen som gjør at den ikke skiller ut de samme stoffene som vanlige katter. Husker det ble mye skrevet om det i avisene ol. da den ble kjent på det norske markedet.
Colargol Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 (endret) 1.link 2.link 3.link Bare noen linker om sibirkatten... Endret 11. desember 2006 av Collargol
Merneith Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Skjønner godt at du har lyst på katt, men i mine øyne er det galskap å skaffe seg et dyr man er allergisk mot. Det kan ende veldig galt for både deg og katten... ← Enig. Det er altfor mange katter som må omplasseres pga allergi (selv om noen av disse tilfellene antagelig ikke skyldes allergi..) Allergi kan fort bli verre om man er utsatt for allergener konstant.
Gjest Eir Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 - Du kan ta allergimedisiner av ulike slag. - Du kan bruke noe som heter petal clense, som renser pelsen til katten for det de fleste reagerer på. - Du prøve å finne en type katt du reagerer mindre på - Du kan minimere problemet med en del enkle husregler, som at katten ikke får lov opp i stoler, inn på soverommet osv. Du bør heller ikke stole blindt på en slik allergitest hos legen, veldig mange får utslag på tester, på ting de ikke reagerer på i praksis. Det beste er om du kan låne en katt av noen i 2-4 uker, og se om du reagerer på den. Jeg synes det er verdt å ta sjansen, siden det er så mange katter her i landet som trenger ett godt hjem. Kontakter du feks dyrebeskyttelsen har de 14 dagers prøvetid på kattene de leverer ut, nettopp i tilfelle allergi. Men uansett start med å besøk ulike katter i deres hjem, noen timer av gangen, og se om du reagerer på det, deretter kan du prøve å passe en katt en periode.
momo Skrevet 11. desember 2006 #10 Skrevet 11. desember 2006 Jeg er selv allergisk mot pelsdyr. Fikk det i voksen alder, men den var svak. Har familie som har hund og jeg var veldig mye på besøk hos de i en 2 års tid, gikk da bra med vanlig allergi medisin. Men så ble det bare verre og verre. I dag er jeg så allergisk mot pelsdyr at jeg kan ikke besøke noen som har pelsdyr og jeg blir dårlig av og være i samme rom med folk som har pelsdyr. Så jeg ville ikke turt og skaffet meg noe jeg er allergisk mot.
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #11 Skrevet 12. desember 2006 Mange bra svar her! Er enig at du bør tenke deg grundig om. Det er nemlig svært lite hyggelig for en katt å måtte bli omplassert oga allergi. Særlig tatt i betraktning alle de andre kattene som trenger nytt hjem, så kan det ta tid å finne et nytt og godt hjem til en slik omplasseringskatt. Både sibirkatt og bengalkatten regners som allergivennlig. Men du må være ærlig overfor oppdretter ang allergien, så får hun vurdere om hun vil utsette en kattunge for den usikekrheten det innebærer. Hvis du er glad i katter, men ikke kan ha det selv, kan du kanskje få passe noen katter i nabolaget/bli feriepasser, ev melde deg som frivillig på dyrebeskyttelsen el for å få tilfredsstilt ditt kattebehov?
Colargol Skrevet 12. desember 2006 #12 Skrevet 12. desember 2006 - Du kan ta allergimedisiner av ulike slag. - Du kan bruke noe som heter petal clense, som renser pelsen til katten for det de fleste reagerer på. - Du prøve å finne en type katt du reagerer mindre på - Du kan minimere problemet med en del enkle husregler, som at katten ikke får lov opp i stoler, inn på soverommet osv. Du bør heller ikke stole blindt på en slik allergitest hos legen, veldig mange får utslag på tester, på ting de ikke reagerer på i praksis. Det beste er om du kan låne en katt av noen i 2-4 uker, og se om du reagerer på den. Jeg synes det er verdt å ta sjansen, siden det er så mange katter her i landet som trenger ett godt hjem. Kontakter du feks dyrebeskyttelsen har de 14 dagers prøvetid på kattene de leverer ut, nettopp i tilfelle allergi. Men uansett start med å besøk ulike katter i deres hjem, noen timer av gangen, og se om du reagerer på det, deretter kan du prøve å passe en katt en periode. ← Bra sagt og bra forklart! Glemte meg bort i allt dette med den allergi"frie" katten jeg
Mischa Skrevet 12. desember 2006 #13 Skrevet 12. desember 2006 En katte-allergisk venninne av meg skal få låne en allergivennlig katt i 10 dager for å se hvordan hun takler det.. før hun eventuelt kjøper en.. så det er mulig det er flere oppdrettere som kan tilby deg å "låne" for å sjekke ut hvordan du takler det. Har også hørt om denne sjampoen som er nevnt som man kan vaske kattene med i tillegg. Ellers går det vel an å få en allergi-sprøyte hos legen, men tror den først må tas en gang i uken, deretter en gang i måneden.. er jo ganske mye styr. Men jeg er i samme situasjon selv, er allergisk, men ønsker katt! Så håper det finnes en brukbar løsning, må uansett vente til jeg får eget hjem da..
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #14 Skrevet 12. desember 2006 Ved daglig å utsette deg for noe som du er allergisk for, kan gjøre deg mer allergisk. Reaksjonene dine kan bli kraftigere og du kan reagere på andre ting, f.eks. andre pelsdyr. Jeg hadde ikke utsatt meg for den risikoen. Det går fint ann å leve et godt liv uten dyr. Se på det sånn at du nå faktisk kan besøke andre som har dyr uten de helt store reaksjonene. Du kan ende opp med å være en av de som ikke kan besøke noen som har dyr eller at jakke di ikke kan henge ved siden av en hvor de har katter hjemme. Er du villig til å ta den risikoen?
Gjest Eir Skrevet 12. desember 2006 #15 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Ved daglig å utsette deg for noe som du er allergisk for, kan gjøre deg mer allergisk. Reaksjonene dine kan bli kraftigere og du kan reagere på andre ting, f.eks. andre pelsdyr. ← Men det kan også slå andre veien, at ved å eksponere seg for det man er allergisk mot, så bygger man opp høyere toleranse mot det også. Så det må man jo selv vurdere. Det kan også gi en pekepinn dersom man ser hvilken av disse to alternativene som stemmer på allergikere i nær familie. Endret 12. desember 2006 av Eir
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #16 Skrevet 12. desember 2006 Men det kan også slå andre veien, at ved å eksponere seg for det man er allergisk mot, så bygger man opp høyere toleranse mot det også. Så det må man jo selv vurdere. Det kan også gi en pekepinn dersom man ser hvilken av disse to alternativene som stemmer på allergikere i nær familie. ← Uansett så koker det ned til hvilken risiko du er villig til å ta. Som voksen så står man ansvarlig for egne handlinger og må ta konsekvensene. Helt greit om TS velger å ta risikoen, for man vet aldri. Det er jo hovedpoenget her.
Merneith Skrevet 12. desember 2006 #17 Skrevet 12. desember 2006 Men det kan også slå andre veien, at ved å eksponere seg for det man er allergisk mot, så bygger man opp høyere toleranse mot det også. Så det må man jo selv vurdere. Det kan også gi en pekepinn dersom man ser hvilken av disse to alternativene som stemmer på allergikere i nær familie. ← Det skjer så godt som aldri. Ikke når man er voksen, og i hvert fall ikke når det gjelder katteallergi. Det motsatte skjer stadig vekk. Jeg har møtt denne problemstillingen både som frivillig arbeidende i et omplasseringshjem og ved behandling av allergi. I begge tilfeller så ville jeg ALDRI anbefalt noen med allergi å få seg en katt.
Gjest niomi Skrevet 12. desember 2006 #18 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Petal Clense er ikke spesielt bra for pusen, og anbefales derfor ikke av NAAF. Dette er sakset fra deres side om dyreallergi: "Å fjerne det allergifremkallende dyret fra dyreallergikerens omgivelser er den viktigste og mest effektive behandlingen. Å forebygge dyreallergi med medisiner som kortisonholdig nesespray og/eller antihistaminer, enten i form av tabletter, inhalasjonsspray, nesespray eller øyedråper, er ingen god løsning, men kan være nødvendig dersom det ikke er mulig å unngå å bli eksponert for dyreallergenet." Sitatet er forkortet ihht regler om kopirett. Mie (mod). ----------------------------------------- Husdyr er koselig, det, men husk at skaffer man seg dyr, skal dyret ha et godt liv. Og stadig omplassering eller vasking er ikke bra. -niomi- elsker katter, men er veldig allergisk mot de. Endret 12. desember 2006 av Mie
Gjest Eir Skrevet 12. desember 2006 #19 Skrevet 12. desember 2006 Det skjer så godt som aldri. Ikke når man er voksen, og i hvert fall ikke når det gjelder katteallergi. Det motsatte skjer stadig vekk. ← Så sjelden kan det neppe være, iom at jeg kjenner veldig mange det har skjedd med, i voksen alder. Og jeg kjenner nesten ingen som har blitt verre av å eksponeres. (Dersom du jobber med omplassering er det kanskje ikke så rart at ditt inntrykk er det motsatte heller, siden de som tar kontakt der er de det allerede har skjedd med at det har blitt verre.) Og at mennesker ikke reagerer i praksis på ting de får påvist allergi mot er svært vanlig.
Merneith Skrevet 12. desember 2006 #20 Skrevet 12. desember 2006 Så sjelden kan det neppe være, iom at jeg kjenner veldig mange det har skjedd med, i voksen alder. Og jeg kjenner nesten ingen som har blitt verre av å eksponeres. (Dersom du jobber med omplassering er det kanskje ikke så rart at ditt inntrykk er det motsatte heller, siden de som tar kontakt der er de det allerede har skjedd med at det har blitt verre.) Og at mennesker ikke reagerer i praksis på ting de får påvist allergi mot er svært vanlig. ← Hvis nesten all forskning viser at eksponering for pelsdyr hvis man er allergisk viser nesten utelukkende at det forverrer allergiske reaksjoner, men du vet om mange som har blitt allergifrie, hva stoler du på da? Hvis svaret er at du stoler på dine egne begrensede erfaringer, så er det jo greit for deg...men har du rett til å få andre til å tro at det er så lett? Men, jeg har sagt mitt om saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå