Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 hei, jeg jobber på et sykehjem hver 2.helg. P.g.a eksamenstress og endel annet så er jeg veldig utslitt for tida, sover hele døgnet og spiser nesten ikke osv. Så jeg var til legen for å få sykmelding for denne helga. Det fikk jeg altså, men jeg stusset litt på det han skrev på den. Han skrev nemlig at jeg ble sykmeldt p.ga psykisk ubalanse, og at det var situasjonsbetinget.. syns det hørtes litt skummelt ut jeg, og lurer på hva sjefen vil tro når han ser den. Jeg er jo tross alt bare utslitt, kan det klassifiseres som psykisk ubalanse da tro? eller skrev han det kanskje bare for at jeg skulle få fri, at det må være `såpass` alvorlig..?
Gjest Ballerina Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 Han skrev det nok kun for at du skulle få fri Min lege skrev det samme da jeg var sykemeldt ut oppsigelsestiden i en jobb jeg hadde...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Skal skjefen egentlig vite hva du er sykemeldt pga?
Gjest gjesta Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Jeg trodde det ikke sto diagnose på den delen av sykemeldingen som arbeidsgiver skal ha jeg?!
Gjest Skya Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Jeg trodde det ikke sto diagnose på den delen av sykemeldingen som arbeidsgiver skal ha jeg?! ← Det gjør det ikke, eller det feltet er vel skravert.
Sukkersøta Skrevet 11. desember 2006 #6 Skrevet 11. desember 2006 Du får selv den delen der diagnosen står, første arket.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 takk for svar! jeg fant ut det dere sa nå, at jeg skal ha den delen som diagnosen står på selv
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Jeg fikk samme diagnose, psykisk ubalanse stressreaksjon da jeg skulle reise med min kjæreste på strålebehandling. Legen setter en slik diagnose fordi du skal få sykepenger. Men da jeg skulle besøke min kjæreste sist fikk jeg diagnose depressiv reaksjon, journalen min må vel bli ille etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 Jeg fikk samme diagnose, psykisk ubalanse stressreaksjon da jeg skulle reise med min kjæreste på strålebehandling. Legen setter en slik diagnose fordi du skal få sykepenger. Men da jeg skulle besøke min kjæreste sist fikk jeg diagnose depressiv reaksjon, journalen min må vel bli ille etterhvert. ← De bør vel skrive at det er situasjonsbetinget også, det er jo normalt å reagere på stress, pårørendes sykdom osv. Det som er kjipt er at man kan få problemer med sykeforsikring, faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #10 Skrevet 11. desember 2006 Det kan være et fremtidig problem ved å skaffe seg sykemeldinger av en slik karakter. Psykisk ubalanse klinger liksom ikke helt bra på en måte. Jeg tenker da på f.eks ved forsikringer, at de kan finne på å bruke sånt for å unngå en eventuell utbetaling i fremtiden, hvis uhellet skulle være der. Jeg tenker også situasjoner med arbeidsansettelse. Det er jo idag så populært å bruke alll mulig info for å screene personer som kan bli sykemeldt i fremtiden. Jeg hadde vertfall aldri ville brukt en slik fremgang, hvis jeg hadde et behov for en midlertidig pause pga høy stressnivå.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #11 Skrevet 12. desember 2006 legen har taushetsplikt, så ingen forsikringsselskap har noe med slike opplysninger å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #12 Skrevet 12. desember 2006 legen har taushetsplikt, så ingen forsikringsselskap har noe med slike opplysninger å gjøre. ← Likevel vet jeg et eksempel på en som ikke fikk sykeforsikring (eller uføreforsikring?) fordi han hadde hatt samtale® med psykolog i forbindelse med samlivsbrudd. Ved tegning av visse typer forsikring ønsker forsikringsselskapet ganske mye info om sykehistorie og helsetilstand. Gir man dem ikke opplysningene vil jeg også tro de er lite samarbeidsvillige.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #13 Skrevet 12. desember 2006 legen har taushetsplikt, så ingen forsikringsselskap har noe med slike opplysninger å gjøre. ← Mange forsikringsselskap ber om å få kopi av journal ved tegning av forsikring, så da må man enten gi dem det ellers får en ikke forsikring. De bør vel skrive at det er situasjonsbetinget også, det er jo normalt å reagere på stress, pårørendes sykdom osv. Det som er kjipt er at man kan få problemer med sykeforsikring, faktisk. For meg spiller dette liten rolle fordi jeg p.g.a. egen sykdom ikke får uføreforsikring uansett. Men jeg fikk heldigvis en forsikring gjennom min fagforening der de ikke krevde legeattest, og til og med hos samme selskapet som tidligere avslo p.g.a. det som står i journalen min. For de som sier det har betydning for framtidig arbeidsgiver, kan ikke helt skjønne hvordan en framtidig arbeidsgiver skal finne ut av at jeg har vært sykemeldt med en slik diagnose.
Laban75 Skrevet 12. desember 2006 #14 Skrevet 12. desember 2006 Dette syntes jeg er en uting. :hår: Jeg tror nemlig at slike ting diskvalifiserer deg til en rekke jobber... Det finnes flere jobber hvor man må være psykisk stabil, og jeg tror slike sykemeldinger diskvalifiserer deg da. Syntes det er skummelt at leger kan skrive slikt uten at du er informert. Det er vel noe annet å være utbrent? I mine øyne er det et HAV av forskjell på utbrent og være i psykisk ubalanse... FREKT av legen mener jeg..
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2006 #15 Skrevet 13. desember 2006 hei, jeg jobber på et sykehjem hver 2.helg. P.g.a eksamenstress og endel annet så er jeg veldig utslitt for tida, sover hele døgnet og spiser nesten ikke osv. Så jeg var til legen for å få sykmelding for denne helga. Det fikk jeg altså, men jeg stusset litt på det han skrev på den. Han skrev nemlig at jeg ble sykmeldt p.ga psykisk ubalanse, og at det var situasjonsbetinget.. syns det hørtes litt skummelt ut jeg, og lurer på hva sjefen vil tro når han ser den. Jeg er jo tross alt bare utslitt, kan det klassifiseres som psykisk ubalanse da tro? eller skrev han det kanskje bare for at jeg skulle få fri, at det må være `såpass` alvorlig..? ← det er jo ikke den delen du skal gi til arbgiver da...
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2006 #16 Skrevet 13. desember 2006 ts her! så om jeg forstår riktig som noen av dere sier, vil jeg da kunne få problemer med diverse ting p.g.a. denne sykmeldingen? Når jeg selv beholder den delen som det står diagnose på, kan da altså noen få fatt i disse opplysningene, slik at det kan gi meg problemer senere i livet. Synes og det var veldig merkelig at han skrev psykisk ustabil..når jeg er sliten eller utbrent.. Men kanskje det er slike betegnelser som leger bruker på slike ting..? hmm..
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 Jeg fikk en gang diagnosen "psykisk utbrendt" (etter to tette barnefødsler hvor jeg ble totalt utslitt psykisk og fysisk). Var sykemeldt i 2 mnd. Dette førte til at jeg fikk problemer med uføreforsikringen min som jeg skulle tegne noen år etter. I dag er jeg utrolig nøye med å følge med på hva legen skriver i min journal, og jeg kommer konsekvent til å nekte å la henne skrive noe som helst om min psyke. Dersom jeg blir "psykisk utslitt" en annen gang får jeg heller lyve på meg en annen fysisk sykdom. En som snakker av erfaring
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2006 #18 Skrevet 14. desember 2006 legen har taushetsplikt, så ingen forsikringsselskap har noe med slike opplysninger å gjøre. ← Noen forsikringsselskaper krever at legen din har kjent deg så og så lenge og at h*n kan skrive under på at du ikke har hatt psykiske problemer i denne perioden... Jeg mener det er forkastelig, men slik er det.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2006 #19 Skrevet 20. desember 2006 Syns det er en uting dette med forsikringsselskapene altså. Jeg er sykemeldt for tiden pga jobbsituasjon, og ting der som jeg ikke kan kontrollere selv. Dvs at all den negative påvirkningen jeg får der gjør at jeg ikke klarer å gå på jobb... Tenk at jeg av den grunn skal bli sett på som så syk i hodet at jeg ikke kan få forsikringen jeg trenger?! Det er hårreisende!! Men at tidligere arbeidsgivere skal ha noe med saken å gjøre det er bare tull... De har ikke lov til å spørre om man har hatt slike problemer, eller se noe som helst papirer på dette. Men har man psykiske problemer må man vel selv begrense litt hvilke jobber man tar for å klare å holde ut....
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2006 #20 Skrevet 20. desember 2006 Ups... mente FREMtidlige arbeidsgivere...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå