Gekko Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Har hatt jobben min et år og kommer til å si opp. Litt usikker på når ennå, da jeg er gravid, men jeg fungerer ikke i jobben og ønsker å slutte. Har etter avtale med sjefen funnet ut at vi skal finne en god løsning, så antakelig sier jeg opp når det nærmer seg permisjon (til sommeren). Jeg er for tiden 100 % sykemeldt og regner med å være det i tiden fremover. Men vi hadde planer om en utenlandsferie i januar, noe som neppe lar seg gjøre når jeg er sykemeldt. Jeg er i stand til å reise, men ikke til å jobbe. Kan jeg ta ut ferie mellom to sykemeldingsperioder? Altså at jeg er sykemeldt frem til 1.1.2007 så tar ut tre uker ferie der jeg reiser til utlandet, og kommer tilbake til Norge og blir sykemeldt på ny? Jeg har to uker ferie til gode fra i år, men jeg må bruke noe av neste års ferie. Har jeg rett på full ferie selv om jeg for eksempel bare er ansatt til 1.6? Har tjent opp feriepenger fra i fjor, men er usikker på reglene. Hadde avtalt med sjefen at jeg skulle ha ferie i januar før jeg ble sykemeldt og før vi diskuterte oppsigelse. Noen som er stødige på hvilke regler som gjelder? Tør ikke bestille noen tur før jeg er sikker på at det går i orden...
LilleMy28 Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 syns det er litt suspekt å ta ferie når en er så mye sykemeldt... "for syk til å jobbe, men frisk nok til ferie..." på en måte. Som arbeidsgiver hadde jeg iallefall sett negativt på det. Arbeidsgiver er faktisk pliktig til å legge til rette for at du skal kunne jobbe, evt. bare med begrensede oppgaver eller deltid. I forhold til ferie utenom sommerferien er det opp til arbeidsgiver viss det er over flere uker, en har bare rett på lengre sammenhengende ferie om sommeren. Ellers kommer det nok an på hva du jobber med og hvordan det er å finne vikarer, om det er regnet som en hektisk periode etc. Ville heller tatt ut lønn for de ferieukene du ikke har brukt, høres jo ikke ut som om du vil jobbe der noe uansett, da får du jo aldri brukt de ukene. Vær åpen med arbeidsgiveren din, viss ikke risikerer du oppsigelse i ferien din, de kan jo ikke si deg opp når du er i sykemelding. Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med sjefen din og sagt at du ikke føler denne jobben eller bedriften er noe for deg og at du skal prøve å være på jobb til permisjonen starter. Si gjerne at ferien kan gi deg den pausen du trenger for å motivere deg til å holde deg frisk til du skal føde. Da er du ærlig og kan senere bruke arbeidsgiveren som referanse, og det slipper å bli kjip stemning. Så har du hele permisjonen til å finne ny jobb.
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #3 Skrevet 12. desember 2006 Jeg mener at man kan søke nav om å få reise på ferie/utenlands når man er sykemeldt. Dersom man får det innvilget så må det være helt klart at ferien ikke påvirker sykdommen negativt og at man faktisk er så syk at man ikke kan jobbe. Hvor syk man er i forhold til jobb har jo noe med sykdom og type jobb å gjøre.
Gjest niomi Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Dessuten er det ikke sikkert arbeidsgiver vil la deg ta ferie når du måtte ønske det...
Gjest Grønn Frosk Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Du kan helt fint reise på ferie mens du er sykemeldt. Du må bare søke legen og aetat om det. Så sant ikke sykdommen din forverres av å reise så får du det innvilget. Det er mey mer alright å gjøre det enn å friskmelde seg, ta ut ferie, og så sykemelde seg igjen. Dersom du friskmelder deg for så å sykemelde deg igjen så må arbeidsgiveren din på nytt betale lønn før deg i to uker. Det er dyrt det for arbeidsgiver. Og unødvendig siden du ikke har tenkt å returnere til jobben.
abelille Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 Sjekk med nav ang regler for utenlandsopphold under sykemelding. Det kan la seg gjøre, og da har du ferien din til gode. Dette kan du be om å få utbetalt. (Ettersom vi ikke opparbeider oss noe særlig med feriepenger på foreldrepengene, kan disse komme godt med når du skal ha ferie til neste år). Rettighetene til ferie for neste år har du opparbeidet deg i år (det er kanskje rettere å si at du har opparbeidet den lønnen som skal dekkes, rett til ubetalt ferie har man uansett), uansett når du slutter. Det er helt normalt å avvikle ferie i oppsigelsestiden f.eks. (Men det er kanskje ikke aktuelt ettersom du skal ha permisjon). Jeg skal selv flytte, og håper på å få en ny jobb mens jeg er i permisjon, men dersom det verste skulle skje, så regner jeg med å si opp mens jeg er i permisjon og få ferien utbetalt. (Du trenger ikke oppgi detaljer til arbeidsgiver om hvorfor du sier opp). Da får jeg litt penger også mens jeg har karantene for arbeidsledighetstrygd. Dersom sykdommen din er svangerskapsrelatert, betaler ikke arbeidsgiver noe som helst, da betaler trygdekontoret fra første dag. Jeg synes ikke det er riktig av noen av oss å dømme noen for å være sykmeldt. Vi kjenner ikke bakgrunnen!
Gekko Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2006 Takk for svar. Jeg har allerede snakket med arbeidsgiver om jobbsituasjonen og han har faktisk bedt meg om å være sykemeldt frem til jeg slutter. Jeg funger ikke på jobb og det er mye bedre for jobben om de har en 100 % vikar enn at jeg jobber litt til og fra. Vi hadde avtalt at jeg skulle ha ferie i januar, så jeg endrer ingenting. Og siden jeg er gravid slipper arbeidsplassen å betale lønn de første 16. dagene av en sykemelding, så for dem spiller det vel mindre rolle. Det handler altså ikke om at jeg vil utnytte systemet for å snike til meg mest mulig, men jeg vil gjerne på denne ferie og vil gjøre det riktigst mulig. Skal man få dekket ferie med sykepenger må legen skrive en søknad om at et jeg vil bli bedre av en ferietur og selv da er trygdekontoret veldig restriktive med å godkjenne slike turer. HAdde jeg hatt en hudsykdom og skullet en uke på et behandlingsanstalt hadde det gått greit. Men jeg er frisk nok til å reise på en rolig ferietur, jeg er bare ikke frisk nok til å jobbe. Og da synes jeg det er feil å skulle ha sykepenger i ferien, da er det bedre å bruke feriepenger jeg har tjent opp i fjor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå