Gå til innhold

Pc i gave

Dareen

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle
En god start for deg hadde vært å ikke tro så ille om alt og alle. En pc er en fabelaktig gave, og jeg er sikker på at alle hadde satt pris på å få en. Men jeg tror de ville satt ekstra stor pris på en pc de faktisk kan bruke til noe fornuftige, og risikoen for bomkjøp er stor når man ikke vet hva pcen skal benyttes til. Det har ingenting med å være storforlangende å gjøre, og forresten tror jeg at jeg hadde følt meg rimelig dum som giver dersom gaven min ikke kunne brukes av mottakeren.

Selv om det er prisverdig å være takknemlig for en gave uansett hva man får tror jeg heller ikke du hadde satt pris på en dyr, men komplett ubrukelig gave. Spesielt ikke når giveren med et enkelt spørsmål kunne kjøpt noe du virkelig hadde bruk for.

Helt seriøst, finnes det en ny ubrukelig pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virka som om TS sa fra at hun ikke akkurat hadde lyst til at dere skulle starte denne diskusjonen her?

Hva med å starte en ny tråd med dette emnet??

skrivefeil...arrgh...

Endret av Collargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble litt redd for at familien skal tenke slik som enkelte her.. Men jeg har jo spurt hva de trenger pc til, og det er stort sett til tekstbehandling, surfing på internett og enkle spill. Så jeg tror nok ikke jeg vil bomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Må si jeg ble litt redd for at familien skal tenke slik som enkelte her.. Men jeg har jo spurt hva de trenger pc til, og det er stort sett til tekstbehandling, surfing på internett og enkle spill. Så jeg tror nok ikke jeg vil bomme.

Jeg tror nok de kommer til å bli kjempe glade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du aldri en gave, uten å snakke med mottakeren først?

Og ja, jeg ville blitt overlykkelig om jeg fikk en så dyr gave, fordi tanken bak er kjempe god.

En annen ting, skal andre bestemme hva jeg skal bruke mine penger på? Er ikke det rimelig frekt, at andre skal bestemme hva jeg eventuelt skal bruke så mye penger på? Det er da mine penger, og jeg gjør da for pokkeren hva jeg vil med de. og heldigvis har ikke jeg så utakknemlige mottakere i min omgangskrets, så det ville aldri blitt noe problem.

Hos oss er vi faktisk glad for det vi får, og styrer ikke hva andre skal bruke sine penger på.

Måtte bare utheve de vil, for tydeligvis mener du at mottakerene skal bestemme hva andre bruker pengene sine på. Så i mine øyne er du frekk som f***  ;)

HAr hatt besteforldre som kjøpte dyre ting til mine foreldre. Og som bestemte HVA det skulle brukes til og HVOR det skulle plasseres! Derfor er jeg i prinsippet i mot å kjøpe så dyre gaver uten å høre med mottaker først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt overlykkelig for å få en pc, uansett hvordan den måtte være.

Når noen kommer med en gave til mange tusen, da takker man og tar i mot. Og det uten å kritisere noe som helst, for det får virkelig være måte på utakknemlighet.

Har folk blitt så forbanna storforlangende, at de ikke klarer å se verdien i en ny pc?

Vi snakker jo også om priser på gave ol i en annen tråd, og der ligger vel de fleste på rundt 200-300 pr per, så en gave til en familie til flere tusen burde folk bli glad for. Uansett om dataen ikke har den beste og nyeste oppdateringen.

Forhåpentligvis er denne familien som får denne dataen mer takknemlig, enn det du klarer å være. Men du er kanskje vant til å få gaver til mange tusen, og er derfor alt for storforlangende for "vanlige" mennesker som meg selv.

Jeg kan bli mye mer glad for en hjemmelaget gave, som er tenkt for meg enn en dritdyr gave som ikke passer meg.

Nå er ikke jeg veldig kravstor når det gjelder datamaskin, men hadde nok blitt litt lang i maska hvis noen gav meg en stasjonær Mac, f.eks. Jeg har ikke noe sted jeg vil ha en stasjonær maskin, og jeg bruker PC, ikke Mac. Dessuten setter tom jeg noen krav til ytelse, og jeg setter f.eks. batterilevetid høyt...

Det blir som om noen skulle forbarme seg over meg og gav meg en racersykkel eller twin tip-ski. Jeg sykler mye, men ikke landevei, jeg står mye på ski, men jeg jibber ikke.

Naturligvis skal man sette pris på gavene man får. Men da må mottaker prøve å gi gaver som treffer mottaker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg! TS skriver jo at denne familien ønsker seg PC!! Hun er vel i stand til å kartlegge hvilke behov de har? Hun kjenner vel familien? Og hvis hun går på Elkjøp og sier at hun skal ha en familie-PC som skal dekke spill, tekstbehandling osv hos en normal familie så skal det vel godt gjøres at hun kjøper noe som er helt ubrukelig?

Og om PC'en skulle være "feil" (?!) så kan vel familien bytte den, eller de kan bruke den fram til de får råd til å kjøpe seg en selv, også la den i familien som kan bruke den benytte den?!

(forøvrig totalt enig med Madame Felle i denne tråden).

TS: Jeg syns ikke du trenger å kjøpe en separat gave til 6 åringen. Hvis du føler at du vil det likevel, syns jeg det holder med noe "symbolsk", noe rosa dilldall hvis hun liker sånt eller lignende. Lykke til med julegaven, jeg tipper hele familien blir kjempeglad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg tilbake!

Hverken du eller jeg eller Madam Felle har oversikt over hva denne familien trenger, og dersom trådstarter har det er jo det supert. Da kan hun jo kjøpe pc uten å konsultere familien.

Men å uten videre kjøpe en så dyr gave uten å vite at den kom til nytte synes jeg faktisk er ganske dumt. Selvfølgelig ville jeg blitt glad for en slik gave, men ville også blitt litt trist på givers vegne dersom jeg visste at jeg ikke kunne bruke den til det den var tenkt til.

Endret av Fresh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg tilbake!

Hverken du eller jeg eller Madam Felle har oversikt over hva denne familien trenger, og dersom trådstarter har det er jo det supert. Da kan hun jo kjøpe pc uten å konsultere familien.

Men å uten videre kjøpe en så dyr gave uten å vite at den kom til nytte synes jeg faktisk er ganske dumt. Selvfølgelig ville jeg blitt glad for en slik gave, men ville også blitt litt trist på givers vegne dersom jeg visste at jeg ikke kunne bruke den til det den var tenkt til.

Neida, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange tar det for gitt at ts kjøper en pc familien ikke har bruk for? De ønsker seg jo pc. Og hun sier da ingen ting om at hun ikke skal finne ut hvilke pc de trenger? Problemstillingen er jo om hun bør kjøpe noe annet til seksåringen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange tar det for gitt at ts kjøper en pc familien ikke har bruk for? De ønsker seg jo pc. Og hun sier da ingen ting om at hun ikke skal finne ut hvilke pc de trenger? Problemstillingen er jo om hun bør kjøpe noe annet til seksåringen.  :sjenert:

Jeg kommenterte bare det Madam Felle skrev om at når man fikk noe så dyrt i gave skulle man bare være takknemlig, hvilket forsåvidt er riktig men det kan jo være greit å forsikre seg om at det er noe som kommer til nytte når det først er så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men da er jo alt i orden.

Jeg beklager avsporingen - det var slett ikke meningen.

Minstejenten koser seg sikkert hvis det følger med et spill som hun kan ha glede av. Utover det hadde jeg ikke kjøpt noe ekstra, da gaven er stor og flott i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Når noen kommer med en gave til mange tusen, da takker man og tar i mot. Og det uten å kritisere noe som helst, for det får virkelig være måte på utakknemlighet.

Ja det gjør man kanskje i din verden. Men for meg er det ikke prisen på gaven som er verdien men tanken bak. En gave som jeg ikke kan bruke er verdiløs - selv om den koster 5-6.000. En gave som er gitt fordi jeg skal komme i taknemlighetsgjeld til noen er verdiløs selv om den er verdt mange tusen, etc.

Jeg tviler ikke på trådstarters motiver - det har jeg ingen grunn til. Jeg tror ideen er god og hun har tydeligvis også kartlagt hva som er familiens behov. End of story.

Men du er kanskje vant til å få gaver til mange tusen, og er derfor alt for storforlangende for "vanlige" mennesker som meg selv.

Hva har hva jeg er vant til å få i gaver med denne tråden å gjøre? Jeg er slett ikke så godt vant nei. Men hadde noen ønsket å bruke denne typen summer på meg hadde jeg foretrukket å bli spurt først hva slags behov jeg hadde. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pc er ikke bare en pc, det finnes noe for hvert behov. Og ja, det er fullt mulig å kjøpe en splitter ny pc som er nærmest totalt ubrukelig for en person som har snøring på pc-bruk. Så sånn er det. Men nå har jo hovedinnlegger forhørt seg om hva den skal brukes til, så da går det nok fint og familien blir garantert kjempeglade for den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...