kamela Skrevet 10. desember 2006 #1 Skrevet 10. desember 2006 Vurderer nå å kjøpe egen pc til poden 11 1/2 år. Jeg er ikke spesielt datainteressert, og trenger tips om type maskin og hvor jeg kan kjøpe. Vil bli brukt til spill, surfing mm og noe tekstbehandling. Er interessert i å kjøpe en med veldig god kapasitet som varer lenge, legger heller litt ekstra penger i det med det samme.
miow Skrevet 10. desember 2006 #2 Skrevet 10. desember 2006 Har overhodet ikke peil på pc, men sats på en bærbar du:) Jeg har en forholdsvis ny HP Pavilion jeg er fornøyd med, til tross for at jeg er mac-menneske
liv Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Skal den brukes til spill så bør du nok ha en stasjonær. Hvor mye kan du bruke på den da?
liv Skrevet 10. desember 2006 #4 Skrevet 10. desember 2006 Nå vet jeg ikke hvor mye du har tenkt å bruke da, men disse alternativene holder nok i et par-tre år i allefall... http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=70530 http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10252
kamela Skrevet 10. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2006 Så voldsomt med spill blir det nok ikke, men litt må jeg regne med. Går greit å bruke opp mot 10.000 hvis jeg må det. Hva med Dell, det har vi voksne, og det har fungert bra i 4 år?
miow Skrevet 10. desember 2006 #6 Skrevet 10. desember 2006 Hvorfor bør den være stasjonær for spill?
liv Skrevet 10. desember 2006 #7 Skrevet 10. desember 2006 (endret) Fordi stasjonære er mye bedre på grafikk, mange flere typer grafikkkort å velge mellom. Det er også mye dyrere å få tak i bra bærbare maskiner! De fleste til prisen ca 10 000 kr er utrangerte allerede nå I allefall i forhold til bærbare og spilling. Dell er veldig bra. Har hatt en dell her i 4 år vi og, bare oppgradert litt, som skjermkort og ram, underveis. Om du hører med folka inne på hw.no så får du nok mye hjelp! Endret 10. desember 2006 av liv
Gjest Qha Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 Ja, må si som Liv, bærbar pc er lite egnet til spill. Du må ha en stasjonær pc som yter mer. De er beregna til spill. Bærbar pc er konstruert for jobb
Annie Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 Vi har hatt vår Dell i 4 år og er STORFORNØYDE med den!! Stasjonær ja.
kamela Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2007 Sitter nå å vurderer FSC amilo LI 1818 til kr. 8999 fra Telehuset, Acer aspire 9302WSMI til 8057 fra XD og HP Pavilion dv 8213 ea til 8699 fra computercity Alle har 17 " skjerm og er bærbare (vi har bestemt oss for det). Noen som har erfaringer/anbefalinger på noen av disse?
Gjest Maxagaze Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 Vurderer nå å kjøpe egen pc til poden 11 1/2 år. Jeg er ikke spesielt datainteressert, og trenger tips om type maskin og hvor jeg kan kjøpe. Vil bli brukt til spill, surfing mm og noe tekstbehandling. Er interessert i å kjøpe en med veldig god kapasitet som varer lenge, legger heller litt ekstra penger i det med det samme. ← Sånn generelt.. hadde det ikke vært like greit å la han plukke ut passende deler, og la ham bygge den fra grunnen av selv.. ? På komplett.no har de greie PCpakker, som også kan oppgraderes senere. Hvilken du skal velge må du nesten ta opp med datagutta på hardware.no, har ikke bygd så mye de siste 2-3 åra, så jeg må oppdatere meg for å gi deg noen brukende råd. Derfor henviser jeg til noen som er oppdatert akkurat nå ! Hvis jeg var 11år idag, og skulle valgt noen av PCene til komplett, hadde jeg vel gått for den til 7.495,- (Komplett Gamer a10), fordi den så så kul ut.. Tips; hold deg unna Dell ! Det er greie maskiner, men skal du oppgradere (f.eks bytte hovedkort) sitter du med sjegget i postkassa. Kassene deres er ikke "standard ATX" så ett vanlig ATX hovedkort vil ikke passe inn. Dog vil nok ett hovedkort fra Dell nok passe.. Hvis det går som jeg tror blir han poden din så hekta, og lærer så masse, at han vil lære seg å bygge/oppgradere PCer selv etterhvert. Da er det dumt å gå for noe som ikke er standard. En annen ting, ikke legg ut lassevis med penger fordi du skal ha noe "som varer lenge", det gjelds ikke i dataverdenen. Ikke fordi ting går fort istykker, men fordi ting blir så fort utdatert. Kjøp heller en "passe bra" maskin, og bytt innmaten etterhvert (evt kjøp ny).
Gjest Maxagaze Skrevet 13. februar 2007 #12 Skrevet 13. februar 2007 Sitter nå å vurderer FSC amilo LI 1818 til kr. 8999 fra Telehuset, Acer aspire 9302WSMI til 8057 fra XD og HP Pavilion dv 8213 ea til 8699 fra computercity Alle har 17 " skjerm og er bærbare (vi har bestemt oss for det). Noen som har erfaringer/anbefalinger på noen av disse? ← Hvis poden din skal bruke maskina til spill, tenker jeg vi glemmer innkjøp av bærbar...
Drua Skrevet 13. februar 2007 #13 Skrevet 13. februar 2007 (endret) Hva med denne, ser ut som du får mye for pengene: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10263 Hvis han skal bruke pc'n til spill er det like greit å kjøpe noe skikkelig med én gang. Bærbare pc'er er ubrukelige til spill-pc'er, dropp den tanken med en gang. Poden kommer til å trenge et skikkelig grafikk-kort som klarer tunge spill, skal du kjøpe en bærbar som takler opp i mot det samme må du legge i mye mer enn 10 000 kr. Bærebare kan dessuten ikke bygges ut og oppgraderes på samme måte som stasjonære. Endret 13. februar 2007 av Drua
Liskat Skrevet 13. februar 2007 #14 Skrevet 13. februar 2007 Jeg anbefaler også stasjonær hvis han skal spille noe av nyere dato (nyere spill krever gjerne mer enn gamle spill). Pluss, at hvis han får stasjonær kan han leke seg litt med PC'en når den skal oppgraderes, så han kan lære en del om det som er inni og slikt. Samt at en bra stasjonær er MYE rimeligere enn en like bra bærbar.
Gjest Skrevet 14. februar 2007 #15 Skrevet 14. februar 2007 Må si meg veldig enig med de andre, velg en stasjonær en. Greit nok at en bærbar er mer praktisk, men skal han i det heletatt få spilt et spill som er fra etter 2005 trenger han en pc som kan yte litt, skal du ha en slik i bærbar må du regne med opp mot 20000. En stasjonær en derimot bør ikke koste mer enn 10000.
kamela Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #16 Skrevet 14. februar 2007 (endret) Takker for gode innspill. Mulig jeg har formulert meg klønete, han er ikke avansert spiller med store krav. Var på telehuset og de visste ikke mye om maskina de solgte, så nå tror jeg valget blir denne: Acer aspire 9302WSMI til 8057 fra XD og ← Endret 14. februar 2007 av kamela
Gjest Maxagaze Skrevet 14. februar 2007 #17 Skrevet 14. februar 2007 Takker for gode innspill. Mulig jeg har formulert meg klønete, han er ikke avansert spiller med store krav. Var på telehuset og de visste ikke mye om maskina de solgte, så nå tror jeg valget blir denne: ← Hvis han ikke er en "avansert spiller med store krav" så blir han det. PCer har en egen evne til å gjøre guttunger til nerder (btdt). Jeg hadde kjøpt en ok stasjonær spillePC med masse RAM (minst 1GB), så poden har noe å skrue på etterhvert. Det du kommer til å gjøre er å kjøpe ei blokkfløyte til en musikkinteressert unge.. ..hvis det ikke er guttungen som uttrykkelig har bedt om en bærbar pc da.. ? Og hvis han har det, vet han hva han går til.. ?
Gjest Qha Skrevet 27. februar 2007 #18 Skrevet 27. februar 2007 Ja, men ikke noe er smartere enn å kjøpe en maskin som ikke funker til spill. Da kan man faktisk få flytta poden vekk fra Pc,n ei stund uten sutring
Kaffegjesten Skrevet 27. februar 2007 #19 Skrevet 27. februar 2007 Jeg har en sønn på 21 som er blitt en heftig gamer etterhvert. Min er erfaring er at å kjøpe en pc/lapton som" skal holde noen år" for en gamer er bortkastede penger. Og jeg antar at en på 11 ikke er blitt SÅ heftig på spill enda at å kjøpe en god laptop/pc vil holde en stund, men ikke til spilling. Jeg har også en noen år gammel Dell og den holder fint til mitt bruk, men sønnen min kjøpte nå en spesiell gamer-laptop for å dra med rundt i landet på LAN-treff og han regnet med at den laptopen holdt i absolutt max 2 år. Hans laptop kostet omlag 20 000 hvorav mesteparten gikk til skjermkortet og minne. En 17" er etter min mening kun en slepbar laptop(og særlig for en 11-åring), mens 14" og 15,4" går an å ta med seg på en fornuftig måte. Du får meget gode pc'er til godt under 10 000 som er bra til å spille på. Du må jo finne ut med deg selv hva som er målet med pc/laptop og kjøpe deretter. Hvis du kjøper laptop er det som regel MYE billigere å kjøpe på nett - Netshop/MPX/Komplett/Datavarehuset osv. Sjekk også prisguiden på www.hw.no. Lykke til
liv Skrevet 27. februar 2007 #20 Skrevet 27. februar 2007 Hva slags spill spiller han da? Spill som Sims og sånt krever overraskende mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå