Gå til innhold

Middag i morgen

Fremhevede innlegg

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Hei. Jeg har noe rømme jeg gjerne skulle ha brukt opp i morgen. Tenkte på rømmegrøt, men i følge oppskriftene jeg har så har jeg for lite rømme. Har noen en ide om hva jeg kan lage? Evt en rømmegrøt-oppskrift som ikke krever mer rømme en det jeg har?

Blir takknemlig for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Perfekt biff
Skrevet

Du kan kjøpe sånn pose fra toro.. Noe pulver også blander du i melk og 3 dl rømme.

Eller favoritt spaggethikjøttsausen min:

2 løk

3 ss tomatpure

2 kjøttbuljongterninger (maggi)

3dl rømme eller fløte

4-500 gram karbonadedeig

Melk

Sopp (kan sløyfes)

Stek løk og karbonadedeig, sleng i resten, og kok opp. Mmmmmm.. Spe med melk eller vann til konsistensen blir passelig

Skrevet

Denne rømmegrøtoppskriften er nok til 3 personer:

3 dl seterrømme

1 dl hvetemel

3 dl melk

½ ts salt

Ha rømmen i en kasserolle med teflonbelegg og kok under lokk i 2 minutter. Rist på kasserollen et par ganger så rømmen ikke setter seg på bunnen. Rør inn halvparten av hvetemelet. Dryss over litt om gangen og rør godt mellom hver gang. Til slutt gir du grøten en kraftig omrøring. Etter hvert begynner smøret å piple fram. Skum smøret med en liten øse. Ha smøret over i en liten smørsmelter og hold det varmt. Rør inn resten av hvetemelet og spe med melken i små porsjoner. Rør til en klumpefri masse. Kok grøten i ca 3 minutter. Tilett salt og evt litt mer melk hvis grøten er for tykk.

Skrevet

Har ingen oppskrift, men fiskegryte med grønnsaker, laubærblad (bare et par!) og rømme er kjempegodt:)

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Takketakk!

Det ble utsatt til i morgen, men da blir det sannsynligvis rømmegrøt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...