Gå til innhold

Usympatiske gynekologer...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter nok en ekstrem smertefull gynekologisk undersøkelse sitter jeg her og sukker litt for meg selv, og håper på å få høre deres erfaringer.

Tror dere kvinnelige leger/gynekologer er mer forsiktige enn mannlige leger? Eller omvendt? Jeg har kun hatt to undersøkelser som ikke gjorde vondt av totalt 11 stykker, og begge legene var menn..merkelig! Noen flere som merker en sammenheng her? ;)

En gang var hun legen så hensynsløs at jeg ropte "aaau!" i smerte, og da måtte jeg på videre undersøkelser fordi jeg angivelig var så "øm" på livmortappen...men der var det jo ingenting galt såklart, det var jo hun som var for harhendt! Typisk leger: "Gjør dette vondt?!" etterfulgt av at vedkommende borrer hendene sine inn et sted som opprinnelig ikke gjør vondt, men som du kan banne på at gjør virkelig vondt innen legen er ferdig. "Eh, ja, det gjør vondt - NÅ så!" svarte jeg bare sist :P

Tenk så mye enklere det hadde vært om legene tenkte over at selv om de selv kanskje er ufølsomme der nede, så er ikke alle det? FYSJ! Det merkes at de har øvet seg på lik sier jeg bare!

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Alle leger må jo øve seg på lik, og godt er det, så syns det blir litt unødvendig å dra inn det her. Men har hørt andre si at de mener kvinnelige gynekologer er mer hardhendte enn menn. Selv har jeg bare vært undersøkt av en kvinne. Jeg sa at jeg var engstelig for undersøkelsen, og hun var da veldig forsiktig. Man kan jo tenke seg at menn er mer forsiktige pga. kjønnsforskjellen, ved at de har mer respekt, er reddere for å skade, eller hvem vet hva. Det er ikke første gang jeg hører dette med kjønn, men jeg vet ikke.

Skrevet

Jeg har også hørt dette med at menn er mer forsiktige enn kvinner. Selv har jeg aldri hatt GU hos kvinnelig lege (foretrekker menn), men har aldri opplevd GU som hverken smertefullt eller ubehagelig. De legene jeg har hatt har alle vært flinke og forsiktige.

Skrevet

Legene øver riktignok på lik under utdannelsen, men tviler på de tar GU på lik. Er vel mer disseksjoner for å se på anatomien. Men de øver på GU på pasienter som ligger i narkose.

Skrevet
Men de øver på GU på pasienter som ligger i narkose.

Håper pasientene blir spurt om dette er greit først, hvis dette er sant.

Har også hørt at manlige gynekologer vistnok skal være mer forsiktige, selv har jeg kun brukt kvinnelige, men har aldri opplevd smerter i forbindelse med undersøkelsen.

Skrevet
Legene øver riktignok på lik under utdannelsen, men tviler på de tar GU på lik. Er vel mer disseksjoner for å se på anatomien. Men de øver på GU på pasienter som ligger i narkose.

Så ekkelt, ble kvalm, de spør vel på forhånd om det er greit for pasienten å bli undersøkt mens de er i narkose vel? :tristbla:

Skrevet

Jeg har hvertfall samme erfaring som trådstarter. Jeg foretrekker mannlige nettopp pga dette.

Skrevet

Jeg har hørt det samme, men ikke opplevd det samme. Jeg har hatt lik andel av kvinnelige og mannlige og jeg er like fornøyd med alle :)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Noen er veldig ømme på livmortappen, og da kan det være vondt selv om ikke legen er "hardhendt".

Min kvinnelige fastlege er forsiktig og ingenting gjør vondt, så jeg kvapp da det var ubehagelig/vondt da min mannlige gynekolog undersøkte meg. Neste gang sier jeg fra om at han må være generøs med glidemiddel og lett på labben ;)

Jeg tipper at en eventuell kjønnsforskjell er liten, men de fleste er jo ikke borti mange gynekologer av begge kjønn, og da trekker man konklusjoner på litt tynt grunnlag. Det hører også med at man skal kjenne til man er sikker på at man ikke kjenner noe unormalt. Livmoren og eggstokkene kjennes indirekte gjennom annet vev, som bindevev, fett og hud osv, og derfor må man "klemme" litt. Er det en dag en kul der, er det bedre å klemme litt for mye enn litt for lite, men selvsagt kan det hende at de som ikke skapte ubehag hos deg klarte å kjenne like bra, og bare var flinkere til å kombinere grundighet og skånsomhet.

(GU øves først på demonstrasjonsdukker, og så på levende mennesker.)

Gjest Gjest 1
Skrevet

Hvis pasienten finner ut av dette på et eller annet vis, og ikke har blitt spurt på forhånd, kan sykehuset og legen som "forsøkte" seg på dette bli saksøkt for overgrep uten pasientens samtykke.

Skrevet

Siden jeg har flyttet en del har jeg også hatt en god del leger. Og de mannlige er de som alltid har vært mest forsiktige.

Skrevet

Jeg har aldri hatt en vond GU og jeg har hatt både mannlige og kvinnelige gynekologer/leger.

Fastlegen min nå er forøvrig den flinkeste jeg har hatt. Jeg merket ikke noen ting da han skulle ta ut spiralen min. Flink til å sette sprøyter er han og. Merket ikke noe når han satt P-sprøyten, men nå som jeg går til pleierene på kontoret, kjenner jeg at det svir når de setter den.

Skrevet

Jeg har hatt GU hos både mannlige og kvinnelige leger/gynekologer, og den av disse som var uforsiktig og direkte hardhendt var en kvinne.

Gjest -eline-
Skrevet

Har hatt GU hos både mannlige og kvinnelige leger jeg og, har kun hatt en kvinnelig lege som har vært direkte hardhendt (+ den nye fastlegen min som var litt..uhm...ikke direkte hardhendt, men det var forskjell på hvor forsiktig hun var i forhold til den mannlige gynekologen jeg var innom dagen etter) så det er vel ikke mye å dra en konklusjon av, men jeg vil vel påstå at de gangene jeg har hatt GU hos menn så har de vært mer forsiktig.

Skrevet

Psientene skal gi samtykke til å bli undersøkt av studenter mens de er i narkose ja.

Skrevet

De kvinnelige legene jeg har vært hos har ikke vært så forsiktige som de mannlige nei. Foretrekker mannlige leger jeg.

Skrevet

Jeg har hatt GU hos både mannlige og kvinnelige leger, og sitter ikke igjen med en følelse at kvinnene er mye verre enn mennen. Kan ikke si at jeg har merket noen forskjell på hvilket kjønn som utfører undersøkelsen i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har hatt både mannlige og kvinnelige leger, og med ett unntak(som senere ble arrestert og fradømt lisensen fordi han var rusa på jobb) foretrekker jeg mannlige leger.

Skrevet
Jeg har hatt GU hos både mannlige og kvinnelige leger/gynekologer, og den av disse som var uforsiktig og direkte hardhendt var en kvinne.

Jeg har samme erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...