Gå til innhold

Arbeidsgiveren min kan ikke reglene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sint! Jeg jobber et sted hvor vi har vært gjennom mange nedbemanninger, og blant annet har vi sagt opp alle dem som kunne reglene om lønn og ferie... Kjempelurt.

Jeg skal overføre feriedager fra 2006 til 2007, og ta ut disse når jeg har permisjon, slik at jeg kan være hjemme med babyen så lenge som mulig før jeg begynner å jobbe igjen. Nå påstår arbeidsgiver at jeg ikke vill få økonomisk kompensasjon (altså lønn) for disse dagene. Det er økonomisjefen som har tatt på seg å svare på dette, og han er sikkert strålende fornøyd med å finne en måte å spare bedriften for mange tusen kroner på.

Jeg har imidlertid tatt kontakt med Arbeidstilsynet, og de sier at jeg har rett på lønn i disse dagene. Så fort jeg får skriftlig svar fra dem, vil jeg gi det til arbeidsgiver, og regner med at saken blir løst da. Jeg blir bare så sint for at jeg er nødt til å koble inn Arbeidstilsynet for å få det jeg har krav på!

Oppfordring til alle jenter som skal ut i permisjon: Husk at arbeidsgiver ikke alltid har rett!

(Det er ikke økonomi jeg tenker mest på om dagen - det er egentlig ganske uviktig, men jeg har ikke råd til å tape nesten en halv månedslønn!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det no ikke er økonomi (som tross alt ER et viktig poeng) så er det også prinsippet. Rett skal no pinadø være rett!!

Riktig jente - stå på ditt du :-D

Skrevet

For en merkelig arbeidsgiver! Dersom man ikke kan et minimum av regler, eller i alle fall klarer å sette seg inn i dem, bør man ikke være arbeidsgiver. At du ikke skulle få lønn for ferie du overfører er jo helt latterlig... Så stå på ditt du!

Skrevet (endret)
Jeg skal overføre feriedager fra 2006 til 2007........

Nå påstår arbeidsgiver at jeg ikke vill få økonomisk kompensasjon (altså lønn) for disse dagene.

Jeg har imidlertid tatt kontakt med Arbeidstilsynet, og de sier at jeg har rett på lønn i disse dagene.

Å overføre ferie til neste år er ikke noe du automatisk har krav på. Dette må du søke arbeidsgiver om. Arbeidsgiver og arbeidstaker KAN inngå skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie og overføring av inntil 10 virkedager ( 5 dagers uke) til neste ferieår, jf. Ferieloven § 7. Overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Over til det økonomiske. Ifølge Ferieloven § 11 kan arbeidstakeren kreve utbetaling av opptjente feriepenger siste vanlige lønningsdag og senest 1 uke før ferien tas. Hvis ferien er delt skal utbetalingene fordeles etter feriens lengde. Dersom ferietid er overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas. Feriepenger for ferie som verken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp. I praksis avtaler ofte partene hvilke oppgjørstidspunkt som skal benyttes. Det er vanlig å avtale utbetaling av feriepenger i en bestemt måned, f.eks. i juni. Denne mnd utbetales dog ingen lønn. Full lønn utbetales derimot de andre mnd i året på uavhengig av om den ansatte har ferie eller ikke.

Så dersom du mottok alle feriepengene dine i juni mnd, har du ikke krav på ytterligere økonomisk kompensasjon fra arbeidsgiver. Denne har du med andre ord fått, og det er opp til hver enkelt å sette av den del av feriepengene som restferien tilsvarer....

Lykke til!

Endret av Tvilling76
Skrevet (endret)

Da er du enig med min økonomisjef som påstår at jeg ikke har krav på en krone uansett, siden jeg har fått feriepenger i juni.

Men derimot uenig med Arbeidstilsynet og folk som jobber med personal som jeg har snakket med.

Endret av SuperNova
Skrevet

Jeg trodde ikke man hadde krav på å overføre ferie så lenge man ikke har vært sykemeldt jeg. Så lenge du ikke har krav på å overføre så har du jo på en måte ikke krav på penger heller :køl: eller? Jeg bare synser litt her :sjenert:

Skrevet

Jeg er enig med deg, hvis du får overført ferien skal du ikke trekkes i lønn de dagene du er borte, du er jo allerede trukket for de dagene. Skal man trekkes dobbelt da? :klø:

Skal overføre feriedager selv nå, men tror jeg heller ber om å få pengene utebetalt jeg. Litt enklere.

Skrevet
Da er du enig med min økonomisjef som påstår at jeg ikke har krav på en krone uansett, siden jeg har fått feriepenger i juni.

Men derimot uenig med Arbeidstilsynet og folk som jobber med personal som jeg har snakket med.

Hvis du får overføre ferien, mener jeg du har krav på lønn i ferien også. Feriepengene fikk du jo istedenfor lønn i juni, for at du skulle få vanlig lønn når du tok ut ferien.

Men du har derimot ingen rett til å overføre ferien. Det er opp til arbeidsgivers velvilje.

Skrevet

Ikke at jeg kan noe med det, men høres ikke det logisk ut da? Du vet vel om du fikk utbetalt for alle feriedagene eller ikke i juni? Dersom du fikk utbetalt alt i juni, er det jo ikke mer igjen.. Da er det jo urimelig at de skal betale deg mer.. Du må nok finne ut hvilken avtale dere har på din arbeidsplass. Dersom avtalen er at alt utbetales i juni, uavhengig av når ferien avvikles, har du jo allerede fått pengene dine.. Dessverre..

Lykke til, håper det ordner seg!

Skrevet

Man har fått feriepenger ja, men man har jo også blitt trukket i lønn for de dagene alt. Det skjer jo samme måned som man får feriepenger (stort sett) Skal man trekkes dobbelt da?

Skrevet

Blander dere ikke sammen feriepenger og lønn her? altså, man skal ha x antall kroner i feriepenger, som ihvertfall jeg får utbetalt i juni mnd istedet for vanlig lønn: de elleve andre mnd i året får jeg vanlig lønn, uavhengig av om jeg tar ut feriedager den mnd eller ikke....

Så når jeg overfører feriedager til neste år, kan jeg fex ta en uke ferie i januar, men fremdeles få utbetalt vanlig lønn den mnd.

Skrevet
Hvis du får overføre ferien, mener jeg du har krav på lønn i ferien også.  Feriepengene fikk du jo istedenfor lønn i juni, for at du skulle få vanlig lønn når du tok ut ferien.

Man får ikke feriepenger istedet for lønn, feriepengene er penger man tjente opp året før, som blir utbetalt ved ferietider. Også får man ikke lønn i ferien, siden man ikke jobber. Så dersom man har fått utbetalt alle de opptjente feriepengene burde man jo ikke ha krav på noe mere, ved å overføre feriedager.

Skrevet
Så når jeg overfører feriedager til neste år, kan jeg fex ta en uke ferie i januar, men fremdeles få utbetalt vanlig lønn den mnd.

:Nikke: hvis man får lov å overføre da.

Skrevet

Har man ikke krav på å få overføre inntil 10 feriedager da?

Skrevet
Har man ikke krav på å få overføre inntil 10 feriedager da?

Nei, tror man kan søke, men man har ingen krav hvis ikke man har vært sykemeldt da. Men mulig jeg har sett feil et sted.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Man får ikke feriepenger istedet for lønn, feriepengene er penger man tjente opp året før, som blir utbetalt ved ferietider. Også får man ikke lønn i ferien, siden man ikke jobber. Så dersom man har fått utbetalt alle de opptjente feriepengene burde man jo ikke ha krav på noe mere, ved å overføre feriedager.

Det blir gjort forskjellig på forskjellige arbeidsplasser, og avhengig av om man har timelønn eller fast månedslønn. Jeg, som har fast lønn, blir trukket for 5 uker ferie (altså får jeg ikke lønn for fem uker) når jeg får feriepenger. Ferien tar jeg når jeg vil, og får da vanlig lønn hvis jeg ikke tar den akkurat når de fem ukene blir trukket. De som har timelønn får betalt for de timene de har jobbet, og feriepengene utbetalt samtidig som meg. Så når de har ferie, får de heller ingen penger, uansett når de tar ferien.

Hvis jeg overfører ferien min til neste år, får jeg vanlig lønn nå, og vanlig lønn når jeg tar ut ferien, og blir trukket de vanlige fem ukene til sommeren. Hvis en på timelønn gjør det samme, får hun som vanlig lønn for de timene hun jobber, når hun jobber, og ingen penger når hun har ferie.

Skrevet

Det du må finne du er om du i juni mottokk

både feriepenger og lønn, det er noen som får det - da vil du ikke få lønn når du tar ut feriedager.

Fikk du derimot bare feriepenger, skal du ha vanlig lønnsutbetaling

for den ferien du tar ut også de som blir overfør til nesteår.

Så engentlig kan begge ha rett, kommer ann på hvordan du har fått utbetalt feriepengene dine :o)

Skrevet

Vel, jeg er vant til at det gjøres sånn at når man får feriepengene i juni, så får man ikke vanlig lønn samtidig. Den lønnen som egentlig skulle vært trukket når man har ferie, trekkes i juni for alle, uavhengig av når man tar ut ferien. Når man da tar ut ferien, får man vanlig lønn.

Såvidt jeg vet er det sånn alle store bedrifter gjør det.

Når hovedinnlegger da ikke har tatt ut all ferie, har hun noen uker med lønn tilgode. Hvis arbeidsgiver tillater henne å overføre denne til neste år, bør hun også få lønn i de ukene.

Men som sagt, det er opp til arbeidsgiver om hun faktisk får lov til å overføre.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Så engentlig kan begge ha rett, kommer ann på hvordan du har fått utbetalt feriepengene dine :o)

:Nikke:

jeg har alltid fått lønn for maiOG feriepenger utbetalt i juni. da er det opp til meg å spare feriepengene til jeg faktisk tar ferie. det vil si at om jeg tar 3 uker i augst får jeg ikke feriepenger (for de har jeg jo allerede fått) da, men lønn for 1 uke; den uka jeg jobbet.

overfører jeg en uke til neste år får jeg heller ikke den betalt, fordi jeg allerede har fått feriepenger (som jo da skulle spares til ferieavvikling), og blir trekt i lønn.

min samboer får feriepenger ISTEDET for lønn i juni, og får vanlig lønn resten av året uansett når han tar ferie. overfører han en uke til neste år får han den betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...