Gå til innhold

Venninnekveld


FrøkenHobart

Anbefalte innlegg

Forslag til småretter, fingermat, tapasretter jeg kan servere venninnegjengen nå før jul?

Forslag mottas med stooor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Asparges med spekeskinke på, gratinert med litt ost er min favoritt tapasrett.

Eller hva med:

- forskjellig typer ost

- små krydrete kjøttboller, eventuelt i tomatsaus

- oliven

- chorizo-pølser

- spekemat

- lompesnitter med diverse fyll

- Suppe servert i små beholdere

Og masse godt brød til selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydrete ovnsbakte potetbåter med den hvitløksdipen jeg har lagt ut oppskrift på under tråden "jeg har hvitløk...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere lagt ut disse. :)

Tapas kan være så mangt og ta kort eller lang tid og koste lite eller mye, men her er iallefall noen av mine favoritter:

Kjøttboller:

1 kg kjøttdeig

1 kg medisterfarse

1 loff, uten skorpe

2 egg

Bladpersille

2 chilipepper

2 hvitløksbåter

Salt og pepper

Kjøres sammen i kjøkkenmaskin hvis du har, hvis ikke skal alt hakkes og blandes sammen. Lag små boller og stek dem i stekepanne til de får gyllen skorpe. Etterstek dem i langpanne i stekeovn på 225°C i en halv time.

Jeg må alltid ha i mer chili og hvitløk enn oppskriften tilsier samt litt malt kayennepepper, men stek en prøvebolle først så ser du om du trenger mer krydder.

Dette blir ei langpanne full av boller så oppskriften kan jo absolutt enten halveres eller dobles alt etter som.

Serveres med tzatziki dip (pose + lettrømme/kesam) eller barbecuesaus eller tomatsaus eller hva du måtte ønske.

Reker m/chili & hvitløk:

Rensede reker (tinede (ikke boks)) blandes med hakket hvitløk og chili, olivenolje, salt og pepper. Blandingsforhold har jeg ikke, må prøve seg fram på hva man liker. Har servert dette som både tapas og forrett på salat, da med lettrømme blandet med sweet chilisaus som dressing

Scampi:

Frosne scampi uten skall marineres i min. 1 time i litt olje, soyasaus, hvitløk og kajennepulver. Stekes raskt evt. grilles.

Tres på spyd før stekning evt. serveres med tannpirkere.

Gode å dyppe i sweet chilisaus evt. sweet chilisaus blandet med lettrømme.

Her kan man også bruke kamskjell selvsagt.

Røkelaksruller:

Lettrømme eller snøfrisk eller philadelphia (avhengig av hva man liker) smøres på lefse. Røkelaks legges på sammen med dill og pepperdryss. Rull sammen og skjær i passe biter.

Har vært i selskap hvor jeg også har fått en variant med spekeskinke inne i lefsa, da uten dillen... Godt det også.

Tortillachips m/fyll:

Helst de runde da man fyller en og en og de er det mest plass på.

Her kan man bare bruke ost f.eks. cheddar og med en jalapenos (syltet) på toppen eller f.eks. kjøttdeig, mais, ost osv. Inn i ovnen til gratinering rett før servering. Serveres med rømme, guacamole, salsa.

Quesedillas:

To tortillalefser legges oppå hverandre med følgende fyll inni:

Cheddarost

Purreringer skårer tynt

Chili i små biter

Varmes på begge sider i stekepanne til osten er smeltet (obs, ikke for høy varme, da de kan bli rett brent).

Serveres med rømme, guacamole, salsa.

Kyllingbiter:

Kylling skjæres i biter og marineres i min favorittmarinade (den samme som til scampien). Marineres i hvert fall i 1 time, gjerne over natten. Stekes.

Serveres med sweet chili saus eller barbecue saus.

Tomat/mozarella:

Cherrytomater deles i to, en bit mozarella evt. feta i mellom de to delene sammen med et blad basilikum. Evt. drisles med olje & balsamico. Festes med tannpirker.

Kjeks m/dip:

Små Ritzkjeks med en eller annen dip. F.eks. en kremost blandet med lettrømme/kesam eller en ferdig dip til potetgull. Litt mer mat i dette enn bare potetgull til dippen. Grønnsaker er jo også supergodt til dippen.

Andre enkle munnfuller på tannpirkere:

Melon m/spekeskinke

Ostebit m/drue

Ostebit m/morrpølse

Forskjellige biter frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...