Krista83 Skrevet 8. desember 2006 #1 Skrevet 8. desember 2006 Har tenkt meg et par slike sko. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Bestille på nettet eller er det noen som har sett dem i f,eks Stavanger... Har lest en del om disse og de virker kjempe gode. Noen som har noen erfaringer?? Krista
Catzy Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 Jeg fikk nettopp par nr 2. Jeg skaffet et par sandaler i sommer, og vanlige sorte skinnsko denne uka. Jeg har en del problemer med bena, og synes det ofte er greiere å gå med MBT-sko. Skal ut og reise i morgen, og med en vond storetå, så blir det nye paret sko redningen, tror jeg. De er litt rare å gå på, men det er jo poenget. Du bør ta litt korte skritt for å få til skikkelig rulling. Sålene er veldig gode å gå på. Litt avhengig av modellen du velger, så kan de se ganske diskrete ut, eller veldig snåle. Jeg har de som heter Shadow, og de er av den mer diskrete typen. Fikk høre av flere som bruker slike at man må venne bena til å gå med dem, siden du bruker muskler i bena og ryggen som du kanskje ikke bruker så ofte ellers... Her er link til forhandlere i Rogaland http://www.swissmasai.no/Shops.aspx?lang=nn-NO®ionId=1 Der kan du også se på de forskjellige modellene. Prøv de gjerne i butikken, for å se om du klarer å balansere på dem. De er ganske dyre, og du bør være sikker på at du vil gidde å bruke dem. Men hvis du liker dem, så er det bare å kjøpe dem. Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med mine.
Cata Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 (endret) Hm, dette ser interessant ut. Fulgte linken og leste litt, jeg. Husker jeg så en tråd om den i sommer der også prisnivå var nevnt, men nå finner jeg den ikke igjen når jeg søker. Mener å huske det lå mellom 1500 og 2000 et sted, kan det stemme? Har en rygg som er litt kranglete og en hofte som av og til lager bråk som følge av en gammel skade. Lurer på om sånne sko hadde vært en god ide for søndagsturen? (Og forsåvidt for lengre turer generelt....) Endret 9. desember 2006 av Cata
Gjest gjesta Skrevet 9. desember 2006 #4 Skrevet 9. desember 2006 Dette hørtes ikke dumt ut. Plages masse med ryggen. Kanskje jeg må prøve disse. Hvor tykk er sålen?
Krista83 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2006 Da blir det en tur til butikken på mandag tenker jeg. Så får jeg se om de passer til meg. Går veldig mye på jobb og jeg kjenner det etter en lang dag at ryggen er sliten. Og så blir vell det noen litt diskre sko på meg... Kommer tilbake med priser når jeg har sett på dem jeg.
Cata Skrevet 9. desember 2006 #6 Skrevet 9. desember 2006 Bra. Jeg skal til Oslo neste helg, så da kan jeg kanskje ta meg bryet å finne en forhandler og prøve. Det koster ingenting. Faren er jo at jeg kan finne ut de er akkurat så gode som reklamen sier.
Catzy Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Mener at sandalene koster rundt 1700 og skoene litt mer. Jeg er på ferie nå, og har brukt mine mbt-sko mye de siste 3 dagene. Jeg kjenner på føttene mine at jeg ikke hadde klart å gå så mye uten disse skoene. Veldig fornøyd. Er ikke sikker på om de er like effektive for de som har ryggplager, men for meg med vondt i tær, ankler, knær og hofter er de helt topp. Sålen er tykkere midt under enn under hæl og tå. Tror den er ca 3 cm på det tykkeste, og så buer den opp i hver ende, mer under tærne enn under hælen. Så man ruller mye med foten mens man går. Man "knekker" ikke i foten. Akkurat det er viktig for meg, siden jeg har en storetå som ikke er så god akkurat nå. Litt avhengig av modellen, så ser de ganske diskrete ut. Den tykke sålen er superfin når det regner, slik det gjør her jeg er nå. Ikke våt på føttene i det hele tatt, selv om det høljer ned.
Cata Skrevet 12. desember 2006 #8 Skrevet 12. desember 2006 Må prøves - og det skal jeg jammen gjøre når jeg er i nærheten av forhandler. Det står i allfall i omtalen at de kan hjelpe på ryggplager så det er verdt et forsøk. Regner med jeg kommer til å "gå for" joggeskomodellen siden det er joggesko jeg bruker mest når jeg trasker omkring. (Hører lommeboka ynke seg nå.)
Cata Skrevet 16. desember 2006 #9 Skrevet 16. desember 2006 Lommebok ynker for jeg har kjøpt sko. De var veldig gode på foten, så jeg tok sjansen. Skal ta mine første vaklende skritt i dag. Får jo ikke noe egentlig inntrykk av virkningen før jeg har brukt dem en stund, men rygg og hofter er såpass kranglete at jeg fant det verdt å prøve. Blir spennende å se hvordan dette går (bokstavelig talt). Skal komme tilbake med rapport om tilvenningen når jeg har brukt dem noen dager.
Cata Skrevet 16. desember 2006 #10 Skrevet 16. desember 2006 Måtte bare inn med førstegangsrapport. Gikk i byen med masaiene i 1,5-2 timer i dag. Tok dem på ettersom ryggen truet med å bli kranglete da jeg skulle ut. I skrivende stund har jeg ikke vondt i korsryggen i det hele tatt. Skoene var litt rare å gå på i starten, men etter en halvtimes tid tenkte jeg ikke over det. Så langt ingen støle muskler i verken rygg eller ben av den uvante stillingen, men det kan sagtens komme i morgen.
Gjest Catwoman Skrevet 10. januar 2007 #11 Skrevet 10. januar 2007 Drar opp denne. Hvordan har det gåt med masai-gåingen? Lurer nemlig på å kjøpe slike selv. Men det er så mange varianter på nettsiden... hva er forskjellen på boost, walk og sport?
Cata Skrevet 10. januar 2007 #12 Skrevet 10. januar 2007 Jeg slutter meg til rekken av fornøyde brukere. Har ikke vært på kjempelange turer etter at jeg kjøpte dem, men 2 timer på asfalt var ikke noe problem (Det er riktignok så kort tid at det ville sikkert gått bra i vanlige joggesko også). Når jeg bruker skoene kjenner jeg at jeg bruker muskler på en litt annen måte enn med vanlige sko. Denne følelsen er imidlertid bare til stede de første 10-15 minuttene etter at jeg har tatt på skoene, så gir det seg. (Men regner jo med at jeg bruker musklene selv om jeg ikke legger merke til det. ) Kan ikke si om ryggen er blitt bedre ettersom ryggsmertene varierer med dagsformen, men jeg er garantert ikke blitt verre i allfall. Skulle gjerne gått mer, men vind og vær og jobb og jul har bremset litt på det. Skoene er imidlertid så gode å gå i at jeg går mer enn jeg gjorde før, rett og slett fordi det er moro . Spørsmålet ditt om forskjellen på modellene kan jeg ikke svare på. Det ser for meg ut til å være bare designet. Selv endte jeg med den svarte "Walk", men regner med sålen er lik på alle sammen. (Ser forresten for meg at det kan bli kjøp av sandaler til sommeren..... )
Catzy Skrevet 10. januar 2007 #13 Skrevet 10. januar 2007 Drar opp denne. Hvordan har det gåt med masai-gåingen? Lurer nemlig på å kjøpe slike selv. Men det er så mange varianter på nettsiden... hva er forskjellen på boost, walk og sport? ← For meg ser det ut som om forskjellen bare er i designet, ikke i funksjon. Du kan evt. sende en epost til forhandlerne, i tilfelle det er noe annet også. Catzy
Lille Grete Skrevet 10. januar 2007 #14 Skrevet 10. januar 2007 Jeg er også fornøyd bruker Har hatt en del ryggproblemer. Hvis jeg går med vonde sko en dag (f.eks sko med høye hæler) kjenner jeg det med en gang, mens det å gå med sandalene faktisk hjelper når jeg har vondt. Har hatt sandalene i snart tre år, og liker dem veldig godt. Måtte gå litt med dem for å bli vant til dem. De er jo dyre, men det er verdt det.
Gjest Catwoman Skrevet 12. januar 2007 #15 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har ikke noe spesielle fysiske plager verken med rygg eller noe annet... så for meg er er kanskje de skoene unødvendige da? Jeg tenkte å kjøpe de fordi jeg har hørt de skal være så bra for kroppen - for holdningen og for at man styrker flere muskler enn ved vanlige gåing. Og litt for det at hvis jeg skal ut på tur her jeg bor, så har jeg stort sett asfaltmuligheter - ellers må jeg kjøre et stykke først, og da blir det straks mye vanskeligere å komme seg ut.
Cata Skrevet 12. januar 2007 #16 Skrevet 12. januar 2007 Jeg har ikke noe spesielle fysiske plager verken med rygg eller noe annet... så for meg er er kanskje de skoene unødvendige da?← Har du lyst (og råd) så har du lov. Man må jo ikke ha noen fysiske plager for å bruke dem. De andre grunnene du nevner er gode grunner i seg selv.
Lille Grete Skrevet 12. januar 2007 #17 Skrevet 12. januar 2007 Mener å ha hørt at de øker forbrenningen også. Sikkert fordi en aktiverer flere muskler.
Gjest Catwoman Skrevet 14. januar 2007 #18 Skrevet 14. januar 2007 Nå er skoene innkjøpt. Har ikket testet de ordentlige ute enda.. har vært litt for glatt til at jeg tør å prøve. Men jeg håper stormen som er her nå skal ta all isen. hehe. Jeg vandret litt rundt med de inne da, for å prøve, og det føles veldig behagelig og naturlig for meg å gå sånn. Så jeg tror jeg kommer til å elske de skoene.
Cata Skrevet 14. januar 2007 #19 Skrevet 14. januar 2007 Velkommen i "klubben". Jeg sitter akkurat og er sur på værgudene som forhindrer meg i å snøre på mine og gå en tur. De tåler jo regn, men med slikt vær som det er i dag så ville det bli mishandling av dyre sko. Dette er gummistøvelvær.
Gjest Catwoman Skrevet 14. januar 2007 #20 Skrevet 14. januar 2007 Takk. Er også litt sur på værgudene.... tror aldri jeg har hatt så intenst lyst til å gå tur før noen gang som nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå