Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og kjæreste skal til Goa i romjula. Er det nødvendig med noen vaksiner når man reiser dit?

Er det noen som har vært der, og har noen tips til hvordan oppholdet bør utnyttes? Regner med det blir en del slækking, for det trenger jeg virkelig. Men noe gøy må man vel finne på også. Er det noe uteliv der? Er det muligheter for å enkelt ta seg videre til andre spennende steder å utforske? Skal være der et par uker, så kan vel ta noen turer rundt på en dag eller tre. :briller2:

Alle tips mottas med stor takk :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal til India (bla. Goa) i januar/februar.

Du trenger 3-4 vaksiner, bla. mot to varianter av hepatitt, samt tyfus tror jeg. Sjekk internett eller legekontor.

I tillegg må du ha visum. Det får du på den Indiske ambassaden i Oslo. 1 ukes behandlingstid mener jeg å huske.

Aner ikke hvordan det blir på Goa, men jeg har hørt det er mye å finne på. 2-dagerstur på elefant anbefales bla. Noen områder på Goa er mer stille og rolige enn andre.

Skrevet

Oioi! Såpass... Får skynde meg å ringe lege på mandagen da, for det bør vel gjerne settes litt i forveien...

Står det tar 3 dager å få visum på ambassaden, så det burde gå greit :)

Tusen takk for svar, gleder meg masse.

Og god tur!

Skrevet

Få med dere et par rundturer, som f.eks krydderplantasjer. Ville også leid bil med sjåfør eller en taxi for å ta dagsturer innover på Goa, ikke bare holdt meg ute ved kysten.

Dersom du ønsker deg avslapping har du kommet til rett plass. Vi var der i mars-april, så helt på slutten av "sesongen" og hadde deilige late dager på nydelige strender. Grønt og frodig, superbillig og en stor kontrast til det India vi nettopp hadde besøkt (Rajastan og Dehli)

Hippiemarkedet på Goa er vel verdt å få med seg, mener å huske at det var på fredager.

Du finner garantert mye uteliv-- det går britiske charterreiser dit....

God tur!

Skrevet

Høres lovende ut dette ja :)

Må nok prøve å komme oss litt rundt...

Og hippiemarked... ? Høres morsomt ut :ler:

Skrevet

Var i Goa for noen uker siden, men bare en helg. Du bør absolutt bestille tid for vaksine snart ja, dersom du ikke har hepatitt B skal denne taes i to doser med en måneds mellomrom. Jeg tok tyfus-vaksine og hepatitt B, men hadde hapatitt A på forhånd. I tillegg anbefales drikkevaksine mot turistdiarè, og å være forsiktig med å få myggstikk pga malaria og dengue-feber. Nå skal det sies at jeg fikk mang et myggstikk, men ble ikke syk (foreløpig). Men kan være greit med hotellrom med aircondition, eventuelt rom i 2. etasje eller høyere. Da er man sikrere mot mygg på natten!

Angående partyliv så varierer dette veldig med hvilken strand man er på, vi var på Candolim, og her var det ganske rolig. Anbefaler å kjøpe eller låne en reisebok på biblioteteket, her står det oversikter over strendene. Lonely Planets South India er bra.

Utrolig flott strand var det iallfall, og lunkent i havet, må ha være minst 30 grader. November er helt i begynnelsen av sesongen, så var ikke så mange andre der heller, utrolig herlig. Slitsomt med alle menneskene som hele tiden skal selge deg noe på stranden, smykker, solbriller, saronger, tunikaer eller bare tigge. Noen er ganske så innpåsliten.

Bodde på et ganske fint hotell med svømmebasseng også, og strandbar med billige drinker. Første gangen på hotell jeg faktisk har hatt råd til å drikke meg full på minibaren. :ler: Småflasker med vodka, sånne bittesmå, kostet 5 kroner, og vann på flaske 3 kroner.

Dere børe virkelig komme dere rundt litt, Goa er ikke akkurat India, men en veldig blankpolert og turistifisert Saga-solreiser-India. Det virkelige India, med fordeler og ulemper det måtte ha, ligger rett utenfor, gamlebyen i Goa skal visst være bra. Det er legg å få taxi og lett og bli lurt, mange av taxiene har en offisiell liste med takster slik at man vet pris på forhånd. Å få de til å bruke taksameteret er håpløst dessverre. I norske priser er det selvsagt billig uansett, men siden vi hadde vært tre uker i Pune visste vi at prisene var veldig høye til å være India...

Ellers er det oppslag og plakater og turer og utflukter omtrent overalt. De på hotellet anbefalte den krydderturen som ble nevnt under, her er visst inkludert lunsj. Eller er det delfinturer (så faktisk delfiner på stranden en dag, svømte nesten helt inntil land), togtur med gammelt tog, tigre, gorillaer osv som er turistpakkene.

God tur!

Skrevet

Hvis du må ha to doser av hepatittvaksinen, har du ikke nok tid. Tror det funker med en dose også, men da vil du ikke være beskyttet lenge (tar du fullt program over et halvt år er du beskyttet i 20 år eller livet ut, gjelder kombinasjonsvaksinen A+B)

Finn ut om det er obligatorisk med enkelte vaksiner for å komme inn i landet. Om det er lenge siden du sist tok barnevaksinene, altså over ti år, bør du oppdatere disse (stivkrampe, polio etc)

Drikkevaksine er sikkert lurt, den tar du bare med deg hjem og ordner selv.

Skrevet
Men kan være greit med hotellrom med aircondition, eventuelt rom i 2. etasje eller høyere.  Da er man sikrere mot mygg på natten!

Angående partyliv så varierer dette veldig med hvilken strand man er på, vi var på Candolim, og her var det ganske rolig. Anbefaler å kjøpe eller låne en reisebok på biblioteteket, her står det oversikter over strendene. Lonely Planets South India er bra.

Dere børe virkelig komme dere rundt litt, Goa er ikke akkurat India, men en veldig blankpolert og turistifisert Saga-solreiser-India.

God tur!

Takk! :-D

Nå vet jeg enda ikke hvor vi havner, da vi bestilte uspesifisert hotell siden det ikke var særlig mye dyrere enn kun fly. Men jeg har hørt det er billig å bo der (?), så om sted/hotell er totalt krise er det vel ikke et kjempeproblem å forflytte seg for egen regning. Jeg er uansett ikke så fryktelig luksusavhengig, men billig minibar høres jo fint ut :ler:

Reisebok får jeg ønske meg til jul!

Har hørt at Goa er lite typisk india. Nå var hovedformål med reisen sol og varme, men i og med det ble India, hadde det jo vært spennende å få med seg litt av virkeligheten. Er det for eksempel langt til Mumbai? Ser så kort ut på kartet, men nå er vel India ganske stort :ler:

Tusen takk for at du tok deg til til å komme med erfaringer og gode tips :)

Hvis du må ha to doser av hepatittvaksinen, har du ikke nok tid. Tror det funker med en dose også, men da vil du ikke være beskyttet lenge (tar du fullt program over et halvt år er du beskyttet i 20 år eller livet ut, gjelder kombinasjonsvaksinen A+B)

Finn ut om det er obligatorisk med enkelte vaksiner for å komme inn i landet. Om det er lenge siden du sist tok barnevaksinene, altså over ti år, bør du oppdatere disse (stivkrampe, polio etc)

Drikkevaksine er sikkert lurt, den tar du bare med deg hjem og ordner selv.

Jaa... Dette blir fort knapt med tid :forvirret:

Jeg har ikke tatt noen vakiner fra før av, aldri vært på utsiden av europa faktisk, så har vel ikke vært det store behovet. Mulig jeg har tatt noe som barn da, om vaksiner varer så lenge. Får høre med foreldre. Og reisen ble bestilt på torsdag, så har ikke fått ordnet slikt på forhånd heller. Vi hadde egentlig ikke tenkt å reise så langt heller, men det ble for fristende med masse sol og varme...

Drikkevaksinen, får man den på apoteket da? Det er ikke en sprøyte det da, siden man skal ordne selv, håper jeg?

Skrevet

:ler: Drikkevaksinen er nettopp det, en vaksine som skal drikkes. Hver dose består av en lite glass med væske og noe pulver som røres ut i kaldt vann og drikkes. Hvis ikke du har tatt sånn før, må man ha to doser som skal taes med litt mellomrom, husker ikke hvor mange dager. Det enkleste er å stikke innom et reisevaksinekontor, de fikser alt av vaksiner. Finnes iallfall i de største byene.

Mumbai er ikke langt på kartet nei, men i praksis er det slitsomt. Tog til Mumbai tar vel en 15-16 timer eller noe i den dur. Mumbai er kjempestort, 17 millioner innbyggere eller noe, så vanskelig å være der bare en dag. Pune er litt nærmere, tar 10 timer med nattbuss som er ganske så behagelig. Men anbefaler egentlig ingen av delene, blir mest stress tror jeg!

Det jeg mente er at du får litt mer "India" utenfor hotellporten. Det vil du nok oppleve når du lander på flyplassen også, det føles brått som om man er virkelig i utlandet. F.eks så er det vanvittig mye søppel alle veier, det sier seg jo selv at når 1.2 milliarder indere bare slipper alt på bakken, blir det ganske ekkelt og forsøplet. Når søppelhaugene har nådd en anseelig mengde, raker de det sammen i en haug og setter fyr på. :overrasket: Det er jo selvsagt "kjempelurt" å brenne plast, og det fører til at India gjerne har en litt spesiell lukt. Dette er ting du ikke vil oppleve innenfor turistinngjerdingene, men se med en gang du kommer litt opp i gaten for hotellet.

Ang. hotell så er det billig ja, men julen er høysesong og da blir det dyrere. Der vi bodde, rett på stranden, svømmebasseng, masse palmer, fliser på badet, aircondition, altan og stue, (Sonesta inn tror jeg det het) betalte vi ca 350 kroner natten hver på dobbeltrom. Du kan finne mye billigere, og mye dyrere (Taj-en for eksempel...)

Skrevet

Innenriksfly er billig i India, jeg har bestilt en 2timers flight fra Delhi til Pune og betalte 400 kroner! Så hvis du vil se litt mer av India er fly en mulighet :)

Skrevet

Drikkevaksinen, får man den på apoteket da? Det er ikke en sprøyte det da, siden man skal ordne selv, håper jeg?

Drikkevaksinen heter Echoral og fås på resept på apotek. Den består av 2 doser som må tas med minst en ukes mellomrom og siste dose må tas minst en uke før man drar.

Skrevet
Innenriksfly er billig i India, jeg har bestilt en 2timers flight fra Delhi til Pune og betalte 400 kroner! Så hvis du vil se litt mer av India er fly en mulighet :)

Ja, det er en mulighet også. Det som er litt morsomt er at det går fly fra Pune til Goa, men ikke fra Goa til Pune. Men til Mumbai går det jo fly.

Skrevet
:ler: Drikkevaksinen er nettopp det, en vaksine som skal drikkes. Hver dose består av en lite glass med væske og noe pulver som røres ut i kaldt vann og drikkes.

Logisk som jeg er, så jeg for meg at det var en vaksine for å ikke bli smittet av ufysligheter gjennom drikke ol :rodme::ler:

Skrevet

Ja det var billig, får se hva jeg får tid til å tenke på her midt i eksamensstresset.

Tusen takk for svar alle sammen, gleder meg bare mer og mer nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...