Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Skal skifte spiral i neste uke. Er det vont å ta den gamle ut? Og sette inn ny med en gang? Det er hormonspiralen ,har hatt den i 7 år .
Saeria Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Jeg hadde ikke min spiral inne så grådig lenge, så jeg merket faktisk ikke en dritt da legen tok den ut.
Helen Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Jeg har aldri merket noe særlig når legen har tatt ut spiralen. Men når han har satt inn en ny har jeg fått litt "menssmerter" med en gang, men det gir seg ganske fort.
ashera Skrevet 7. desember 2006 #5 Skrevet 7. desember 2006 Kommer an på hvor ømtålige slimhinner du har i underlivet og håndlaget til legen. Jeg kjente ingenting. Legen min anbefalte et par ibux tre kvarter før innsetting - det glemte jeg å ta. Du har jo hatt spiral fra før - det gjør nok ikke noe særlig vondere enn sist.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #6 Skrevet 7. desember 2006 Så sant den ikke har grodd fast skal det ikke vært stort verre enn det var forrige gang.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Men 7 år? Den skal da byttes etter maksimalt 5 år?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 TS. det er første gangen jeg har spiral så jeg har aldri tatt en UT. men det er til gynokolog jeg skal så handlaget har han vell. :blunke: Har tenkt å ta 2-3 naproxen en time før. blir mer pysete med alderen,har ikke vært på GYN på 7 år..
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Men 7 år? Den skal da byttes etter maksimalt 5 år? ← Hormonspiral kan du ha i 10-12 år. Helt til du begynner med blødning igjen ,og det har ikke jeg.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #10 Skrevet 7. desember 2006 Så sant den ikke har grodd fast skal det ikke vært stort verre enn det var forrige gang. ← Går det ann å få inngrodd spiral?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 Hormonspiral kan du ha i 10-12 år. Helt til du begynner med blødning igjen ,og det har ikke jeg. ← Er ikke det som står i felleskatalogen, og heller ikke det jeg fikk beskjed om fra legen. Faren for svangerskap, og spesielt svangerskap utenfor livmoren øker etter de første 5 årene pga at hormonmengden svekkes, men klart, om det ikke er prevensjon som er grunnen så blir det sikkert anderledes.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Går det ann å få inngrodd spiral? ← Går iverfall med kobberspiral, mulig levanovaen er laget anderledes?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 Er ikke det som står i felleskatalogen, og heller ikke det jeg fikk beskjed om fra legen. Faren for svangerskap, og spesielt svangerskap utenfor livmoren øker etter de første 5 årene pga at hormonmengden svekkes, men klart, om det ikke er prevensjon som er grunnen så blir det sikkert anderledes. ← Det er jo ikke bare hormonene som gjør at du ikke blir gravid. Det er je en spiral i tillegg. Tenk på kobberspiralen den har jo ikke hormoner .det er jo liten tjangs til å bli gravid med spiral.1 posent eller noe.
Majabeth Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 Det gjorde kjempevondt på meg!!! Trodde alt skulle komme ut. Jeg hadde hatt hormonspiral i 4 år. Har ingen planer om å få satt inn ny, nei... Ei venninne hadde hatt sin i 5 år, og hun måtte legges i narkose for å få den ut. Den satt skikkelig fast. Får vondt bare jeg tenker på det...
reiseglad Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Skrem nå ikke vettet av gjesten! I de aller, aller fleste tilfellene gjør det lite/ikke vondt å fjerne en spiral. Har selv hatt fire spiralskift, og har knapt kjent når den nappes ut. Du kjenner mere når du får satt inn den nye, men det har du jo prøvd før, så det vet du jo hvordan det var! Men hør gjerne på rådet om å ta et par smertestillende tbl. før du drar dit, så slipper du å spekulere mere på at det skal være vondt.... I ytterst få tilfeller kan spiralen sitte fast, men det er svært,svært sjelden. Før i tiden brukte de en annen type spiral med merkelig fasong, nesten som "hakk" på. Den hadde større risiko for å bli sittende fast. Dagens spiraler klapper sammen i det den dras ut, slik at det gir minimalt med ubehag. Lykke til!
CherryBlossom Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 Ta noen smertestillende, ja... Den dårlige nyhet er at det kan gjøre veldig vondt, den gode er at det er over på veldig kort tid, så dette går helt fint Lykke til
Gjest Silmarill Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Jeg tror dette er veldig individuelt! Noe her sier det er vondt og andre ikke! Da jeg tok ut spiralen etter 5 år var det ikke noe vondt i det hele tatt! Det var heller ikke vondt å sette i ny!
Gjest Neffi Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Gro fast?? Hva gjör man da for å få den ut?
Gjest doktor-gjest Skrevet 8. desember 2006 #19 Skrevet 8. desember 2006 Det er sjelden særlig vondt å fjerne en spiral. Å sette den inn kan være ubehagelig, men de færreste synes det er særlig vondt. Hvis du syns det gikk greit å få den satt inn, så går det nok minst like greit denne gangen. Den beste tiden å skifte spiral på er på slutten av, eller like etter mensen - da er det lettest for legen og minst ubehagelig for deg. Håndlaget til legen har sikkert også litt å si. Antagelig en fordel å gå til en lege som gjør dette ofte. Spiralen gror ikke fast, men noen ganger kan trådene kveile seg opp i livmoren i stedet for å henge ned i skjeden. Da ser ikke legen trådene, og det kan hende du må ha ultralydundersøkelse for å finne igjen trådene/spiralen. Noen eldre spiraler hadde "mothaker" så det kunne sikkert føles som de hadde grodd fast, og det skulle litt kraft til å få dem ut. Moderne spiraler - Levnonova eller Nova T er ikke slik. De klapper sammen, som en over her sa, og er helt glatte og uproblematiske å få ut.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #20 Skrevet 12. desember 2006 TS- Ja nå har jeg endelig vært hos gynekologen ,det var IKKE snakk om å fjerne hormonspiralen før jeg var begynt å blø. Har hatt den i 7 år. Han sa noen begynner etter 5 år noen etter 10 år. Det gikk så greit ,han dempet lyset,satt i en stol og fikk tatt celleprøve. :blunke:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå