Gå til innhold

kveldsåpne barnehager

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men er det ikke bedre for barnet å være i kjente omgivelser istedet for en barneparkering med ukjente voksne og barn da? Hva jeg personlig trenger er ikke relevant her, men jeg diskuterer på generelt grunnlag. ;)

Og hva blir det neste? Åpent om kvelden før påske, eller så foreldrene kan få forberede 17. mai, sommerferien, etc ... På nyhetene idag så sa en spesialist at undersøkelser viser at unger som går i barnehager på kveldstid har lettere for å bli utrygge og engstelige ... Er det ikke snart på tide at de voksne tenker mer på barna enn seg selv ... ? Enkelte ganger så lurer jeg på hvorfor enkelte voksne velger å få barn - for de har egentig ikke tid til det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og hva blir det neste? Åpent om kvelden før påske, eller så foreldrene kan få forberede 17. mai, sommerferien, etc ... På nyhetene idag så sa en spesialist at undersøkelser viser at unger som går i barnehager på kveldstid har lettere for å bli utrygge og engstelige ... Er det ikke snart på tide at de voksne tenker mer på barna enn seg selv ... ? Enkelte ganger så lurer jeg på hvorfor enkelte voksne velger å få barn - for de har egentig ikke tid til det...

Klarer du å få så mye ut av at noen bruker er slikt tilbud ?

Jeg syns det er bra at foreldre som ikke får kabalen til å gå opp før jul kan ha ett slikt tilbud, og det er sikkert bare er de som føler at de trenger den avlastningen en dag, som vil bruke det.

Å slenge ut slike påstander om at voksne tenker mer på seg selv, og at de kanskje ikke burde ha fått barn i det hele tatt, er utroligt barnsligt og lite reflektert.

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av barnehage hverken som oppbevaringsplass på kveldstid eller som døgnåpen institusjon. Men jeg ser så klart at barnehagen er et servicetilbud til foreldre, selvom "alle" snakker om at det skal være et pedagogisk tilbud til barn under skolepliktig alder.

Derfor ville jeg som barnehageansatt ikke ha noe problem med å ha langåpent fex hver onsdag i desember, slik at foreldre fikk gjort unna noe julestri i fred. Jeg ser at dette ville være langt bedre for flere av barna som stadig blir hentet av heseblesende foreldre klokka to på fem, og da står kveldens handlerunde foran dem.

Det måtte da være slik at man var igjen minst to på hver avdeling, og at man hadde midler til rådighet til å ordne med skikkelig matservering.

I en tid der i allefall de private barnehagene prøver å være konkurransedyktige ville jeg nok tro at dette kunne være med på å øke foreldres interesse for en barnehage som er villig til å strekke seg litt lenger. Naturligvis mot at de ansatte fikk en klekkelig kompensasjon.

Skrevet

Naturligvis mot at de ansatte fikk en klekkelig kompensasjon.

Litt av en arbeidsmoral!

Kan man ikke stille opp to timer ekstra 1 gang i uka for arbeidsplassen sin når man vet hvor positivt det er for barna og familiene uten å kreve en KLEKKELIG kompensasjon?

Ærlig talt... Skal de ansatte kreve og kreve for å gjøre en liten ekstra innsats før jul kommer aldri dette til å fungere fordi det tross alt

ikke er midler nok (som du påpekte var nødvendig). Alle har krav på minst 40% overtidsbetalt dersom de jobber overtid en uke. Så i dette tilfelle vil dere jo få det for de stakkarslige to timene deres.

Skrevet
Jeg skjønner hvor du vil, men hvorfor skal barnehageansatte være snillere og greiere enn andre? Eller finnes det mange advokater, meglere og flygere som jobber overtid uten å ta seg klekkelig betalt- og blir de derved kritisert for sin lave arbeidsmoral?

Litt OT, men det er ganske typisk at "myke" kvinneyrker har et annet sett forventninger tilknyttet enn andre yrker. Jeg håper jo for all del at barnehageansatte liker jobben sin (og kanskje til og med å være sammen med barna mine), men å forvente at de skulle stille opp ekstra uten ekstra betali\ng ville jeg ikke gjort.

men de får jo ekstra betaling på lik linje med alle andre! De får lovpålagt overtidsbetaling! Evt avspasering og overtidstilleget.

Ser ikke at det skal være noen grunn for mer enn det? Og de får garantert lov til å spise av maten de serverer ungene også ;)

Det er da veldig få yrker som får noen ekstra goder utover det pålagte dersom de jobber et par timer overtid nå og da??? Jeg har da aldri stilt sjefen min ekstra krav fordi jeg har jobbet overtid! overtidsbetalingen er kompensasjon nok! Dessuten synes jeg det er rimelig frekt å mene at kommunene skal pøse ut masse ekstra goder fordi man ønsker at to personer kan jobbe to små timer en uke. Antagelig er de da flere ansatte som rulerer på det.

Skrevet

Bra innlegg Ulva!

Jeg er hjertens enig selv om desember er stress for meg med fire unger og alt som har med julen å gjøre, og en mann som jobber MYE

Skrevet
Men nå skal jeg klappe igjen før jeg havner helt ut på viddene... :sjenert:  :ler:

For å vende tilbake til tråden, så synes jeg fremdeles at ordningen virker unødvendig. Ikke skadelig, traumatiserende og fæl for barna, men noe de færreste har behov for hvis de prioriterer hverdagen noenlunde fornuftig.

Men, selv om den er unødvendig for deg og meg, så må det jo være noen som føler behov for det, siden det er forespurt.

Skrevet
Jeg skjønner hvor du vil, men hvorfor skal barnehageansatte være snillere og greiere enn andre? Eller finnes det mange advokater, meglere og flygere som jobber overtid uten å ta seg klekkelig betalt- og blir de derved kritisert for sin lave arbeidsmoral?

Litt OT, men det er ganske typisk at "myke" kvinneyrker har et annet sett forventninger tilknyttet enn andre yrker. Jeg håper jo for all del at barnehageansatte liker jobben sin (og kanskje til og med å være sammen med barna mine), men å forvente at de skulle stille opp ekstra uten ekstra betali\ng ville jeg ikke gjort.

:klappe: Endelig noen som sier det :)

Skrevet

Jeg har vist tråkket noen på tærne her, men det var slett ikke meningen. Men jeg må si at jeg er enig med LilleMy, at av og til lurer jeg på hvorfor folk får unger i det hele tatt.

Hvor har det blitt av kosen med barna. Og det er ikke bare til jul. Har en søster som jobber i barnehage og noen unger er der faktisk fra klokka 0700 om morgenen til 5 om ettermiddagen. Og dette dreier seg også om unger som er 1-3 år :overrasket:

Men det var litt utenom tråden. Jeg skjønner nødvendigheten av barnehager i vårt stressa samfunn. Og at noen faktisk ikke har noe annet valg. Men mange har det. Hva med å sette ned krava litt? Prioritere barna fremfor nyere og flottere biler en naboen f.eks.

Har en annen søster. Hun jobber mye. Ikke fordi hun må, men fordi både dem og barna skal ha alt og mer til som er flottere og bedre enn andre.

Da hennes ene sønn i en alder av 5år sa: Mamma nå er vi vel rike nok, så vi kan kose oss mer med deg, ja da burde det ringe en bjelle.

Men tilbake til julen: Det går faktisk an å forberede julen gjennom hele året. Man trenger ikke kjøpe kjempedyre gaver og man kan kjøpe noen da og noen da. Man merker det ikke så godt da, og desember kan man bruke til å kose seg som familie.

Har en venninne som er alenemor. Hun er uførepensjonist og ikke all verdens råd. Noe sønnen hennes faktisk har lært seg å forstå. Han mangler aldri noe, men forstår at han ikke kan få alt.

Hun begynner allerede i januar og forberede julegavene og når desember kommer, så koser hun seg med sønnen sin.

Nå er jo hun hjemme med han. Han har gått i barnehage og det har vært sunt. Men aldri lange dager.

Med folk som jobber blir det selvfølgelig anderledes, men jeg tror at det går an å prioritere anderledes og bedre.

Som mange sier: Ungene har ikke vondt av juleverksted i barnehagen o.s.v, men saken er vel at de er i barnehagen ellers i året også. Hva med juleverksted sammen med mor og far, lage julepynt, bake julekaker o.l.?

Og faktum var at når dette tilbudet kom var listene fulle i løpet av en dag. Alle kan vel ikke ha dette behovet for å ha ungene i barnehage i 12 timer flere kvelder i desember?

Og nok engang: Dette er ikke en kritikk av dere som faktisk ikke har noe valg.

Hadde bare lyst å høre hva andre synes om denne ordningen. :)

Ha en fin andre søndag i advent alle sammen. :)

Skrevet
Jeg er ingen tilhenger av barnehage hverken som oppbevaringsplass på kveldstid eller som døgnåpen institusjon. Men jeg ser så klart at barnehagen er et servicetilbud til foreldre, selvom "alle" snakker om at det skal være et pedagogisk tilbud til barn under skolepliktig alder.

Derfor ville jeg som barnehageansatt ikke ha noe problem med å ha langåpent fex hver onsdag i desember, slik at foreldre fikk gjort unna noe julestri i fred. Jeg ser at dette ville være langt bedre for flere av barna som stadig blir hentet av heseblesende foreldre klokka to på fem, og da står kveldens handlerunde foran dem.

Det måtte da være slik at man var igjen minst to på hver avdeling, og at man hadde midler til rådighet til å ordne med skikkelig matservering.

I en tid der i allefall de private barnehagene prøver å være konkurransedyktige ville jeg nok tro at dette kunne være med på å øke foreldres interesse for en barnehage som er villig til å strekke seg litt lenger. Naturligvis mot at de ansatte fikk en klekkelig kompensasjon.

Enig med deg! Og selvfølgelig bør de som jobber i barnehagen få skikkelig betalt for å jobbe ekstra på kveldstid! Og selvfølgelig burde det være ekstra midler slik at barn og voksne virkelig kan kose seg disse timene! :)

***************************************************************'

Jeg må si jeg blir utrolig provosert av alle som vifter med pekefingeren og sier ting som at "de som benytter seg av dette burde ikke fått barn" osv. En ting er at det er trist at noen barn tilbringer altfor mange timer i barnehagen på fast basis. Men det bør kunne gå an å skille mellom det som alltid skjer, og det som skjer en ettermiddag midt i julestria! Hvis barnehagen lager et koselig og skikkelig opplegg er jeg bombesikker på at dette er noe som kunne vært både koselig og morsomt for barna, og jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal behøve ha dårlig samvittighet for at de benytter et slikt tilbud slik at de kan kose seg desto mer med hyggelige aktiviteter sammen med barna ellers i adventstiden.

Småbarnsforeldre har tonn med dårlig samvittighet, de trenger ikke få pekefingere og høre "hvorfor har dere i det hele tatt fått barn?" når de sliter med å få kabalen til å gå opp.

Det at noen barn tilbringer for mange timer hver eneste uke i barnehagen er en helt annen diskusjon. At barnehagen arangerer spesielle ting en sjelden gang i blant syns jeg er positivt og bra for alle. Jeg syns det høres ut som noe som kommer barna til gode. Jeg hører aldri noen reagere på at barn har pysjparty og overnatting i barnehagen??! Så det er tydelig at hvis barnehagens opplegg er til hjelp for foreldre - da er det forkastelig og foreldrene burde ikke fått barn :forvirret:

Skrevet
Klarer du å få så mye ut av at noen bruker er slikt tilbud ?

Jeg syns det er bra at foreldre som ikke får kabalen til å gå opp før jul kan ha ett slikt tilbud, og det er sikkert bare er de som føler at de trenger den avlastningen en dag, som vil bruke det.

Å slenge ut slike påstander om at voksne tenker mer på seg selv, og at de kanskje ikke burde ha fått barn i det hele tatt, er utroligt barnsligt og lite reflektert.

Ja, jeg synes utviklingen i samfunnet bare blir tristere og tristere for barn og unge. Har en følelse av at det meste skal gå etter hva som er foreldrenes behov for en raskere og enklere hverdag ... og da er desverre ungene en den av denne hverdagen.

Jeg var selv alenemor da jeg fikk min eldste sønn - men jeg satte min lit til at han ikke skulle være den av ungene som hadde lengst tid i barnehagen. Og en utvidelse før jul er bare et ledd i utviklingen til døgnåpne barnehager .... noe som helt sikkert er veien det går - desverre ... for jeg tror rett og slett at ungene våre ikke har behov for mer pedagogisk oppbevaring ... tvert imot så har de mer behov for å være sammen med foreldrene sine ... Snakk med unger så hører du hva de ønsker.

En undersøkelse viser at de yngste barna (0-2 år) tilbringer stadig mer og mer tid i barnehagen - er urovekkende utvikling, etter mine begreper.. Men dersom vår eminente rød/grønne regjering får fortsette så blir utviklingen enda mer urovekkende - for når de endelig får full barnehagedekning så vil de satse på utvidete åpningstider ... er det rart vi er stadig flere som lurer på hvorfor endel menensker absolutt skal ha barn?

Skrevet

Fliss; klarer du å se at det er forskjell på døgnåpen barnehage og barn som er i barnehagen fra den åpner til fem minutter over stengetid hver eneste dag, fem dager i uka - og det at barnehagen arangerer noe koselig (julebord, juleverksted, overnatting med pysjdisco, etc) for barna en eller to kvelder i året???!

Utrolig flott at du fikk til å ha korte barnehagedager! Jeg har også vært heldig og fått til det, men jeg ser utmerket godt at ikke alle har et reelt valg. Selvfølgelig finnes det ignorante og dårlige foreldre som prioriterer feil i fht barnas beste, men det finnes heldigvis også utrolig mange foreldre som strekker seg i alle retninger for å være mest mulig sammen med barna sine.

At man likevel benytter anledningen til å ha barnet to timer ekstra i barnehagen før jul har ingen ting med den generelle omsorgsevne å gjøre, og det sier ingen ting om hvor høyt man prioriterer barna sine :forvirret:

Skrevet
Fliss; klarer du å se at det er forskjell på døgnåpen barnehage og barn som er i barnehagen fra den åpner til fem minutter over stengetid hver eneste dag, fem dager i uka  -    og det at barnehagen arangerer noe koselig (julebord, juleverksted, overnatting med pysjdisco, etc) for barna en eller to kvelder i året???!

Utrolig flott at du fikk til å ha korte barnehagedager! Jeg har også vært heldig og fått til det, men jeg ser utmerket godt at ikke alle har et reelt valg. Selvfølgelig finnes det ignorante og dårlige foreldre som prioriterer feil i fht barnas beste, men det finnes heldigvis også utrolig mange foreldre som strekker seg i alle retninger for å være mest mulig sammen med barna sine.

At man likevel benytter anledningen til å ha barnet to timer ekstra i barnehagen før jul har ingen ting med den generelle omsorgsevne å gjøre, og det sier ingen ting om hvor høyt man prioriterer barna sine  :forvirret:

For meg personlig, så betyr det lite, Embla. Jeg er nærmere å bli farmor enn å bli mor igjen ;) Og gudene skal vite at jeg skal stille opp for barnebarna (jeg forhåpentligvis får) ... Vet at mange raser over mine uttalelser - men det bryr meg lite - for dette er noe som virkelig engasjerer meg. I alle år mens sønnen min var liten barnehagegutt så kuttet jeg ut lunsjpausen min - bare for å komme meg til barnehagen en halvtime før for å hente ham ... alle kan være litt fleksible hvis man ønsker - selv aleneforeldre ...

Skrevet
For meg personlig, så betyr det lite, Embla. Jeg er nærmere å bli farmor enn å bli mor igjen  ;)  Og gudene skal vite at jeg skal stille opp for barnebarna (jeg forhåpentligvis får) ... Vet at mange raser over mine uttalelser - men det bryr meg lite - for dette er noe som virkelig engasjerer meg. I alle år mens sønnen min var liten barnehagegutt så kuttet jeg ut lunsjpausen min - bare for å komme meg til barnehagen en halvtime før for å hente ham ... alle kan være litt fleksible hvis man ønsker - selv aleneforeldre ...

Nei, alle har ikke de samme forutsetninger og muligheter. Men det er jo en helt annen diskusjon (det at noen barn har for lange barnehagedager).

Jeg spør deg om du klarer å se forskjell på barn som er i barnehagen fra 7-17 fem dager i uka, året rundt - og det at barn deltar i barnehage-opplegg utenfor ordinær barnehagetid 1-2 ganger i året.

Syns du foreldre som sender barnet sitt på pysjdisco med overnatting ikke burde hatt barn pga det? Eller er det kun hvis foreldrene på en eller annen måte drar "nytte" av denne ekstra aktiviteten at det blir dårlig i dine øyne?

Superflott at du er innstilt på å avlaste når du blir bestemor. Leit for de som ikke har den samme muligheten - de bør jo helst avstå fra å få barn de da?

Skrevet

Jeg synes dette hadde vært en bra mulighet - kanskje spesielt hvis foreldre/besteforeldre også hadde kunnet være med. Det er ikke tvil om at det finnes foreldre som bruker barnehagen som en oppbevaringsplass og er drittsure for at de ikke får komme inn kl 06.50 og gir blaffen i at klokka er både 10 og 15 minutter over stengetid før de henter, men dette er heldigvis unntaket.

Skrevet
Nei, alle har ikke de samme forutsetninger og muligheter. Men det er jo en helt annen diskusjon (det at noen barn har for lange barnehagedager).

Jeg spør deg om du klarer å se forskjell på barn som er i barnehagen fra 7-17 fem dager i uka, året rundt  -    og det at barn deltar i barnehage-opplegg utenfor ordinær barnehagetid 1-2 ganger i året.

Syns du foreldre som sender barnet sitt på pysjdisco med overnatting ikke burde hatt barn pga det? Eller er det kun hvis foreldrene på en eller annen måte drar "nytte" av denne ekstra aktiviteten at det blir dårlig i dine øyne?

Superflott at du er innstilt på å avlaste når du blir bestemor. Leit for de som ikke har den samme muligheten - de bør jo helst avstå fra å få barn de da?

Nei, Embla, jeg tror ikke at en 5-åring har vondt av å være i barnehagen en kveld før jul .. Men jeg tror faktisk at en 2-åring har lange nok dager i barnehagen om han eller hun ikke skulle bli plassert der på kvelden også. For jeg antar at dette tilbudet gjelder alle barn - og ikke bare de eldste.

Og som jeg sa i et innlegg over her - så er det for barna mellom 0 og 2 år at barnehagedagen har økt de siste årene. Mener du virkelig at foreldre skal få muligheten til å slippe dem av der om kvelden også? Selvom det kanskje kun er snakk om 2-3 kvelder før jul ... Jeg synes tanken er horribel.

Men det er nok ikke jeg og mine meningsfeller som trekker det lengste strået er - til det er nok antallet tilhengere i overtall.

Jeg synes dette hadde vært en bra mulighet - kanskje spesielt hvis foreldre/besteforeldre også hadde kunnet være med. Det er ikke tvil om at det finnes foreldre som bruker barnehagen som en oppbevaringsplass og er drittsure for at de ikke får komme inn kl 06.50 og gir blaffen i at klokka er både 10 og 15 minutter over stengetid før de henter, men dette er heldigvis unntaket.

Hvem er det en bra mulighet for?

Og nei - desverre - undersøkelser viser at det allerede er registrert en sterk økning i tiden 0-2 åringer tilbringer i barnehagen. Ønsker dere virkelig at de skal få noen timer ekstra barnehagetid?

Skrevet (endret)

Blir litt oppgitt av vendingen diskusjonen her tar jeg.

Samfunnsutviklingen med kvinner ut i arbeidslivet, også i krevende stillinger, engasjerte politikere som jobber for full barnehagedekning, makspris etc. er ment å være goder. Mange opplever dem som det også. Samtidig gjør både kvinner i arbeidslivet, full barnehagedekning og makspris at flere barn er mer i barnehagen fra de er yngre. Og det skal tydeligvis være så ille at mange ikke burde ha barn...

For det første har Norge et befolkningsproblem. Dersom vi skal kunne ha mat på bordet og noen til å bytte bleier på oss når vi blir gamle er vi avhengige av at mange mange får flere barn. Faktisk. Selv de som velger å putte dem 8 timer i barnehagen fra de er året. (10-timers dager er ikke tillatt, og om det er som noen sier her, at de opplever barn som er der så lenge, plikter de å varsle om det. Husker ikke maksgrensen men den er langt under 50 timers uker)

Ikke er det noen god løsning at mor blir hjemme på sikt, eller? For da kan man slippe barnehagene. Og Norge får et arbeidskraftproblem. Men det er uvesentlig kanskje?

Kutte barnehagedekningen og sette opp/fjerne maksprisen er jo også en mulig løsning. Da blir flere barn plassert hos besteforeldre, eller dagmammaer som jobber svart, ikke har oppsyn og ikke tjener pensjonspoeng selv heller. Flere kvinner blir hjemme fordi det er økonomisk ulønnsomt for dem å jobbe. De blir minstepensjonister - men pytt!

Ja, jeg drar den langt. Men jeg blir provosert av noen som antyder noe i nærheten av at jeg ikke burde ha barn fordi jeg har vesla i barnehagen 8 timers dager fra hun var året. Makan til bullshit. Og at jeg ikke prioriterer henne og jobber mye for å ha stor bil? My ass- det er norges nasjonalsykdom misunnelsen som snakker. For det første er ikke poloen min akkurat noen luksusbil, og jeg er ikke opptatt av å ha finere noe enn naboen til tross for at lønna mi er godt over gjennomsnittet. Men at jeg har mindre tid med Vesla enn en mor i tradisjonelt kvinneyrke og deltid har til sine - helt klart. Og det er greit, så lenge ingen dømmer meg for mine valg skal jeg (forsøke) å ikke dømme dem.

Jeg ville ikke satt Vesla i kveldsbarnehage om jeg hadde hatt mulighet (noe jeg ikke har). Men det er opplagt bedre for mange barn å være der enn på et stressa kjøpesenter. Og selv om jeg avskyr begrepet "kvalitetstid" som unnskyldning for foreldre som nedprioriterer barna, er jeg helt sikker på at barn med skikkelig slitne foreldre har bedre av to timer en kveld, og glade foreldre hele jula, enn utslitte foreldre som aldri får gjort noe i fred og som oser dårlig samvittighet.

Jeg blir ikke provosert av deg Ulva. Den eneste som provoserer meg er faktisk hun som mener barnehageansatte skal jobbe gladelig noen ekstra timer kveld i julestria for standard 40%tillegg. De har da også barn, familie og forberedelser. Jeg ville ALDRI jobbet ekstra i stria for "vanlig tillegg" ihvertfall - jeg skulle hatt trippel lønn minst ;)

Endret av Sissan
Skrevet

Et veldigt bra innlegg, Sissan. :)

Skrevet
Litt av en arbeidsmoral!

Kan man ikke stille opp to timer ekstra 1 gang i uka for arbeidsplassen sin når man vet hvor positivt det er for barna og familiene uten å kreve en KLEKKELIG kompensasjon?

Ærlig talt... Skal de ansatte kreve og kreve for å gjøre en liten ekstra innsats før jul kommer aldri dette til å fungere fordi det tross alt

ikke er midler nok (som du påpekte var nødvendig). Alle har krav på minst 40% overtidsbetalt dersom de jobber overtid en uke. Så i dette tilfelle vil dere jo få det for de stakkarslige to timene deres.

For meg er ikke de hundreogfemti kronene jeg ville sittet igjen med nok i det hele tatt til at jeg hadde vært villig til å ofre meg hver onsdag i desember.

Men hvem har sagt at det skal koste penger?

En hvilken som helst underbetalt omsorgsarbeider ville mye heller hatt en avspaseringsdag som kompensasjon.

Det er hyggelig å være sammen med ungene på jobben. Men det er tross alt en jobb. Man går ikke på jobb bare fordi det er hyggelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...