Gå til innhold

kveldsåpne barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde ikke mine egne øyne og ører, da de fortalte dette på lokalen :overrasket: Noen glupinger hadde kommet med denne ideen, at barnehagen kunne ha ungene fra 7 om morgenen til 7 om kvelden noen dager i desember slik at foreldrene kunne forbrede julen i fred og ro :overrasket:

Vet at vi lever i et mer stressende samfunn enn den gangen jeg var liten(er 45), men hvor i alle dager er det blitt av kosen med jula?

Barna er nå en gang noe av det fineste man har, hvis man er heldig å ha dem. Hvor har det blitt av det å bake med ungene, lage julepynt, ta en tur i byen sammen med de å se på juleutstilling o.l.?

Ungene er alt for mye i barnehagen ellers, og så skal de ikke få være med på juleforbredelser en gang.

Ja jeg vet det kan være stressende med de små når man skal handle gaver o.l.

Men det handler om å prioritere og gjøre førjulstiden til en fin tid for både store og små. Tiden da ungene er små kommer aldri tilbake.

Jeg er kjempeglad for at jeg har fine juleminner fra min barndom sammen med foreldre, samt besteforeldre eller tanter og onkler som passet på oss når mor og far skulle ut å handle noe hemmlelig :)

Hva synes dere småbarnsforeldre egentlig om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten som jeg tror det er en spøk :overrasket: Stakkars unger.

Skrevet

Jeg synes det er både og med kveldsåpne barnehager, MEN MED tidsbegrensning. (feks max 8 timer om dagen) Men da til grunner som at foreldre kansje vil jobbe overtid, for så å få mer fri i jula, de største julegave/mat kjøpene. Jeg (håper) tror ikke foreldre vil la barna være i barnehagen en hel dag + ettermiddag/kveld, fordi de skal bake og pynte til jul.

Skrevet

Totalt uaktuelt! Argumenter og å ordne til jul, handle storinnhandling o.l. er uholdbare.

Glemmer folk hva julen er for noe? Hva opplever barna? De synes jo også det er gøy å være med å forberede jul.

Nei til kveldsåpne barnehager!

Skrevet

Høres ganske trist ut - at foreldrene skal lage jul i fred og ro. Jeg hadde barn da jeg var student, og vi hadde tilbud om kveldsåpen barnehage noen kvelder i eksamenstida. Tror det var veldig fint for de som var alene med barn - men det blir jo liksom noe helt annet... jula er jo barnas tid...

Skrevet

Den barnehagen jeg hørte om skulle ha åpent to timer ekstra to av dagene i desember. Er det virkelig noe å ta helt av for?

Å være i barnehagen hele åpningstiden (enten det er 7-19 eller 7-17) synes jeg er for mye uansett. Men dersom noen trenger et par timer sammen til å handle noen gaver synes jeg ikke det er så forferdelig. Men jeg håper da at barna ikke får lenger dager totalt.

Skrevet

Jeg er helt for døgnåpne barnehager i utgangspunktet, det er en del som trenger utvidet åpningstid. Men med begrensninger på antall oppholdstimer, slik det er i dag.

Men over til akkurat det som var temaet her. Nemlig å bruke barnehagen som barnevakt for at foreldrene selv skal kunne gjøre i stand til jul. Det meste av kosen med julen er jo nettopp forberedelsene sammen med barna.

Men jeg kjenner til noen barnehager som har hatt utvidet åpningstid en kveld i desember. Da ble det laget i stand til juleverksted og julemiddag for barna i barnehagen etter normal åpningstid. De holdt oppe 3 timer ekstra. Da kunne foreldrene gjøre unna f.eks. julegavekjøp til ungene. Men tror nok like mange benyttet tilbudet fordi det var et flott tiltak for barna.

Skrevet
Men jeg kjenner til noen barnehager som har hatt utvidet åpningstid en kveld i desember. Da ble det laget i stand til juleverksted og julemiddag for barna i barnehagen etter normal åpningstid. De holdt oppe 3 timer ekstra. Da kunne foreldrene gjøre unna f.eks. julegavekjøp til ungene. Men tror nok like mange benyttet tilbudet fordi det var et flott tiltak for barna.

Sånn er det i vår barnehage, men de holder åpent mandag - torsdag de tre siste ukene før jul.

Skrevet

Hvis barnehagen har to timer lenger åpent to dager rett før jul, så har de sikkert en hyggelig plan for hvordan de skal bruke de to timene. Det er jo ikke snakk om en fast ordning!

Finfin sjangse for foreldre å stikke ut sammen for å finne julegaver til barnet, ordne ting det ikke er så lett å ta med barn på, eller gå ut og spise en hyggelig middag sammen uten barn! (huff! Stakkars barn som har foreldre som koser seg uten barna...) :) mens barna sikkert har det kjempefestlig i barnehagen. Det betyr jo ikke at barna ekskluderes fra å være med på juleforberedelser, men det kan kanskje bety at foreldrene får litt lavere skuldre. Det er ikke alle som har lett tilgang på barnevakt, og kanskje det betyr at familiene kan kose seg hjemme med pepperkakebaking på lørdag istedenfor å drasse med ungene på juleshopping?

Jeg syns heller ikke barn bør være i barnehage mer enn 7-8 timer hver dag, men det er vel forskjell på hverdagspraksis og unntak? Og til dere som syns det høres forkastelig ut; syns dere det er forkastelig å la barnet sitt være med på overnatting i barnehagen også?

Skrevet

Jeg tror på at voksne folk stort sett er fornuftig, og at hvis noen bruker en slik ordning, så er det med tanke på at det er det beste for dem.

Jeg kunne ikke ha tatt datteren min med på juleshopping....Men jeg kan gjøre det når hun er på skolen.

Det er ikke alle som kan gjøre det samme.

Skrevet

Jeg syns det er for ille at det skal være nødvendig. Men etter 4 timer (alene) på julehandel forrige helg, må jeg si jeg så mange mange mange mange barn som ville hatt det mye bedre i barnehagen litt ekstra enn på shoppingsenter med mor, far, poser, varme etc i tiiiiiiiiimesvis.

Men å ha åpent for juleverksted en kveld eller to er koselig. Forutsatt at foreldrene er velkomne til å være der MED barna sine.

Gjest Gjesten
Skrevet

Syns det blir litt rart å sette fra seg barna i barnehagen for å dra på shopping jeg da....

Ellers er det jo fordeler med kveldsåpne barnehager for de som jobber i butikk, eller jobber turnus.... Men da måtte det være en regel for max timer pr dag pr barn ja.... De skal ikke bo i barnehagen heller...

Jeg er for å være hjemme med barna så mye som mulig jeg. Tror ikek de har godt av hele og lange dager i barnehagen...

Skrevet

Jeg syntes det var trist. Barna skal da være med i juleforberedelsene! Og handlingen behøver slettes ikke være stress. Alt må ikke handles inn på en gang heller.

Skrevet

Jula er jo for barna sin skyld.

Jenta mi har fra hun var liten storkost seg med og få være med meg og pynte til jul og julebaking og alt mulig annet.

Julegavene kjøper jeg gjerne i god tid, så slipper det og bli et stress.

Skrevet
Jeg syns det er for ille at det skal være nødvendig. Men etter 4 timer (alene) på julehandel forrige helg, må jeg si jeg så mange mange mange mange barn som ville hatt det mye bedre i barnehagen litt ekstra enn på shoppingsenter med mor, far, poser, varme etc i tiiiiiiiiimesvis.

Men å ha åpent for juleverksted en kveld eller to er koselig. Forutsatt at foreldrene er velkomne til å være der MED barna sine.

enig

:enig_anim:

Skrevet

JA til kveldsåpent under rette forhold!! I barnehagen til mine barn har vi to kvelder i desember hvor barna kan få komme EN av dagene. De spiser da middag i barnehagen og ser barnetv. Barnehagen stenger halv åtte og barna koser seg veldig denne ene kvelden i året. Synes det er litt teit å si at barn skal være med på all shopping og alt som enkelte sier her. Når man er to fulltidsarbeidende foreldre er disse tre timene kjærkommene, i alle fall så lenge barna selv snakker om det og gleder seg til å spise middag i barnehagen.

Alt med måte...

Gjest Mayamor
Skrevet

Synes det er et flott alternativ for dem som ikke har besteforeldre/naboer andre som kan stille opp. Barna har det bedre en kveld i barnehagen med å se jul i svingen og kose seg litt ekstra. Barn flest hater julestress. Og ved en slik mulighet for foreldrene 1 kveld, blir det muligens mindre stress - og det kommer jo barna til gode... Ikke alt behøver være svart hvitt.

Hva med barneparkering på kjøpesenter? Er det bare barn som er hjemme med mor hele dagen som er der? Er det er mer "spiselig" løsning da? ;)

Skrevet

Nå er det vel litt annerledes å ha barnet i ballrommet på Ikea enn i barnehagen hvor de ofte tilbringer minst 8 timer hver dag. De fleste barn har lenger "arbeidsdager" enn foreldrene.

Men det er heldigvis opp til hver enkelt foreldrepar - jeg for min del har aldri hatt problemer med å ha ungene med når vi gjør innkjøp til jul ...

Gjest Mayamor
Skrevet
Nå er det vel litt annerledes å ha barnet i ballrommet på Ikea enn i barnehagen hvor de ofte tilbringer minst 8 timer hver dag. De fleste barn har lenger "arbeidsdager" enn foreldrene.

Men er det ikke bedre for barnet å være i kjente omgivelser istedet for en barneparkering med ukjente voksne og barn da? Hva jeg personlig trenger er ikke relevant her, men jeg diskuterer på generelt grunnlag. ;)

Skrevet (endret)
Men er det ikke bedre for barnet å være i kjente omgivelser istedet for en barneparkering med ukjente voksne og barn da? Hva jeg personlig trenger er ikke relevant her, men jeg diskuterer på generelt grunnlag. ;)

Enig! Jeg hadde ikke hatt behov for å bruke et slikt tilbud, fordi jeg har barnevaktmulighet i form av familie slik at vi får handlet barnas presanger sammen UTEN barn, og slik at vi får gjort unna det verste butikk-stresset uten at barn trenger være med. Men jeg klarer å se at ikke alle er i min situasjon, ikke alle har snille besteforeldre som kan avlaste, noen er alene-forsørgere, osv. Og hvis jeg hadde fått et slikt tilbud ser jeg ikke bort fra at jeg hadde benyttet det med tanke på at barna skulle få en ekstra-kose-opplevelse knyttet til barnehagen.

Jeg skjønner ikke helt de som argumenterer med at "barna må få være med på juleforberedelsene, stakkars"? Mener dere virkelig at to timers juleverksted og kos i barnehagen går på bekostning av "barnas/familiens juleforberedelser"? Jeg tror barna profitterer på dette tilbudet: De får en ekstra opplevelse sammen med vennene i barnehagen, de får foreldre som er litt mindre stresset, de slipper en masete butikk-økt.

Jeg syns at det minner om skinnhellighet å fordømme at foreldre takker ja til et slikt tilbud. Og jeg tror virkelig ikke at barn tar skade av to timers ekstra-opplegg i barnehagen en eller to kvelder iløpet av desember måned. Da tror jeg det er mer "skadelig" for dem å henge med på eviglange shoppingrunder i overfylte kjøpesentre etter en lang barnehagedag eller på lørdager (og søndager) fordi det er den eneste mulighet foreldrene har til å få handlet.

Vi lever desverre ikke i "det perfekte samfunn" og de fleste foreldre har ikke alltid mulighet til å velge "den perfekte løsning" i ett og alt. :forvirret:

Endret av Embla s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...