Gjest miiip Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Hei. Sønnen min har nylig fylt et halvt år og nå har vi begynt å introdusere forskjellige matvarer. Både jeg og mannen min er allergiske mot pollen, nøtter, endel frukt, rå grønnsaker osv. Min søster er fiskeallergisk (har vært det hele livet) og selv reagerte jeg på egg og fisk m.m. da jeg var baby. Det føles litt rart å gi sønnen mat som jeg selv er allergisk mot, men på helsestasjonen sa de jeg burde prøve med små mengder (f.eks. epler) og følge spesielt med om sønnen viste motvilje (ofte smaker det ikke godt hvis de er allergiske). En venninne nevnte her om dagen at anbefalingene for når man skal introdusere nye matvarer er endret nylig. Jeg har søkt på sidene til NAAF (Norges Astma- og Allergiforbund), men fant ikke noe der. I brosjyren "mat for spedbarn" fra Sosial- og helsedirektoratet står det bl.a. at man kan forsøke med fisk fra rundt et halvt år, men jeg mener at helsesøster sa "vent til ett år". Jeg blir ikke helt klok på dette her. :klø: Noen med erfaring eller mer kunnskap? (Verken jeg eller mannen er hyperallergiske nå, mer på nivået "klør hvis vi spiser epler". Men da jeg var barn hovna jeg opp i munnen hvis jeg spiste nøtter.) Takk for svar!
Snøkule Skrevet 7. desember 2006 #2 Skrevet 7. desember 2006 Jeg har aldri hørt at dersom man er allergisk mot en matvare så får man aversjon mot akkurat den matvaren... Ville forhørt meg hos andre instanser som har spisskompetanse jeg. Er jo ganske viktig å gjøre det "riktig" mtp på allergi. Kan jo fremkalle allergi dersom man introduserer visse ting for tidlig også.
Gjest gjesta Skrevet 7. desember 2006 #3 Skrevet 7. desember 2006 Jeg har lest at små barn kan mislike mat som de faktisk reagerer på. Da sønnen min var liten så var jeg i samme situasjon som deg. Mener å huske at jeg fikk beskjed om å vente til han var ett år før jeg prøvde mat som kunne forårsake allergisk reaksjon. Jeg hadde meldt meg inn i Astma og allergiforbundet. For det første så har de et veldig godt og informativt medlemsblad. For det andre så kan man kontakte de for å få informasjon og hjelp til ulike ting. Selv satt jeg på kontoret deres i over en time for å få råd og veiledning da min sønn fikk astma.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå