Gå til innhold

Peppernøtter/ingefærnøtter


celice

Anbefalte innlegg

Har laget en porsjon av disse som er favorittjulekakene mine, men ble ikke fornøyd. Synes de er best om de er sprø og harde, men mine ble myke. Så jeg vurderer å gå på en ny porsjon. :klø:

Noen som har en gjennomprøvd oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg laget i fjor, og de ble steinharde. Man måtte suge på dem lenge før de var mulige å tygge. Det var ikke en stor slager... Jeg liker dem best myke, så jeg vil gjerne ha din oppskrift :) Om du er interessert i min, kan jeg sjekke om jeg fortsatt har den, men det er mulig jeg kastet den...

Her finner du forresten en oppskrift fra matklubben. Den var veldig god, og sprø!

Endret av Ninen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget i fjor, og de ble steinharde. Man måtte suge på dem lenge før de var mulige å tygge. Det var ikke en stor slager... Jeg liker dem best myke, så jeg vil gjerne ha din oppskrift  :)  Om du er interessert i min, kan jeg sjekke om jeg fortsatt har den, men det er mulig jeg kastet den...

Her finner du forresten en oppskrift fra matklubben. Den var veldig god, og sprø!

Er en fordel om de kan tygges, så det spørs om jeg prøver meg på Ginger Snaps istedet. :ler2:

Dette er oppskriften jeg brukte. Gode på smak er de ihvertfall!

Peppernøtter

1 dl kremfløte

1 dl mørk sirup

125 g margarin

1 ½ dl sukker

2 ts revet sitron- eller appelsinskall

½ ts finmalt pepper

½ ts ingefær

2 ts bakepulver

1 ½ dl potetmel

5 dl hvetemel

Visp kremfløten stiv. Varm sirupen til den er flytende. Rør romtemperert Melange hvit og luftig med sukkeret. Tilsett fløte, sirup og sitronskall. Sikt på potetmel, krydder, bakepulver og hvetemel. Arbeid deigen godt sammen. Dekk til med plast og la deigen stå kaldt minst 1 time.

Trill ut lengder på ca 1 cm i diameter. Del dem i små emner som trilles til kuler og settes på en bakeplate med bakepapir. Stek kakene ved 180ºC på rille nr 2 i ca 12 minutter.

Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...