Gjest Gjest_Sliten_* Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 Jeg har blitt student og eksamen nærmer seg med stormskritt. Jeg er litt stressa før eksamen, og i dag skulle jeg ha lesedag.. Trodde jeg.. Jeg ligger fortsatt i senga, og har sovet stort sett hele dagen.. Ikke orker jeg å lage meg mat.. Jeg orker ingenting. Jeg har prøvd å åpne boka, men da blir jeg trøtt og sovner. Det er ikke noe gøy, for nå har jeg allerede mistet en dag å lese på.. Ikke har jeg trent i dag heller, men det får gå.. Må lytte til kroppen.. Samboeren min tar så lett på stresset mitt, for han skjønner ikke hvor viktig det er for meg å få gode karakterer. Dette er ei utdanning der det er høy konkurranse både for å komme inn, og for å få jobb senere.. Han fikk drømmejobben uten fullført bachelor, i en ganske åpen bransje, så derfor har han ingen forståelse over hva jeg stresser for. Han mener at alle kan få en bra jobb siden han fikk det.. Jeg lider nok litt av flink-pike-syndromet.. Jeg vil at alt skal være perfekt. Huset skal være ryddig til en hver tid, jeg skal prestere 100% på skolen, jeg skal trene hver dag, jeg skal være sosial og sammen med venner, og nå må jeg i tillegg begynne å jobbe deltid.. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til alt? Hvordan får folk tid til å gjøre alt? Huset ser ut som et bombekrater nå, har blitt litt nedprioritert nå i eksamensperioden.. Og det kommenterer selvfølgelig samboeren min og, at jeg ikke fullfører oppgavene mine.. For siden jeg er student så er det min jobb å holde huset i orden, for han er jo på jobb hele dagene og tjener penger.. At han har de holdningene der stresser meg også, for han forventer så mye av meg som jeg ikke kan innfri.. Heldigvis har han skjønt litt hvordan jeg har det da, for han har laget julekalender der han gir meg husarbeid nå i desember, og det letter meg litt. Men så inviterer han mora si hit hele uka før min eksamen = enda mer stress.. Er det noen som har tips hva jeg kan gjøre? Har prøvd å snakke med sambo, men han forstår ikke det at jeg er like mye hjemmefra som han er, og at jeg bruker like mye tid på skolen som han gjør på jobb, selv om ikke jeg tjener en dritt på det.. Og han mener at så lenge jeg står bør jeg være fornøyd, men jeg tar ikke sjansen på det i en slik bransje der jeg ikke vet om jeg får jobb eller ikke. Hvordan kan jeg strukturere tiden min bedre? Hva kan jeg gjøre for å ikke stresse så mye? Er det noen som har vært gjennom det samme? Det er så slitsomt.. Hva skal jeg gjøre?
Gjest gjesta Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Han gir deg husarbeid? Skulle gitt han husarbeid jeg. Faen fått vasket hele huset skulle han fått gjort. Nytter ikke å bære ut søpla fordi det står i julekalenderen. Idiot. Og be mora pelle seg hjem. Tror du må ta deg en prat med samboeren din om prioritering. Og om husarbeid..
Gjest Gjest_Sliten_* Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Oi, formulerte meg kanskje litt feil her.. Han gir meg husarbeid på den måten at han tar helgevasken, han rydder, han tar oppvasken osv.. Hadde det stått i dag vasker du huset i julekalenderen min så hadde jeg kanskje blitt litt sur ja... Men jeg tror jeg må snakke med han om at mora kommer ja.. Jeg prøvde å si til han at det var midt i eksamensperioden min, men da kunne jeg jo bare dra på skolen og lese.. Og det er jo ganske greit det, for da kommer jeg meg ut av huset.. Men det er liksom det at han ikke spør meg først, han sier bare at den og den uka kommer mora.. En gang sa jeg nei, etter at sambo hadde sagt at det var greit, at hun ikke kunne komme, og da ble begge to sure på meg og mente at jeg hata mora osv. Så det gidder jeg ikke en gang til, men kunne han ikke spurt meg først da
Gjest gjesta Skrevet 6. desember 2006 #4 Skrevet 6. desember 2006 Men hvorfor skal du "få" husarbeid av han? Burde absolutt være naturlig at det er noe han gjør hele tiden året rundt.
Gjest Gjest_Sliten_* Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Det er bedre enn ikke noe.. Siden det er han som tjener pengene nå så mener han at jeg kan jobbe her hjemme siden jeg ikke bidrar med penger
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Om han jobber “normalt” så har han da ca 8 timers arbeidsdag. 8 timer søvn, og da igjen 8 timer til fritid, transport til/fra jobb, osv. Burde vært en selvfølge at han tok en halvtime/time daglig han også, og at når noe skjer som “krever” fullvask (invitere sin egen mor) så er det HANS jobb. Vis han innlegget her, og se om det hjelper til med å få det inn. Funker ikke det, så tror jeg at jeg hadde vurdert å enten flytte inn hos en venninne eller et familiemedlem, eller fått et billig rom på et motell el fram til eksamen var over.
Supraspinatus Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Han burde forstå at du trenger litt fri i eksamensperiodene... Synes likevel det er litt uhørt at siden han tjener penger skal du rydde huset? Er ikke du student? Angående slappheten din, det du beskriver kan høres ut som stress. Pass på å spis ordentlig, og gå litt avvekslingsturer. Ikke sitt inne å tenk på eksamen 24/7, det er ikke bra.. En annen ting er at det hjelper å dra på lesesal, det er lettere å fokusere der enn hjemme
Gjest StockDama Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 "Det er bedre enn ikke noe.. Siden det er han som tjener pengene nå så mener han at jeg kan jobbe her hjemme siden jeg ikke bidrar med penger " Det er bedre enn ikkenoe? ....å herregud, jeg skjønner du føler et visst ansvar fordi han betaler alt og hele den pakka, greit nok, men han må da kunne forstå at en eksamen er mer viktig at du får fullført enn det er å vaske og rydde, besøk av svigers kan gjøres ETTER eksamen, pluss, han kan godt gjøre sin del av husarbeidet, ha litt sympati for stresset ditt. for selv om han ikke hadde en stressende periode for å kunne få seg en skikkelig jobb, betyr ikke det at det er dans på roser for deg. personlig ville jeg blitt lettere forbanna =D her i huset er det jeg som gjør alt av vasking og slikt, pga jeg er arbeidsledig og han jobber, så det er jo helt greit, men dagen jeg kommer i jobb så får han da gjøre noe selv...det er ikke snakk om å "hjelpe til", det er snakk om felles ansvar.
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Han gir deg husarbeid? Skulle gitt han husarbeid jeg. Faen fått vasket hele huset skulle han fått gjort. Nytter ikke å bære ut søpla fordi det står i julekalenderen. Idiot. Og be mora pelle seg hjem. Tror du må ta deg en prat med samboeren din om prioritering. Og om husarbeid.. ← Jeg er forøvrig enig i Jack. Dere er da samboere er dere ikke?
Gjest Silmarill Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Du sier:Han fikk drømmejobben uten fullført bachelor, i en ganske åpen bransje, så derfor har han ingen forståelse over hva jeg stresser for. Han mener at alle kan få en bra jobb siden han fikk det.. Den tanken er ikke reel selvom han tror det fordi han fikk det, men prøv å få han til å forstå hvordan dette egentlig er for dem som ikke får servert alt på et fat. Du sier:Jeg lider nok litt av flink-pike-syndromet.. Jeg vil at alt skal være perfekt. Huset skal være ryddig til en hver tid, jeg skal prestere 100% på skolen, jeg skal trene hver dag, jeg skal være sosial og sammen med venner, og nå må jeg i tillegg begynne å jobbe deltid.. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til alt? Hvordan får folk tid til å gjøre alt? Ingen kan få til ALT på en gang uten å slite seg totalt ut! Huset kan vente, venner forstår at de også må vente, ALT det er der hele tiden - konsentrer deg om eksamen den er 1 gang. Du sier:Huset ser ut som et bombekrater nå, har blitt litt nedprioritert nå i eksamensperioden.. Og det kommenterer selvfølgelig samboeren min og, at jeg ikke fullfører oppgavene mine.. For siden jeg er student så er det min jobb å holde huset i orden, for han er jo på jobb hele dagene og tjener penger.. At han har de holdningene der stresser meg også, for han forventer så mye av meg som jeg ikke kan innfri. Huset er DERES og dere har hver deres oppgave. Han jobber og du studerer. Begge deler er slitsomt!Han må ta hensyn til deg, på lik linje som du tar hensyn til han! Du leser og pugger og det ér en jobb, og dessuten gjør du det fordi du skal få en bra jobb senere. Kanskje han faktisk ikke ser og forstår hvor mye du pugger, og at han ikke forstår at konkuransen er stor når alt kommer til alt. Du sier:Hvordan kan jeg strukturere tiden min bedre? Hva kan jeg gjøre for å ikke stresse så mye? Er det noen som har vært gjennom det samme? Det er så slitsomt.. Du skal ta deg en dag fri og ikke gjøre noe annet å pleie deg selv, da får du det bedre med deg selv de andre andre dagene - men fortell din samboer at dette må han ikke ta så lett på selvom han ikke gikk gjennom det samme og at husarbeidet skal fordeles! Du sier:Heldigvis har han skjønt litt hvordan jeg har det da, for han har laget julekalender der han gir meg husarbeid nå i desember, og det letter meg litt. Men så inviterer han mora si hit hele uka før min eksamen = enda mer stress.. Da sier jeg JAVEL men svaret mitt er i samtykke for det du skriver, MEN for dem som faktisk har det sånn. Endret 6. desember 2006 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 Ok, jeg kan forstå at dere vanligvis har en deling hvor du gjør mesteparten av husarbeidet, selv om jeg ikke synes det henger på greip at det å være fulltidsstudent ikke skal kvalifisere som "nok jobb" til at man kan dele... (jeg reagerer også på at han kommenterer hvordan det ser ut - hos oss har vi også av praktiske grunner gjort det sånn at jeg gjør mest husarbeid til vanlig, men det blir da virkelig aldri kommentert eller kritisert når jeg ikke har gjort ting! Og i perioder hvor jeg har mye å gjøre på jobb, gjør samboeren min de tingene jeg ikke har overskudd til) ... Men uansett, nå nærmer det seg eksamen med stress, lesing og nerver. Prøv å få samboeren din til å forstå at du ikke har overskudd til å få gjort mer enn å lese og holde deg selv noenlunde i likevekt. Fortell at det passer dårlig at moren hans kommer på besøk i eksamensperioden, skjønner han ikke greia, så beskriv situasjonen for henne, kanskje HUN forstår det... Han her skulle nok hatt et lite kurs i å se andres situasjon, ja...
gatebil Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Skjønner deg.. er student selv og har akkurat vært inne i en trøtt/slitenhets periode selv.. Jeg mÅTTE bare ta meg sammen. Har kuttet ut å sove på dagtid slik at jeg får sove om nettene. Prøver å spise regelmessig. Prøver å dra på treningssenteret å trene en time 3-4 dager i uken. Går ut en tur i frisk luft dersom trøttheten sniker seg på. Rydder rommet og tenner lys, å setter for meg selv da lekser må gjøres. Legger meg i ellve-tolv tida hver kveld.. og er utrolig nok våken kl åtte hver morgen.. Dette fungerer for meg hvertfall.. lykke til videre med eksamene nå før jul Det her fikser vi. tvi tvi
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 Ta rosenrot, og drit oppi å være sosial med venner og alt du skal rekke, det du må konsentrere deg om nå er eksamen, du rekker ikke alt allikevel..... Få samboer til å hjelpe deg i husarveidet også.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 Og nå¨må du tenke på deg selv, ikke på alle andre, det er nå du skal ta eksamen og det er din fremtid det står på nå, det vil vennene din e forstå hvis de er gode venner da.......
Gjest niomi Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 - Få nok søvn (i seng kl. 11) - Les på skolen! Stå opp samtidig som samboer og dra på skolen når han drar på jobb - Sunt og næringsrikt kosthold - Trening - Få han til å ta huset i denne perioden. Nå jobber du mot deadline. - Gå gjerne på kafe eller kino med venninner på kveldstid, men dra hjem tidlig og gjør deg klar til en ny dag - Ikke legg for høyt press på deg selv. Har du jobbet jevnt og trutt i løpet av semesteret, kan du mye mer enn du tror! Eksamensperioden er for mange en unntakstilstand, i hvertfall de første semesterne. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Nå får jeg vel masse pepper, men tar sjansen allikavel. Kan bare snakke av egen erfaring, men synes at du har det veeeeldig bra. Du bestemmer dagen selv og kan i utgangspunktet gjøre det du vil. Du er heltidsstudent, javel og hva så? Hvis det er den "eneste forpliktelsen" du har så tror jeg du har prioritert hverdagen feil. Jeg jobber 80% har 2 barn som jeg følger 100 % opp, samt studerer på høgskolen 100%. Det er tøfft, ja. Men det går fordi jeg er strukturert. Hvis man leser jevnt og trutt i semesteret, slipper man skippertakene rundt eksamenstid. Mitt råd til deg er: stå tidlig opp, få dagen med deg. Ingenting blir lettere med å sove hele dagen, det blir man faktisk veldig trøtt og uopplagt av. Kom deg ut i frisk luft. Ellers må du ha lykke til med eksamen. Det går nok bra skal du se.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 Nå får jeg vel masse pepper, men tar sjansen allikavel. Mitt råd til deg er: stå tidlig opp, få dagen med deg. Ingenting blir lettere med å sove hele dagen, det blir man faktisk veldig trøtt og uopplagt av. Kom deg ut i frisk luft. Ellers må du ha lykke til med eksamen. Det går nok bra skal du se. ← Helt enig!
Gjest Gjest_Sliten_* Skrevet 7. desember 2006 #18 Skrevet 7. desember 2006 Jo, det høres greit ut det.. Det er ikke det at jeg ikke har lest gjennom semesteret, for det har jeg.. Så det er ikke noe skippertak. Jeg har vært på alle forelesningene, og så jeg har vært borte hjemmefra 8-17 hver dag dette halvåret.. Det er et krevende studium, og et av de vanskeligste å komme inn på.. Eksamensangsten er verst tror jeg, jeg tror jeg kan mindre enn jeg faktisk kan.. Men når folk spør meg om ting så vet jeg jo, og da blir jeg rolig en liten stund.. Men så kommer stresset igjen.. Jeg hadde stort sett strake seksere på videregående, og derfor legger jeg kanskje lista litt for høyt Dessuten er det min første eksamen på høyere utdanning der det er bokstavkarakterer, så jeg vet liksom ikke hvor lista ligger.. Jeg har snakka med sambo, han begynner å få forståelse over situasjonen min, så når jeg kom hjem fra skolen nå klokka 21 så hadde han støvsugd og rydda Når skal jeg lære at jeg kan la litt falle på andre og, og ikke ta alt selv.. Litt for stolt vet du I morgen skal jeg lese i 4 timer, så kommer ei venninne, så skal vi lage kalkunmiddag.. Så skal hun høre meg.. Jeg har kjent henne helt siden videregående, så hun vet at jeg har lagt stort press på meg selv for å prestere like bra.. Og da vil hun hjelpe meg.. Ellers er de fleste studievenninner gjennom det nye studiet, og de er i samme oppkjøringa selv Takk for tips alle sammen Har bestemt meg for å kutte ned treninga, til 1-3 ganger i uka istedet for hver dag.. Så får jeg ta litt etterhvert, det virker som at sambo har snudd og...
LadyInRed Skrevet 7. desember 2006 #19 Skrevet 7. desember 2006 Kan bare snakke av egen erfaring, men synes at du har det veeeeldig bra. Du bestemmer dagen selv og kan i utgangspunktet gjøre det du vil. Du er heltidsstudent, javel og hva så? Hvis det er den "eneste forpliktelsen" du har så tror jeg du har prioritert hverdagen feil. Jeg jobber 80% har 2 barn som jeg følger 100 % opp, samt studerer på høgskolen 100%. Det er tøfft, ja. Men det går fordi jeg er strukturert. Hvis man leser jevnt og trutt i semesteret, slipper man skippertakene rundt eksamenstid. ← Synes dette blir litt feil å si. Noen studier er mer krevende enn andre. Kanskje hun går på et studium som er mer krevende enn ditt???
Gjest gjesta Skrevet 8. desember 2006 #20 Skrevet 8. desember 2006 Eksamensangsten er verst tror jeg, jeg tror jeg kan mindre enn jeg faktisk kan.. Men når folk spør meg om ting så vet jeg jo, og da blir jeg rolig en liten stund.. Men så kommer stresset igjen.. Kanskje du kunne ta et kurs i eksamensmestring, og muligens snakke med legen din eller en psykolog litt også? Slik at du ikke blir så stresset rundt eksamenstider. Jeg vet veldig godt hvordan det er, er akkurat ferdig med min siste i dag, og har nesten ikke sovet på tre uker pga av stress.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå