Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvis man blir akutt syk eller skadet på dagtid (i fastlegens åpningstid) og det er innlysende at man trenger behandling på sykehus, kan man da ringe rett til sykehus/legevakt eller MÅ man ha vært hos fastlegen? Er det snakk om noe livstruende, f.eks. hjerteinfarkt, så har man vel lov å ringe 113, men hva om man "bare" brekker beinet eller noe? Jeg spør fordi jeg har fått et sterkt inntrykk av at så lenge fastlegen har åpent skal man henvende seg der før sykehuset vil ta i mot en, og sliter med en fastlege som det kan ta dagevis å komme gjennom på telefon til.

Endret av Marcia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satset på legevakt om det var benbrudd el (og vurdert å enten bytte fastlege, eller funnet en privatlege til slike tilfeller, men bor du på bygda så er ikke det så lett...)

Skrevet

Takk for svar. Jeg sjekket akkurat legevaktens hjemmeside og ble enda mer forvirret. De er nemlig ikke bemannet på dagtid, annet enn med en sykepleier som svarer på telefonen og formidler kontakt med den av de vanlige fastlegene som har legevakt den dagen, men som sitter på sitt eget kontor et helt annet sted i kommunen... Så da må jeg først ringe til legevakta, så bli overført til en vanlig lege som så henviser meg til sykehuset da eller? Eller kan sykepleieren på legevakta henvise direkte? :klø:

(jeg bor egentlig ganske sentralt, men med en generelt dårlig organisert helsetjeneste...)

Skrevet

Det hørtes merkelig (og tungvint) ut. :klø: I Oslo er det nå i hvert fall slik at ved akutte skader som likevel kan vente litt (bl.a. brudd, større sårskader o.l.) henvender man seg til Legevakten. De vil eventuelt også sende deg videre til sykehus ved behov.

Skrevet

Pleier å tenke slik jeg:

Skade (store sår, brudd etc)- skaden, dvs legevakten

Sykdom( UVI, bronkitt etc)- fastlegen

Har funket greit hittil. Har iallefall aldri blitt sendt hjem fra legevakten med beskjed om å ta kontakt med fastlegen for så å komme tilbake til sykehuset.

Skrevet (endret)

Der jeg bodde før hadde fastlegekontoret mitt eget akuttnr. Så det var jo greit dersom du måtte ha lege med en gang.

Men her jeg bor nå hadde jeg heller vurdert legevakten ved brudd eller store sår som må syes o.l

Endret av jack
Skrevet
Hvis man blir akutt syk eller skadet på dagtid (i fastlegens åpningstid) og det er innlysende at man trenger behandling på sykehus, kan man da ringe rett til sykehus/legevakt eller MÅ man ha vært hos fastlegen? Er det snakk om noe livstruende, f.eks. hjerteinfarkt, så har man vel lov å ringe 113, men hva om man "bare" brekker beinet eller noe? Jeg spør fordi jeg har fått et sterkt inntrykk av at så lenge fastlegen har åpent skal man henvende seg der før sykehuset vil ta i mot en, og sliter med en fastlege som det kan ta dagevis å komme gjennom på telefon til.

fastlegen kan ikke gjøre noe om du brekker benet...da må du på legevakten å ta røntgen og gipses.

Når det gjelder hjerteinfarkt så går du rett på alarmtlf...om du er noe dårlig og erredd for hjertet, så ring legevakten. Om de hører historien og mistenker hertet, så blir du hentet.

Skrevet

Nå varierer det litt hvordan legevakten fungerer i ulike deler av landet, og ikke alle små legevakter har røntgenutstyr heller. Småting som er akutt (uvi, lungebetennelse, o.l.) skal til fastlegen, større skader (brudd, kutt som må syes, tilsyn etter ulykke osv) går til legevakten og blir sendt videre til nærmeste store legevakt som har røntgen om det er behov for det. For å bli innlagt på sykehus må du innom lege, enten fastlege eller legevaktslege. Unntakene er store skader (trafikkulykke f.eks) eller akutte sykdommer der det ikke er tvil om diagnosen (f.eks. hjerteinfarkt, EKG blir tatt av ambulansen, og det kan være personer må innom legevakt før innleggelse dersom dette ikke viser noe galt). 113 kan du ringe hvis du lurer, så bestemmer de om du må ta kontakt med legevakt selv, eller får ambulanse. Men det stemmer nok at fastlegen skal være et førstevalg dersom det ikke er livstruende, det var tross alt derfor fastlegeordningen ble innført.

Skrevet

Du behøver ikke gå innom fastlegen først. Jeg hadde en gang veldig sterk uvi som jeg dro på legevakten til fordi jeg ikke fikk time hos fastlegen. Flere ganger har jeg også vært der for øyekatarr. Det er nesten umulig å få time hos fastlegen den dagen man ringer uansett. Du trenger ikke være livstruende skadd for å dra på legevakten.

Skrevet
Pleier å tenke slik jeg:

Skade (store sår, brudd etc)- skaden, dvs legevakten

Sykdom( UVI, bronkitt etc)- fastlegen

Har funket greit hittil. Har iallefall aldri blitt sendt hjem fra legevakten med beskjed om å ta kontakt med fastlegen for så å komme tilbake til sykehuset.

jeg tenker i utgangspunktet slik Wildy gjør, bortsett fra at jeg har brukt legevakten til UVI tidligere, da jeg ser på det som viktig å få behandling så fort som mulig og ikke om en uke dersom ikke legen min har akutt-timer til enhver tid.

har aldri hatt problemer med å gå til legevakten på dagtid, må vente lenger da, siden de selvsagt tar alle akutt-akutte før meg.. men aldri blitt sendt hjem eller fått beskjed om at jeg må til fastlegen så lenge han er åpen.

men det er i oslo da, vet om flere steder der legevakten ikke åpner før etter vanlig legetider stenger.

Skrevet

Jeg brakk beinet. Det ble ringt 113 og så kom ambulansen og rett på sykehuset. Nå var det helt tydelig at jeg hadde skadet meg ordentlig og kunne overhode ikke flyttes på.

Da jeg brakk armen måtte jeg innom legevakta. Jeg sa tydelig i fra at jeg visste den var brukket. Hørte det nemlig :overrasket: Satt der og ventet noen timer før jeg kom inn. Legen kikket knapt på armen før han sendte meg videre til sykehuset.

Skrevet
Jeg brakk beinet. Det ble ringt 113 og så kom ambulansen og rett på sykehuset. Nå var det helt tydelig at jeg hadde skadet meg ordentlig og kunne overhode ikke flyttes på.

Da jeg brakk armen måtte jeg innom legevakta. Jeg sa tydelig i fra at jeg visste den var brukket. Hørte det nemlig  :overrasket:  Satt der og ventet noen timer før jeg kom inn. Legen kikket knapt på armen før han sendte meg videre til sykehuset.

Kommer jo an på hvilket brudd det er og hvor stygt det er. Mange brudd behandles på legevakta og trenger ikke sykehusinnleggelse.

Jeg kontakter fastlege på dagtid og ved sykdomstilfeller, ved skader og på kveld/natt må det bli legevakt.

Skrevet
Kommer jo an på hvilket brudd det er og hvor stygt det er. Mange brudd behandles på legevakta og trenger ikke sykehusinnleggelse.

Som jeg skrev så var det helt tydelig at jeg var ordentlig skadet. Klarte ikke å røre meg i det hele tatt. Ambulansefolka som kom skjønte nok omfanget av skaden. Har hørt om de som har gått på et brukket bein et døgn før det ble oppdaget. Brudd kan være så mangt.

Der jeg bor så driver ikke legevakte med brudd mm. Da henviser de deg bare til akuttmottaket på sykehuset. De tar røntgen og gjør det som skal gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...