treningsjenta Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 okey... jeg sitter i tidenes værste avgjørelse...... jeg ønsker meg veldig mye en katt! jeg vil ha katten fordi heg er mye hjemme alene og trenger litt selskap. dessuten er jeg veldig vant med katter(utekatter)og synes de er søte. jeg bor i blokk og kan ikke ha utekatt denne gangen. derfor må jeg være garantert en innekatt! MEN mitt største kriterie denne gangen er at jeg skal ha en katt som er sosial! og kosete!!! den skal være den som oppsøker meg for kos! og det gjør ikke en alminnelig utekatt, de vil ligge for seg selv, og klare seg selv! jeg vil ha en som fotbfølger meg, kommer å legger seg på fanget og vil kose! så står jeg der, jeg har tittet rundt og sett på rasekatter.. pekt meg ut ragdoll og helligbirma.... men disse r dyrre! har funnet ne jeg kan få for 4500 kroner. er ikke fult så dyrt som vanlig, men fortsatt dyrt for en som er student og ikke tjener all verdens.. så er spm, i henhold til mine ønsker er det verdt å bruke disse pengene på en slik kosekatt? eller skla jeg gå for en helt alminnelig katt som de gir bort, og bare holde den inne. men hva er sjansnee for at denne er sosial? er ikke et enkelt valg, og trenger lit råd fra erfarne....
Gjest Eir Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 MEN mitt største kriterie denne gangen er at jeg skal ha en katt som er sosial! og kosete!!! den skal være den som oppsøker meg for kos! og det gjør ikke en alminnelig utekatt, de vil ligge for seg selv, og klare seg selv! jeg vil ha en som fotbfølger meg, kommer å legger seg på fanget og vil kose! ← Dette er du ikke garantert å få uansett hvilken rase du velger. Katter er veldig ulike, så du må være forebredt på at den katten du velger kan være av den sære og selvstendige typen. Tror du veldig fort blir skuffet med den holdningen der. At utekatter er mindre kosete kjenner jeg meg heller ikke igjen i. Den eldste katten min var innekatt da jeg fikk henne, og veldig sær, men da vi begynte å slippe henne ut ble hun mere kosete og hengiven. Og de tre andre kattene har vært kosete hele livet, og de er også utekatter.
onyx Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Hvis du velger en katterase som har de egenskapene du ønsker deg som typiske trekk, så er sjansen større for at du får "drømmekatten" enn en tilfeldig huskattunge. Du bør bruke litt tid på å finne en oppdretter som har katter med dette tempramentet, og som også bruker tid på å prege kattungene til å bli menneskekjære fra de er små. Det er likevel vanskelig å forutse hvordan kattunger utvikler seg, så en god mulighet er å finne en voksen innekatt som har den personligheten du ønsker deg.
treningsjenta Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2006 men er det ikke slik at disse huskattene/utekattene har det mer i genene at de skal være ute..... og er derfor mindre sosiale og mer strssa, samtidig som man kan risikerere at de flyr på veggen fordi de ikke slipper ut? er man ikke litt mer sikker på å få drømmekatten når man velger rase.. de selges jo til 4 5 6000 kroner, er jo rimelig dyrt da!!!! og det må jo være en grunn til dette. hellig birma er jo anerkjent som familiekatten som er sosial...
Snøkule Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Dersom du vil ha en skikkelig kosepus, med kjempekul personlighet ville jeg satset på Somali! Les om den, du finner masse på nettet! Eks: Kiachero
Gjest Pet Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Jeg hadde tidligere perser og har nå exotic og har valgt dem fordi de har et veldig rolig gemytt og defor egner seg godt som innekatt. Det er klart at det er forskjell på gemyttet på de ulike rasene, på samme måte som det er forskjell på utseende. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller også. Perseren min var veldig rolig og ekstremt kosete, jeg kunnne ikke sette meg ned i ti sekunder uten at hun hoppet opp i fanget. En skikkelig fangkatt! Exotic-frøkna er bare ti måneder og ganske vilter fortsatt, men veldig glad i kos og maler omtrent konstant!
Sniglå Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Slenger meg på siste utsagn der, Somali, eller korthårsvarianten Abyssiner. Der har du så og si garantert en kosete katt som fotfølger deg og alt det der (har hatt en aby selv)
treningsjenta Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2006 nei det er hellig birma eller vanlig utekatt det står mellom....hellig birma nettopp pga dens utseende
Gjenglemt sykkellås Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 Og husk at om man skal ha innekatt anbefales det at man skaffer seg to stykker. For kattenes skyld.
Snøkule Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 Okai. Your loss! ← Ja, faktisk så er det det altså! Jeg har en selv, og den har en helt utrolig kul personlighet. F eks; dersom jeg sitter i sofaen og lager sånne kattunge mjaue-lyder, så kommer han løpende og stiller seg med forbeina på brystet mitt og skakker på hodet og lurer på hva jeg driver med. Han henter leker, legger dem foran meg og venter på at jeg skal kaste den, på nytt og på nytt, akkurat som en hund. Dessuten er han den mest kosete katten jeg noensinne har hatt. Dette er visst typisk for rasen, og ikke bare akkurat han. Nydelige pusekatter er det
Sniglå Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Ja, faktisk så er det det altså! Han henter leker, legger dem foran meg og venter på at jeg skal kaste den, på nytt og på nytt, akkurat som en hund. Dessuten er han den mest kosete katten jeg noensinne har hatt. Dette er visst typisk for rasen, og ikke bare akkurat han. Nydelige pusekatter er det ← Hørtes akkurat ut som den vi hadde Endret 6. desember 2006 av Sniglå
Gjest Munchy Skrevet 6. desember 2006 #13 Skrevet 6. desember 2006 Absolutt alle kattene vi har hatt (og vi har hatt mange!) har vært superkosete og svært sosiale. Alle sammen har vært vanlige gatemix-utekatter. Tror det viktigste for å få katten hengiven og sosial er å sette seg litt inn i adferden dens, ha tid og tålmodighet og aldri, aldri, aldri løfte dem opp og holde dem fast eller trenge seg på dem. Min opplevelse er at alle kattunger har et sosialt behov som kan opprettholdes og stimuleres, men det må skje på kattens egne premisser.
Snøkule Skrevet 6. desember 2006 #14 Skrevet 6. desember 2006 Absolutt alle kattene vi har hatt (og vi har hatt mange!) har vært superkosete og svært sosiale. Alle sammen har vært vanlige gatemix-utekatter. Tror det viktigste for å få katten hengiven og sosial er å sette seg litt inn i adferden dens, ha tid og tålmodighet og aldri, aldri, aldri løfte dem opp og holde dem fast eller trenge seg på dem. Min opplevelse er at alle kattunger har et sosialt behov som kan opprettholdes og stimuleres, men det må skje på kattens egne premisser. ← Joda, jeg kan være enig i det du sier. Har hatt endel katter selv oppigjennom, og alle bortsett fra den jeg har nå har vært vanlige husblandings-katter..., men man kan være uheldig dersom man har en mix-katt. Det er mye forskjellig gemytt der ute, og absolutt ikke alle matcher... For eksempel er muligheten for å få en katt med mye innavl større dersom den ikke har stamtavle, og de har en tendens til å bli litt syke... i hodet altså...
Leifr Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Hvis det finnes en omplasseringsorganisasjon i din nærhet, har de sannsynligvis mer eller mindre voksne innekatter. Fordelen med å adoptere en katt som ikke er unge lenger er at du da kan vite på forhånd hva slags gemytt den har. (En annen fordel er at kattunger kan være veldig slitsomme til tider.) Som andre allerede har sagt er det best for innekatter å bo sammen med en annen katt, så ta gjerne to stykker som er inne til omplassering samtidig, da kan du også vite at de kommer overens med hverandre.
Mirabella83 Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Jeg var i samme sitvasjon som deg: ville ha katt, men kunne ikke ha den ute, Så jeg kjøpe meg en ragdoll (og senere en britisk korthår (greit at de er to)). Mine erfaringer om katter er: -Ragdoll er superkos og følger eieren som en hund rundt i huset. De er dessuten intelligent og kan bl.a apportere (hvis du lærer den det). Min kan det -Hellig Birma er mer selvstendige og langt fra like kosete. Jeg er uenig i at de er kjent som en god familiekatt (ref innlegg over). -Til og med folk i utstillingsmiljøet har problemer med å skille birma og ragdoll på utseende (så det bør ikke være det tyngst veiende i allefall). -Ragdoll koster fra ca 3500. Disse kattene har ikke "avls og utstillingskvalitet", men er supre kosekatter. Typen "bicolour" er dyrere enn colourpoint. For topp kvalitet på katten koster de hhv ca 7500 og 5000. -Katta vil uansett koste deg MYE mer enn innkjøpsprisen. Så er økonomien din dårlig, må du vurdere om du har råd til katt. Dyrlegebesøk kan fort brenne av noen tusen. (Pus fikk livmorbetennelse i høst og det var ikke billig, og heller ikke en forutsett utgift.) -Les masse om rasen du velger før du bestemmer deg. Rasekatter har en framavlet personlighet og du kan forutsi med større sikkerhet hvordan katten blir. Men de er individer og man vet aldri. Ikke alle rasekatter er egnet som innekatt heller... Les masse, og finn svar Lykke til med valget!
Sashagirl Skrevet 13. desember 2006 #17 Skrevet 13. desember 2006 Jeg har selv en blåmasket Hellig Birma, var oppvokst med vanlig "huskatt" da jeg bodde hjemme, og var selvfølgelig kjempeglad i den, selv om den aldri var noen utpreget kosepus. Hadde alltid drømt om en rasekatt når jeg skulle flytte for meg selv, og etter å ha trålet igjennom bilder og info om alle mulige slags katteraser var det Hellig Birma jeg falt pladask for. Birmaen min er nå 7 år gammel, og hun er noe av det kjæreste i livet mitt. Som en annen nevnte over her, vil jeg ikke si at jeg har inntrykk av Birmaen som en typisk "kosekatt", vi har også en Abyssiner som derimot oppfører seg som en hund og virkelig koser med hvem som helst som måtte komme på besøk. Birmaen min derimot er VELDIG en-persons-katt, hun er sky overfor de fleste andre, skygger banen når vi får besøk av fremmede. Er det folk hun kjenner litt til, hender det hun kommer bort for å snuse på dem, men ikke noe mer. Meg derimot er hun evig trofast med, og jeg er vel den eneste personen som får henne til å male. Hun ligger alltid ved siden av meg i sengen, legger seg samtidig som meg, og står opp når jeg står opp. Når jeg sitter ved PCen har hun sin egen lille seng å sove i ved siden av Vakrere katt kan jeg ikke tenke meg, og vi er veldig knyttet til hverandre føler jeg, men om du ønsker en veldig sosial omgjengelig katt, så ville jeg nok heller gått for en annen rase.
spezitas Skrevet 3. januar 2007 #18 Skrevet 3. januar 2007 -Ragdoll koster fra ca 3500. Disse kattene har ikke "avls og utstillingskvalitet", men er supre kosekatter. Typen "bicolour" er dyrere enn colourpoint. For topp kvalitet på katten koster de hhv ca 7500 og 5000. ← Hvor har du dette i fra?? En skal være veldig heldig hvis man får en ragdoll for 3500 kr. kanskje er dette da en omplasseringskatt? Jeg kan si at en colourpoint Ragdoll ligger på 5-6500 kr Mitted-varianten, som er veldig lik Hellig Birma får man for rundt 6000 kr og bicolourvarianten koster også fra 6000 kr og oppover. Prisen kan også være høyere om du skal ha katten i stamklasse 1, eller om foreldrene til katten er importert fra andre land. Jeg må si at en ragdoll definitivt er verdt den prisen de koster, og at alt det fantastiske en leser om den faktisk er sant!!!! Det er en familiekatt, som er glad i de fleste, og som følger med deg hvor du enn går, den er kjælen og lat, men har også sine lekne stunder innimellom. Den er ikke akkurat noen fangkatt, men liker seg utrolig godt ved siden av deg. Jeg er også av den mening at hvis en ikke kan betale full pris for en rasekatt, har en heller ikke råd til å betale en evt. dyrlegeregning om noe skulle gå alvorlig galt... Lykke til med valg av katt, jeg håper det blir Ragdoll, det kommer du ikke til å angre på
Tabris Skrevet 3. januar 2007 #19 Skrevet 3. januar 2007 Jeg må være ærlig og si at jeg reagerer på en slik holdning du viser her. Du vil "bestille" en katt basert på hvilke kriterier du setter for hvordan katten skal være. Hva om du får en katt og den ikke er så kosete og sosial som du ønsker? Skal du bytte den ut til du finner en som passer deg? Eller sukker du da oppgitt og velger å "leve med" valget du har tatt? Ikke vil du ha en vanlig katt siden du anser det for å være et større sjansespill basert på dine kriterier, men rasekatter som er avlet frem til å være de sukkersøte kosebamsene vil ønsker er for dyre for deg. I tillegg anser jeg det som veldig, veldig ille å ha innekatter, men det er kanskje en annen diskusjon. Beklager om jeg tråkket noen på tærne her, spesielt TS, men dette innlegget provoserte meg faktisk. Personlig mener jeg man ikke bør skaffe seg dyr med en slik holdning.
Sniglå Skrevet 3. januar 2007 #20 Skrevet 3. januar 2007 Jeg må være ærlig og si at jeg reagerer på en slik holdning du viser her. Du vil "bestille" en katt basert på hvilke kriterier du setter for hvordan katten skal være. Hva om du får en katt og den ikke er så kosete og sosial som du ønsker? Skal du bytte den ut til du finner en som passer deg? Eller sukker du da oppgitt og velger å "leve med" valget du har tatt? Ikke vil du ha en vanlig katt siden du anser det for å være et større sjansespill basert på dine kriterier, men rasekatter som er avlet frem til å være de sukkersøte kosebamsene vil ønsker er for dyre for deg. ← Hva synes du om rasehunder da? Det å velge en rase ut i fra dens egenskaper, gemytt og lignende som passer deg og evt din familie? Blir det også feil da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå