Gå til innhold

Kviseutbrudd på ryggen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nederst på ryggen har jeg fått noen små "nupper" som ikke vises, men jeg kjenner dem når jeg stryker over huden. Jeg har alltid hatt myk hud, så det kjentes veldig godt da de plutselig dukket opp... Mannen skrubber meg litt i dusjen nå og da, og smører meg etterpå, jeg har ikke gjort noe annerledes nå enn før.

Plutselig er de blitt kviser! Ikke alle, men noen av dem... har nå fem-seks store kviser på ryggen. Noen er skikkelig svære og gule (sorry beskrivelsene altså) mens andre er "kuler" under huden.

Hva i all verden...?? :overrasket: Noen som har opplevd dette? Hva gjorde du med det? Har aldri hatt kvisetrøbbel, ikke i puberteten en gang, så dette er nytt..

Håper ikke det sprer seg, jeg har stroppeløs julebordskjole! :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Jeg kjenner igjen beskrivelsen din.

Jeg var heller aldri plaget med kviser i puberteten, men nå i voksen alder kom det plutselig ploppende ut noen kviser på ryggen og et par på haka. Veldig irriterende!

Jeg dro til lege, og der fikk jeg veldig god hjelp.

Fikk utskrevet resept på Tetracyclin som er en antibiotikakur, og en A-vitaminsyrekrem som heter Aberela. Kombinasjonen av disse to produktene tok faktisk knekken på kvisene på få dager, og jeg er idag helt kvisefri :klappe:

Tetracyklinen bør du gå på i minst 2-3 måneder for å bli kvitt roten til ondet.

Lykke til. Innen en uke er du kvitt problemet!!

Skrevet

Ja her kjenner jeg meg igjen. Jeg var også fri for kviser i puberteten, men har vært plaget med masse kviser på ryggen nå i et halv år. Det er veldig sjenerende. Var sånn at jeg ikke ønsket å bade på steder der det var masse folk i sommer. Har nå blitt henvist til hudlege, men det er ventetid så jeg har ikke time før i februar. :forvirret: Jeg selv har prøvd det meste med kremer, aloe vera, mat som jeg lanskje reagerer på etc etc. Men nå har det blitt bedre. Det er ikke bra, for jeg og var vant med at huden har vært myk og fin. Og det skal den bli at. Jeg har begynt på omega 3 og B vitaminer, for det er bra for huden. Og det har hjulpet, men det tar jo litt tid da. Håper det ordner seg for deg TS....Ikke no moro å ha kviser i voksen alder....

Skrevet

Nei, det er ikke moro!

Kan ikke si at jeg plages veldig av det akkurat nå - det er bare på et lite område nederst på ryggen, så det er ingen andre enn mannen som ser de. Ser de jo ikke selv engang, men jeg føler at de er der, og det er ekkelt... Når man er bortskjemt med babyhud så ;)

Kjenner liksom ikke behovet for å fly til legen for noen kviser - er det ingen som har en krem å anbefale? Eller bør jeg bare vente på at det går over? Antibiotika for noen kviser er ikke aktuelt.. Jeg bruker mer enn nok antibiotika fra før på grunn av hyppig UVI, så jeg unngår det som best jeg kan.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg opplevde dette da jeg sluttet med hormonell prevensjon. Det gikk heldigvis over i løpet av 2-3 uker.

Skrevet

Hei igjen.

Du kan prøve Aberela-krem mot kvisene dersom du ikke vil gå på Antibiotika. Aberela er en super krem, men du må få respt av legen din.

Dersom du går til hudlege, vil nok han foreskrive en Roaccutan-kur til deg dersom du opplever at problemet er stort for deg. Denne kuren er beinhard og knalldyr, og jeg ville ha prøvd alt annet først i alle fall :) Aberela har forresten samme virkestoffet som Roaccutan, nemlig A-vitaminsyre, men virker kun lokalt i og med at det er en krem.

Jeg har hørt at Diane p-piller også hjelper, har ikke prøvd selv da.

Lykke til. Håper du blir kvitt de plagsomme kvisene dine raskt. Går jo på selvfølelsen løs den dritten...

Skrevet
Jeg opplevde dette da jeg sluttet med hormonell prevensjon. Det gikk heldigvis over i løpet av 2-3 uker.

Jeg har også fått veldig mange store kviser og uren hud etter at jeg slutte på p piller, men det er 5 mnd siden :forvirret:

Skrevet (endret)

Roaccutane skrives som regel IKKE ut før alt annet er prøvd og kun i alvorlige tilfeller av acne vulgaris.

Det er nettopp fordi preparatet er på prøvebasis i Norge. Bivirkningene er mange og til dels alvorlige. Svindyr kur. En må regne med å bruke rundt 12000, men man får det meste refundert på trygdekontoret. Så en vil ikke få dette til småkviser.

Da kan en heller prøve Aberela, som en foreslo her, Skinoren, Basiron, Dalacin eller tetracykliner.

Endret av Saeria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...