Gå til innhold

Maismel!?


celice

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Deception

Nei, det er ikke det samme. Maizenna er maisstivelse, maismel er, som ordet sier, maismel. Det er lettest å finne på helsekostbutikker, men enkelte større dagligvarebutikker har også maismel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det samme. Maizenna er maisstivelse, maismel er, som ordet sier, maismel. Det er lettest å finne på helsekostbutikker, men enkelte større dagligvarebutikker har også maismel.

Hmmm. I samme oppskrift står det både maismel og maisstivelse. Og når maisstivelse = maizenna, hva da.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften. Jeg vil tro det er en av delene som skal tilsettes....

Peppermyntestjerner

200 gram smør

100 gram melis

200 gram hvetemel

25 gram maisstivelse

25 gram kakaopulver

3 eggeplommer

Peppermynteglasur:

125 gram melis

1 spiseskje kokende vann

5-8 dråper peppermynteolje

Bland smør, sukker, mel, maismel, kakao og eggeplommer til en bløt deig. Ha deigen i plastfolie i kjøleskapet i 1 time. Rull deigen (mellom to stykker bakepapir) til ca. 3 cm tykkelse. Stikk ut 12 store stjerner, evnt. bruk andre former, og legg de på stekeplate kledd med bakepapir. Stekes på 180 grader i 10 minutter. Avkjøl.

Lag melisglasur og hell i frysepose, klipp av et lite hull i hjørnet av posen og pynt kakene med glasuren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jepp, jeg tror du har rett. Cluet er å finne ut HVILKEN av ingrediensene det er? Jeg vil tippe på maizenna siden det allerede er hvetemel i oppskriften. Og jeg vil også tippe på en dårlig oversettelse fra engelsk e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg vil også tippe på en dårlig oversettelse fra engelsk e.l.

Maizena er et merkenavn. I Norge selges maisstivelse stort sett bare under dette merket, i utlandet fins det felre å velge mellom. Derfor tror folk at maisstivelse heter Maizena (akkurat som mange sier zalo når de mener oppvaskmiddel generelt). I oppskriften har det sikkert stått Corn Starch - som det er helt riktig å oversette med maisstivelse.

TS: Lykke til med bakingen! Meld gjerne fra her om kakene ble gode.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj, det ble ikke vellykket......

Er ikke veldig erfaren på julekakebakst, så for det første fikk jeg en seig og klissete deig som var håpløs å kjevle ut. I oppskriften sto det at den skulle kjevles ut til 3 cm tykkelse, noe som antagelig skulle være 3 mm. For det ble 6 kaker som lignet på en stjerne, og så udrøy bakst gidder jeg ikke lage :ler:

Men smaken var nam-nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...