Gå til innhold

Norske fanger er pyser


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Nå sytes det igjen at innsatte på glattceller har det så ille. Og de må sitte så lenge.

En av de grunnleggende meningene med en celle og et fengsel var vel å bure noen inne, både for å holde personen vekk fra utenomverden og for å lage en preventiv markering.

Dersom det blir dyttet gull og grønne skoger opp i ræva på deg så vil vel den preventive effekten forsvinne ganske så fort. Norske fanger er veldig priviligert i forhold til mange andre land. Hvor mange land kan du komme ut av fengsel som advokat?

Å gjøre noe straffbart skal ikke lønne seg. Det skal ikke være morsomt. Og straffen skal være noe du husker som noe negativt. Hvorfor ellers straffer vi kriminelle?

Artikkel om norske glattceller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et privilegium å kunne mene at norske fanger er pyser bare fordi de ikke tåler den behandlingen som norske myndigheter arbeider for å få andre land til å gå bort fra.

Det er også et privilegium å ikke ville prøve å forestille seg hva mange døgn på en glattcelle gjør med folk. Det er generelt et privilegium å ikke ha vært på glattcelle ei uke eller å ikke ha kjent på den deilige følelsen av døren som låses bak deg på dine 4 kvadratmeter malt betong.

Det er nok bare i andre land at vi kaller dette tortur; norske varetektsinnsatte er så barske at de må tåle mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg tviler på at tidligere innsatte ser tilbake på oppholdet som så veldig lystbetont selv om de har en ordentlig seng og vindu på rommet sitt. De mister faktisk noe av det viktigste mennesket har, nemlig friheten sin. Jeg tror dette virker avskrekkende nok.

Jeg er glad vi må følge menneskerettighetene, da også fanger er mennesker, tro det eller ei. Disse menneskene skal dessuten ut igjen i samfunnet. Jeg vil heller ha ut en som har fylt tiden med noe meningsfylt, kanskje begynt på en utdannelse, og som har hatt det rimelig bra, enn en aggressiv, tikkende bombe.

Jeg tror også at å sitte på glattcelle gjør noe med folk, som man ikke kan forstå før man har sittet der selv. Det er rett og slett uverdig når det er snakk om lengre tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rydde litt for trådstarter:

Mulig du ønsker deg en diskusjon om soningsforholdene i norske fengsler. Det er en kurant debatt.

Mulig, grensende til sannsynlig, at du ikke er tilhenger av tortur, selv om linken du viser til handler om forhold der Norge havner på torturlister sammen med land vi ikke liker å sammenlikne oss med.

Fint om du presiserer hva du mener, siden ordene dine og linken din ikke helt henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange land kan du komme ut av fengsel som advokat?

Å gjøre noe straffbart skal ikke lønne seg. Det skal ikke være morsomt. Og straffen skal være noe du husker som noe negativt. Hvorfor ellers straffer vi kriminelle?

Artikkel om norske glattceller

Vel, nå tror jeg ganske bestemt at norske fanger vil se tilbake på fengselsoppholdet som noe negativt på tross av relativt gode soningsforhold. Som Frk Åberg sier, de mister friheten sin og det er en ganske big deal. Låste dører over alt, ikke besøk av venner og familie når man ønsker det (og når man får besøk kan man "kose seg" på et bittelite rom med en sofa og en tv, eventuelt kan fengselsbetjentene følge med på besøket)... Det er ikke så hyggelig.

Og at de får seg en utdannelse mens de sitter inne ser jeg på som udelt positivt. Det er mye bedre for samfunnet å få en "ressurs" ut av fengselet enn en person som trenger masse hjelp fra staten i form av trygd, sosialbolig osv, og som gjerne havner i sitt gamle miljø igjen med alt det fører med seg. Utdannelse gir fremtidshåp, mestringsfølelse og en mye bedre sjanse for å få seg jobb etter endt soning. Positivt både for personen det gjelder, oss andre og samfunnet som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Det er mye bedre for samfunnet å få en "ressurs" ut av fengselet enn en person som trenger masse hjelp fra staten i form av trygd, sosialbolig osv, og som gjerne havner i sitt gamle miljø igjen med alt det fører med seg. Utdannelse gir fremtidshåp, mestringsfølelse og en mye bedre sjanse for å få seg jobb etter endt soning. Positivt både for personen det gjelder, oss andre og samfunnet som helhet.

Jeg tror også at dette er veldig viktig. Har ikke noe statistikk på det, men det er en del gjengangere i fengsel. Utdannelse kan kanskje være én måte å redusere sannsynligheten for gjentatte lovbrudd, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Nå sytes det igjen at innsatte på glattceller har det så ille. Og de må sitte så lenge.

Artikkel om norske glattceller

Når noen blir plassert i glattcelle er jo hensikten at politiet skal få anledning til å etterforske kompliserte og alvorlige saker grundigere før de tar stilling til om noen skal fremstilles for varetektsfengsling.

Dersom en person er uskyldig vites ikke før saken til den det gjelder er grundig undersøkt. Ikke alle som havner på glattcelle har noe der å gjøre i utgangspunktet, derfor er det ille at noen sitter så lenge som du henviser til i den artikkelen.

Mange av de som havner på glattcelle kanskje sliter med klaustrofobi, vrangforestillinger og andre psykiske lidelser eller rett og slett er totalt uskyldige.

Dette blir mange ganger forsterket ved et opphold på glattcelle lenger enn det som er tilatt (mener loven sier inntil 72 timer på glattcelle etter pågripelse.)

Jeg tror folk flest har vanskelig for å forestille seg hvordan et opphold på glattcelle oppleves.

Jeg kan nok tenke meg at det sikkert er mange som sier at de er villige til å melde seg for politiet, bare de får garanti om å bli plassert i fengselscelle fremfor glattcelle.

De innsatte har de samme behov som andre mennesker i samfunnet utenfor murene og derfor blir det lagt vekt på at livet innenfor murene skal være så likt samfunnet utenfor som mulig. En viktig forskjell er at en innsatt ikke kan bevege seg fritt. De er avhengig av fengselsbetjentene for å få hverdagen til å gå rundt.

Det er klart dette setter en støkk i dem det gjelder, selvom soningsforholdene i eks.Pakistan er værre.

I fengslet kan man ha innsatte som har utført drap, vold- og sedelighetsforbrytelser mv. men uansett hva de har gjort, bør vi ha respekt for dem som mennesker.

Såklart mener jeg jo også at dersom det er noen som ikke takler glattcelle så bør de jo selvselvsagt i første hånd sørge for at de ikke havner der som skyldig vel og merke.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et privilegium å kunne mene at norske fanger er pyser bare fordi de ikke tåler den behandlingen som norske myndigheter arbeider for å få andre land til å gå bort fra.

Det er også et privilegium å ikke ville prøve å forestille seg hva mange døgn på en glattcelle gjør med folk. Det er generelt et privilegium å ikke ha vært på glattcelle ei uke eller å ikke ha kjent på den deilige følelsen av døren som låses bak deg på dine 4 kvadratmeter malt betong.

Det er nok bare i andre land at vi kaller dette tortur; norske varetektsinnsatte er så barske at de må tåle mer enn andre.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke syting når grensen på 2 døgn blir overskredet med opptil 5 døgn. Det er faktisk en årsak til at det er satt en grense i utgangspunktet.

Isolert sett er det i utgangspunktet en traumatisk opplevelse å bli arrestert av politiet. Når man så i tillegg blir plassert mutters alene uten anledning til å snakke med andre mennesker, kan det faktisk være nok til å gi vedkommende en skikkelig psykisk knekk. Vi har faktisk ikke biologisk grunnlag godt nok til å tåle slik innesperring i særlig lang tid.

Straffereaksjon er et hyppig og omdiskutert tema. Metodene som blir benyttet har

heldigvis forandret seg gjennom tidene. Vi kan le av vikingenes "blodhevn" men diskusjonene som har ført oss dit vi er i dag har vært mange og lange. Det er balansen mellom hevn og rehabilitering som er opphavet til diskusjonene.

Sosial status og kriminalitet henger ofte sammen. I så måte kan den kriminelle ses på som et produkt av samfunnet, fordi det er i samfunnet de forskjellige sosiale lagene skapes. Det er etter min mening en bekreftelse på at samfunnet også har et ansvar overfor de som begår kriminelle handlinger. Det å bare sette et menneske i fengsel i mange år uten å benytte tiden til å hjelpe vedkommende til en mer hensiktsmessig livsstil, er etter min mening helt forkastelig. Alle statistikker viser at ganske mange av de domfelte havner innenfor murene igjen etter ganske kort tid. Det som ser ut til å være kriminalitetsforebyggende er rehabiliterende tiltak i form av utdannelse, behandling osv.

Selvfølgelig skal straffeaspektet være der og det er det da faktisk når man er innesperret. Som flere nevner, tror jeg rett og slett ikke på å gjøre det mest mulig jævlig for den domfeldte. Jeg tror faktisk at det bare skaper en "kriminell" litt mere "kriminell"...og det er det til syvende og sist samfunnet som må ta smellen for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hovedinlegger bommer helt med debatten, når man prøver å diskutere soningsforhold med grunnlag i en artikkel om misbruk av varetekt. Jeg synes ikke det er greit å bryte menneskerettighetene, bare fordi folk er mistenkt for å ha gjort noe galt. Og det blir ikke noe mere greit selv om de viser seg å være skyldige heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hovedinlegger bommer helt med debatten, når man prøver å diskutere soningsforhold med grunnlag i en artikkel om misbruk av varetekt.

Strengt tatt er det ikke en gang en artikkel om misbruk av varetekt, men en artikkel om misbruk av glattcelle, både før og etter at det eventuelt er avsagt kjennelse om varetekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strengt tatt er det ikke en gang en artikkel om misbruk av varetekt, men en artikkel om misbruk av glattcelle, både før og etter at det eventuelt er avsagt kjennelse om varetekt.

Jepp, det er akkurat det det er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...