Gå til innhold

Hva er lurt å spise på eksamen?


stikkelsbær

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til mat som holder konsentrasjonen oppe og er passende (relativt lydløst) på eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å kjøpe med meg ferske, grove rundstykker på vei til eksamen (evt kvelden før). Litt mindre trist enn vanlig brødskive, men holder blodsukkeret greit under kontroll og jeg unngår å bli sulten igjen etter en halvtime. Og så kjøper jeg yndlingspålegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få i seg sukker..alltid blitt anbefalt druesukker jeg.. sånne på tabletter,d er bra..og GOD mat seff..som grovbrød.. juice.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få i seg sukker..alltid blitt anbefalt druesukker jeg.. sånne på tabletter,d er bra..og GOD mat seff..som grovbrød.. juice.. :)

Det er ikke viktig å få i seg sukker sånn generelt. Men hvis blodsukkeret synker kan det være lurt med noe søtt (eller egentlig helst grovt brød el.) for å stabilisere det igjen. Lavt blodsukker gjør en slapp, men hvis man dytter i seg for mye sukker kan man bli veldig ukonsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost før eksamen er viktigst syns jeg, har alltid med en skikkelig matpakke.

Den er helt vanlig, med skiver og banan til sluttspurten :)

Ps, brukte alltid matboks på eksamen, den er lydløs...

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha med meg druer også. Bråker ikke og smaker godt :) Jeg synes iallefall det er kjekt å ha noe å holde på med/knaske på mens jeg skriver eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilja :-)

Til frokost ville jeg ha anbefalt grovbrød med noe proteinrikt pålegg, f.eks. omelett, eggerøre, makrell i tomat, kyllingpålegg..

Under selve eksamen drikker jeg vann og knasker valnøtter (det lager ikke så mye lyd som f.eks. mandler!) og druer som jeg har med meg i en pose. Legg gjerne litt sjokoladerbiter i posen også, utrolig hva noe søtt kan gjøre for humøret der og da. Ellers har jeg med meg en liten boks appelsinjuice og et par skiver grovbrød med godt pålegg, f.eks. kyllingpålegg med salat eller ost og paprika.

Men skikkelig frokost er viktig!

Ellers lønner det seg å spise godt i hele eksamensperioden, men det er kanskje for seint å begynne å perfeksjonere kostholdet nå, om man ikke spiser ideellt allerede. Mye fisk, særlig torsk, og inntak av nøtter er noe jeg gafler i meg i stor stil i november/desember og april/mai iallefall :ler: Hjerneføde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få i seg sukker..alltid blitt anbefalt druesukker jeg.. sånne på tabletter,d er bra..og GOD mat seff..som grovbrød.. juice.. :)

Jeg er også veldig skeptisk til det gamle druesukkerrådet - det får opp blodsukkeret raskt og effektivt, men får det også til å dale ned igjen like raskt og effektivt...

Ville heller satset på grovbrød, evt banan, som er lett å spise om man er nervøs og småkvalm, og som tross høyt sukkerinnhold også gir deg fiber og mineraler, ikke bare tomme kalorier og jojo-blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg sluttet å ta med meg brødskiver på eksamen, da jeg aldri har roen på meg til å spise ordentlig mat. Så jeg pleier å ha med en pakke Bixit, fordi det er litt mat i, samtidig som det er lett å spise mens man skriver. Pleier også å ha med druer, banan og klementiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere går på høgskolen eller universitet der jeg er... Der går det i sjokolade, seigmenn og andre rare drops. Selv er jeg med på trenden siden jeg kjeder meg en del på eksamen. Vanligvis er jeg tidlig ferdig og bruker en del tid på å bestemme meg for hvilken farge det skal være på neste dros og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha første eksamen min i morgen :forvirret:

Tenkte å ta med vann, eple og brødskiver. Kunne godt tenke meg å ta med nøtter og, men er litt redd for at det vil lage for mye lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av dere går på høgskolen eller universitet der jeg er... Der går det i sjokolade, seigmenn og andre rare drops. Selv er jeg med på trenden siden jeg kjeder meg en del på eksamen. Vanligvis er jeg tidlig ferdig og bruker en del tid på å bestemme meg for hvilken farge det skal være på neste dros og så videre...

Får dere ikke lov til å gå når dere er ferdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye sunt har jeg aldri sett på pultene rundt meg på eksamen. Jeg har eksamen i morgen :forvirret: Blir banan, vann og en sjokolade med på eksamen. Spiser 2 brødskiver og en banan før jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vilja :-)
Jeg skal ha første eksamen min i morgen :forvirret:

Tenkte å ta med vann, eple og brødskiver. Kunne godt tenke meg å ta med nøtter og, men er litt redd for at det vil lage for mye lyd?

Med mindre du skal drasse med deg nøtteknekker for å få tilgang på nøttekjernen så tror jeg det er uproblematisk å knaske litt nøtter under eksamen. Men jeg foretrekker valnøtter, de er såpass myke at det ikke blir noe særlig lyd. Å spise eple lager jo lyd det også. Kanskje du kunne kutta opp eplet i biter, hatt litt sitronsaft på de, og putta det i en pose. Ellers er steinfrie druer et bra tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Jeg synes ikke nøtter lager lyd :)

Ellers pleier jeg å ha med meg masse mat - brødskiver, kjeks, rosiner og nøtteblanding hvis jeg husker det og sjokolade. I tillegg til vann, cola og juice.

Ender vanligvis opp med å spise noen kjeks og drikke masse, og har igjen tonn med mat og godteri etter eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha med både noe sunt og noe usunt (litt skal man jo kose seg med mens man har eksamen). Det blir gjerne matpakke, frukt (klementiner blir det mye av ved juleeksamen, ellers er banan godt [og lydløst ;) ]), sjokolade, vann og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser svært lite på eksamen. Drikker vann og tygger tyggegummi. Ser enkelte lesser opp pulten med masser av mat: svære baguetter, youghert, boller, frukt, nøtter, sjokolade, drops og 1,5 liter cola. Jeg ser jo at mange av dem må pakke ned mye av det uten å ha spist det. Så det gjelder å ikke overdrive dette med mat på eksamen også. og man skal jo få tid til å skrive oppgaven også, ikke bare ha en svær matorgie på eksamensdagen :ler:

Nå kommer det jo an på hvor lang eksamen man har også da. Da jeg hadde 8-timers eksamener spiste jeg en vanlig kjedelig matpakke, men på 5 timer tok jeg meg ikke tid til det (ofte leverte jeg tidligere også).

Og unngå for all del å drikke kaffe eller te til frokost, og ikke drikk for mye vann/brus under eksamenen. I enkelte eksamenslokaler er det enormt lang kø. Husker jeg en gang bare måtte levere oppgaven lenge før tida, siden jeg forsto at jeg måtte komme meg på do før jeg ville klare ved å stå i køen! (men det gikk bra på den eksamenen selv om jeg leverte oppgaven et par timer for tidlig).

For min del har det vært viktigere å ha litt god mat i etterkant av eksamen. Akkurat under eksamen ønsker jeg jo bare å skrive ferdig en oppgave, maten blir litt underordnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...