Daiquiry Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Jeg har fått diagnosen øyemigrene, og finner ikke noe om det på nett...har aldri hørt om dette før, så jeg håper noen av dere her kan hjelpe meg. Symptonene er: begynnende flimring som øker i omfang (samme som ved vanlig migrene, men i stedet for at det er på siden, kan det være i hele synsfeltet). Jeg får ikke en sinnsyk hodepine, men bare en lett en som kan henge i en stund. Dessuten får jeg "knuste" øyne...dvs rødsprengte. Dette er over på ca 20 min...og det er veldig plagsomt når det står på. Noen andre som har erfaring her??????
Gjest Gjest_Karin_* Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Har akkurat de samme symptomene, men har ikke fått den diagnosen. Min migrene ble bare kallt migrene... Jeg har ikke hatt anfall etter at tannlegen ga meg skinne! Hurra!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Symptomene du beskriver har jeg; først synsforstyrrelser med flimring i over en halv time, så blir jeg nummen og lam i hånd og ansikt. Til sist får jeg kjempe hodepine. Dette er MIGRENE MED AURA, noe en faktisk kan få kun som synsforstyrrelser uten hodepine også. Når jeg får anfallene tar jeg medisin fra lege og legger meg på en mørkt og kalt rom.
Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 3. februar 2007 #4 Skrevet 3. februar 2007 Jeg har fått diagnosen øyemigrene, og finner ikke noe om det på nett...har aldri hørt om dette før, så jeg håper noen av dere her kan hjelpe meg. Symptonene er: begynnende flimring som øker i omfang (samme som ved vanlig migrene, men i stedet for at det er på siden, kan det være i hele synsfeltet). Jeg får ikke en sinnsyk hodepine, men bare en lett en som kan henge i en stund. Dessuten får jeg "knuste" øyne...dvs rødsprengte. Dette er over på ca 20 min...og det er veldig plagsomt når det står på. Noen andre som har erfaring her?????? ← Heisann. Jeg fikk den diagnosen for ca 15 år siden, hadde alldri hørt om det før. Men hadde en far som slet med det samme, derfor var det ikke noe som var helt ukjent. Men alt fikk et navn for da ca 15 år siden. Og det starter med at øynene/synet "sklir" ut, og jeg ser bare halve ting.....skal jeg se heleheten må jeg bevege blikket frem og tilbake. Etter 15 min ca, begynner det å flimre mer og mer, til at jeg kjenner at på en måte synet glir/detter på plass. Hodepine er det ikke så ofte jeg har, men det hender. I en periode hadde jeg anfall veldig hyppig ( 2-3 ganger i uka), da ble det påvist vitamin B12 mangel, så den dag i dag går jeg på vitamin sprøyter. Annfallene har avtatt, men i perioder når det er mye stress og "tankekjør" kommer det oftere tilbake. Hadde et senest i går Og er heeelt enig med deg.......det ER veldig plagsomt mens det står på.
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 7. juli 2007 #5 Skrevet 7. juli 2007 Jeg har fått diagnosen øyemigrene, og finner ikke noe om det på nett...har aldri hørt om dette før, så jeg håper noen av dere her kan hjelpe meg. Symptonene er: begynnende flimring som øker i omfang (samme som ved vanlig migrene, men i stedet for at det er på siden, kan det være i hele synsfeltet). Jeg får ikke en sinnsyk hodepine, men bare en lett en som kan henge i en stund. Dessuten får jeg "knuste" øyne...dvs rødsprengte. Dette er over på ca 20 min...og det er veldig plagsomt når det står på. Noen andre som har erfaring her??????
Gjest Gjest_Per_* Skrevet 7. juli 2007 #6 Skrevet 7. juli 2007 Jeg har fått diagnosen øyemigrene, og finner ikke noe om det på nett...har aldri hørt om dette før, så jeg håper noen av dere her kan hjelpe meg. Symptonene er: begynnende flimring som øker i omfang (samme som ved vanlig migrene, men i stedet for at det er på siden, kan det være i hele synsfeltet). Jeg får ikke en sinnsyk hodepine, men bare en lett en som kan henge i en stund. Dessuten får jeg "knuste" øyne...dvs rødsprengte. Dette er over på ca 20 min...og det er veldig plagsomt når det står på. Noen andre som har erfaring her??????
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2007 #7 Skrevet 7. juli 2007 Hei. Jeg er mann, men ønsket bare å svare på dette. Jeg kom inn på denne siden da jeg søkte på nettet om øyemigrene. Kan bekrefte de samme symptomene, Kraftig flimring for øynene som har forskjellig "fasong" ved hvert anfall. noen ganger en rett strek, en vinkel, nå sist gang, i går den 6/7 var den rund som en mynt. Slevfølgelig på begge øyne. Dekket hele synsfeltet, synet blir alltid sterkt svekket. Jeg går fast hos øyelege for andre ting. Han bekreftet med en gang at dette er øyemigrene, helt ufarlig, meget ubehagelig og normalt over på 15-20 min. Etterreaksjonene er veldig variert, normalt litt ør i hodet, kanskje noe svimmelhet, sjelden hodepine. fikk kraftig hodepine etter siste anfall Det beste når jeg får et anfall er hvis jeg kan legge meg ned, Da går det raskest over og har sjelden kraftig ettervirkninger. siste anfall fikk jeg i bilen, parkerte i skyggen, la meg bakover og eter 20 min var det over. Men, som sagt kraftig hodepine.
Knøttet Skrevet 7. juli 2007 #8 Skrevet 7. juli 2007 Symptomene du beskriver har jeg; først synsforstyrrelser med flimring i over en halv time, så blir jeg nummen og lam i hånd og ansikt. Til sist får jeg kjempe hodepine. Dette er MIGRENE MED AURA, noe en faktisk kan få kun som synsforstyrrelser uten hodepine også. Når jeg får anfallene tar jeg medisin fra lege og legger meg på en mørkt og kalt rom. Dette har jeg også, eller dvs at jeg hadde det(minus lammelse da, jeg følte bare at armen min ikke hang sammen med resten av kroppen), for det er over 3 år siden jeg hadde symptomene sist, takk og pris!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. juli 2007 #9 Skrevet 7. juli 2007 Hei. Har øyemigrene. Det kan variere hvor sterke annfallene er. En sjelden gang får jeg hodepine, noen ganger får jeg lyst på søtt under annfallet,men legen sier det er helt ufarlig. Annfallet kan vare mellom 10-20 min,men selvsagt veldig ubehagelig mens det pågår. Kan nesten ikke kjøre bil under et annfall.
minimimi Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har fått diagnosen øyemigrene, og finner ikke noe om det på nett...har aldri hørt om dette før, så jeg håper noen av dere her kan hjelpe meg. Symptonene er: begynnende flimring som øker i omfang (samme som ved vanlig migrene, men i stedet for at det er på siden, kan det være i hele synsfeltet). Jeg får ikke en sinnsyk hodepine, men bare en lett en som kan henge i en stund. Dessuten får jeg "knuste" øyne...dvs rødsprengte. Dette er over på ca 20 min...og det er veldig plagsomt når det står på. Noen andre som har erfaring her?????? Dette høres ut som noe som heter "cluster headaches" på engelsk. Søk på det, og da får du en del info. Det er en sjelden form for migrene, som oftest opptrer hos menn. Burde utredes hos nevrolog hvis det blir for ille, finnes hjep å få
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Dette høres ut som noe som heter "cluster headaches" på engelsk. Søk på det, og da får du en del info. Det er en sjelden form for migrene, som oftest opptrer hos menn. Burde utredes hos nevrolog hvis det blir for ille, finnes hjep å få Bare for å ha det sagt, cluster-hodepine er noe heeeelt annet!
Gjest Gjest_Terje_* Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har en type øyemigrene, du som leser dette har kanskje en annen, tror det kan være oppklarende å lese litt på denne siden: http://www.relieve-migraine-headache.com/eye-migraines.html Her finner du info om ulike typer øyemigrene. Håper det kan være til hjelp -terje-
Gjest Nyttig_lenke_II Skrevet 11. juni 2008 #14 Skrevet 11. juni 2008 En annen nyttig lenke http://www.allaboutvision.com/conditions/ocular-migraine.htm -terje-
Gjest Nyttig-lenke-3 Skrevet 11. juni 2008 #15 Skrevet 11. juni 2008 Norsk migreneside http://www.interactive-tutorials.com/sites...aine/index.html Start kurset, gå rett til "Hva er migrene". Beskrivelse kommer under "Aurafasen". Dette beskriver symptomer som kan forekomme ved "klassisk migrene". Med mild hodepine/nummenhet/prikking kan også denne beskrivelsen passe godt for mange med øyemigrene. Les også: http://home.online.no/~kneshei/migrene.htm En norsk forklaring god som noen. Og som denne siden forteller http://eugeneeyecare.com/conditions/Ophthalmic_Migraine.html Øyemigrene er ganske vanlig, og man behøver ofte ikke medisinering. Men for all del, sjekk med lege for å være sikker. Nå tror jeg det er nok informasjon. -terje-
Gjest mariann Skrevet 30. november 2010 #16 Skrevet 30. november 2010 heisann, jeg har også hatt denne sorten migrene i mange år,hadde sist ett anfall tidligere i dag. jeg lærte at det heter øyemigrene etter å ha søkt på migrene på ask.com... er det noen som vet hvilke medisin man kan få for dette?jeg har bare naproxen som, jeg bruker,finnes det sterkere som kanskje demper det veldig?
Gjest Cristina Skrevet 25. oktober 2012 #17 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er en dame på 34 år. For ca 13 år siden opplevde jeg min første øyemigrene. Noe jeg fikk ca 1 gang i året etter dette. Det siste året har det vært mye hyppigere. I en periode med mye stress, fikk jeg det flere ganger daglig. Det begynner alltid med at jeg ser prikker, så blir det bare flere. Ser bare halve ansikt. etterhvert blir det så ille at jeg bare ser prikker og jeg blir nummen i halve ansiktet. Eneste måten dette går over på er at jeg tar en beroligende pille. Da går det ca 20 til 30 minutter, så ser jeg helt normalt igjen. Jeg får ikke vondt i hodet i det heletatt. Jeg blir heller ikke svimmel eller sliten etterpå. Det er veldig ubehagelig mens det står på.
pantora Skrevet 25. oktober 2012 #18 Skrevet 25. oktober 2012 Har ikke diagnosen, men har hatt det med ujevne mellomrom de siste to årene. Jeg merker det først med at øynene liksom går i "kryss", jeg klarer feks ikke lese fordi det jeg ser med det ene øyet ikke passer sammen med det jeg ser med det andre øyet, synet liksom lappes over på feil måte. Har noen andre det sånn? Så kommer en flekk ytterst i synsfeltet, som blir større og større helt til alt bare er tåkete. Jeg må alltid legge meg å sove, og så er det over når jeg våkner igjen. Noen ganger får jeg hodepine, andre ganger ikke.
Gjest H Skrevet 25. oktober 2012 #19 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg har ikke fått klarhet i om jeg har "stille migrene", øyemigrene eller begge deler. Jeg har i alle fall aurasymptomer, oftest som synsforstyrrelser men aldri hodepine. Så det er mulig å ha bare auraer. Opplevd at sidesynet flimrer noe vanvittig. Litt som å se inn i en tunell med sånn flimring du får når TV signalet detter ut...snø Dette er sjeldent da. Langt oftere ser jeg streker og striper i kanten av synsfeltet. Noen ganger opplever jeg mønster i senteret av synsfeltet og. Ellers kan jeg få en aura som føles som elektrisk strøm eller noe sånn jeg ser for meg som hvite tråder som kryper over huden på hodet og overkroppen Bortsett fra den første typen aura er dette ikke så ille å leve med. Kjenner folk med migrene som ligger rett ut i dagesvis med hodepine og har det grusomt. Så lite å klage for.
Gjest Øystein Hass Skrevet 9. juni 2013 #20 Skrevet 9. juni 2013 Jeg har ikke fått klarhet i om jeg har "stille migrene", øyemigrene eller begge deler. Jeg har i alle fall aurasymptomer, oftest som synsforstyrrelser men aldri hodepine. Så det er mulig å ha bare auraer. Opplevd at sidesynet flimrer noe vanvittig. Litt som å se inn i en tunell med sånn flimring du får når TV signalet detter ut...snø Dette er sjeldent da. Langt oftere ser jeg streker og striper i kanten av synsfeltet. Noen ganger opplever jeg mønster i senteret av synsfeltet og. Ellers kan jeg få en aura som føles som elektrisk strøm eller noe sånn jeg ser for meg som hvite tråder som kryper over huden på hodet og overkroppen Bortsett fra den første typen aura er dette ikke så ille å leve med. Kjenner folk med migrene som ligger rett ut i dagesvis med hodepine og har det grusomt. Så lite å klage for. Jeg har hatt stille øyemigrene i flere år...varer ca 20-30 minutter..begynner med en liten flimring...så større og større til den til slutt forsvinner.....en øyenlege i Stavanger sa at dette var ufarlig...han hadde også dette , da jeg forklarte ham om dette....han sa at vi var heldige som bare fikk anfallene, men ikke hodepinen....av og til kan det gå en måned mellom hver gang...siste uke har jeg hatt tre anfall....så at noen snakket om vitamin B12...får prøve det....men merker at det helst kommer under stressende situasjoner.....anstrengelser osv....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå