Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Er blåbærsyltetøy sunt for kroppen siden det inneholder mye blåbær? Vet det er bedre å spise rå bær enn syltetøy, men er det no ulemper med å spise det ? Det står at det er uten sukker å sånt, men lurer bare på om det er "bra" å spise det. Takker
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Det er enkelte syktetøy med kunstig søtstoff, de unngår jeg pga at det er for lite uavhengig forskning på de. Nora 100 % ol er med fruktose (tror jeg?), så det hender det jeg spiser litt av, men det er jo en form for sukker alikevel. Har sort sett gått over til rørte bær med ørlite fruktose eller brunt sukker i, da føler jeg at jeg vet hva jeg putter i meg både av kalorier og tilsetninger.
Crianza Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Syltetøy er jo ikke sunt pga det høye sukkerinnholdet, men hvis du ønsker å spise syltetøy fordi du liker søtsmaken er det jo bedre å spise blåbærsyltetøy enn annet syltetøy. Blåbær er jo knallsunt, og vi kan jo håpe at det er igjen noen vitaminer i den syltede bæra. Og hvis du spiser lite sukker ellers, så gjør det vel ikke noen skade å kose seg med deilig blåbærsyltetøy på skiva.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Det er enkelte syktetøy med kunstig søtstoff, de unngår jeg pga at det er for lite uavhengig forskning på de. Nora 100 % ol er med fruktose (tror jeg?), så det hender det jeg spiser litt av, men det er jo en form for sukker alikevel. Har sort sett gått over til rørte bær med ørlite fruktose eller brunt sukker i, da føler jeg at jeg vet hva jeg putter i meg både av kalorier og tilsetninger. ← Nora 100% er fullstendig uten tilsatt sukker, heller ikke fruktose eller kunstig søtningsstoff. Skal man spise syltetøy er det som er helt uten sukker det beste.
Gjest Deception Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Nora 100% er fullstendig uten tilsatt sukker, heller ikke fruktose eller kunstig søtningsstoff. Skal man spise syltetøy er det som er helt uten sukker det beste. ← Det står at det er søtet med "fruktkonsentrat". Fruktkonsentrat inneholder selvsagt fruktose, om enn naturlig forekommende. Så å påstå at dette syltetøyet ikke er tilsatt sukker, er halvveis løgn (eller pynting på sannheten).
Gjest Bellatrix Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Det står at det er søtet med "fruktkonsentrat". Fruktkonsentrat inneholder selvsagt fruktose, om enn naturlig forekommende. Så å påstå at dette syltetøyet ikke er tilsatt sukker, er halvveis løgn (eller pynting på sannheten). ← Den er tilsatt eplekosentrat, og det defineres ikke som tilsatt sukker. Ernæringsfysiolog Kahra anbefaler Nora 100% blåbær. Alt med måte selvsagt, men Nora 100% blåbær kan fint spises av diabetikere og da kan den sikkert det av andre også. http://www.diabetesinfo.no/view.asp?id=70&...=nocache#chosen
Gjest Deception Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Den er tilsatt eplekosentrat, og det defineres ikke som tilsatt sukker. Ernæringsfysiolog Kahra anbefaler Nora 100% blåbær. Alt med måte selvsagt, men Nora 100% blåbær kan fint spises av diabetikere og da kan den sikkert det av andre også. http://www.diabetesinfo.no/view.asp?id=70&...=nocache#chosen ← Men hva er det som gjør eplekonsentrat søtt? Ja, nettopp. Naturlig forekommende fruktsukker=fruktose. Fruktose påvirker ikke blodsukkeret på samme måte som sukrose (=hvitt sukker), men det er allikevel sleip markedsføring fra Nora/Stabburets side. Og 100% syltetøyet er jo (dessverre) også knallsøtt. Uansett hva man velger å kalle babyen.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Ja, det smaker søtt, men det er ikke skadelig med mindre man spiser mye av det.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Er jo forskjell på å tilsette med ekstra sukker og at det finnes naturlig fruktose i. BTW sukker fremstilles jo som gift i dagens samfunn! Er student og legen som underviser oss i anatomi sier at sukker er sunt. (i moderate mengder så klart, men for å sette det på spissen) Sukker er det eneste hjernen kan bruke som drivstoff.
gaja Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 Men hva er det som gjør eplekonsentrat søtt? Ja, nettopp. Naturlig forekommende fruktsukker=fruktose. Fruktose påvirker ikke blodsukkeret på samme måte som sukrose (=hvitt sukker), men det er allikevel sleip markedsføring fra Nora/Stabburets side. Og 100% syltetøyet er jo (dessverre) også knallsøtt. Uansett hva man velger å kalle babyen. ← Hvis du skal se på det slik blir all frukt usunn, faktisk blir all MAT usunn siden den inneholder kalorier, og kalorier blir man feit av.
Gjest Deception Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 Hvis du skal se på det slik blir all frukt usunn, faktisk blir all MAT usunn siden den inneholder kalorier, og kalorier blir man feit av. ← Ikke mitt poeng i det hele tatt (faktisk akkurat det motsatte;)) Men jeg mener at Nora ikke bør bedrive villedende reklame, for det finnes mange nok som tror at kalorifattig og sunn er det samme. Jeg skulle ønske at den jevne nordmann og -kvinne faktisk fikk litt mer kunnskaper om kosthold og hvordan kroppen fungerer. Blåbær finner man for øvrig også i frysedisken, og bær som ikke er varmebehandlet, har beholdt en større andel av vitaminene enn bær i form av syltetøy (selv om antioksidanter er tilsatt for å forhindre noe av tapet).
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 Hvis du skal se på det slik blir all frukt usunn, faktisk blir all MAT usunn siden den inneholder kalorier, og kalorier blir man feit av. ← Gjennomtenkt svar!!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 Er blåbærsyltetøy sunt for kroppen siden det inneholder mye blåbær? Vet det er bedre å spise rå bær enn syltetøy, men er det no ulemper med å spise det ? Det står at det er uten sukker å sånt, men lurer bare på om det er "bra" å spise det. Takker ← Kjempesunt. tar blåbærpiller hver dag.
Supraspinatus Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Ser til stadighet at folk tenker at siden sukker er karbohydrater så er karbohydrater sukker, men det er ikke riktig! sukker er feks glukose, fruktose, maltose. De finnes også varianter som ser ut som sukker, har glykemisk indeks som glukose men ikke smaker noenting, som feks maltodextrin. Karbohydrat er det næringstoffet vi bør ha i oss mest av, i forhold til de andre. Som gjest nevner, karbohydrater er drivstoff for de fleste prosesser i kroppen. Endret 7. desember 2006 av speedbird
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå