Gå til innhold

feite folk og handlevognene deres

Fremhevede innlegg

Skrevet

avhengig av ARV!

før jul er nok manges handlevogner spekket med SPEKK og sukker. og etter jul går vi med dårlig samvittighet! what's the point?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

godt spørsmål....

Skrevet

det går en annen diskusjon her der det menes at folk som er tjukke kjøper dårlig mat. det kan godt hende. men fedme er ikke bare hva man spiser, men kommer også av arv eller tabletter feks som man er avhegig av.

som et eksempel: hvor mange har prøvd dietter og trening (helhjerta altså) og blitt kvitt fettet på magen? jeg er tynn ellers, men pølsene på magen forsvinner aldri...

noen ganger ER folk bare slik og de får lite utbytte av å endre kosthold og å trene mer...

en god velværsfølelse kan det nok gi, og dermed en bedre livskvalitet...

Skrevet

Generelt er overvekt resultat av usunn livsstil, dvs feil mat og for lite mosjon. Noen unntak finnes naturlig nok.

Skrevet

Arv er vel en faktor det å, kommer selv fra en famili der alle er syltynne, med et hellig unntak i meg... Men jeg er vistnok skremmende lik morfaren til Mamma, altså han var også en generellt stor mann. Jeg er vistnok høyere, menn trekkene er der..

Men det er ikke til å stikke under en stol at inntaket av energi er for stort i forhold til forbruket..

Heldigvis dytter jeg ikke i med sjokolade og fy mat i store mengder, men bare generellt mye av vanlig kvasisunn mat.. Så moralen er jo "Spis mindre og tren mer.."

Fordømt enkelt sagt..

Så handelvogna mi er nok ikke så ille som man skulle tro, en god kombinasjon av det meste egentlig. Men ikke brus, sjokolade osv.

Det er vel til slutt meg selv det står på.. *doh*

Skrevet

jeg ser feks på søstera mi: vi er like høye og har ganske forskjellige figurer. jeg har alltid vært større enn henne/hatt mer fett på kroppen. til tross for at vi har ganske lik forhold til matinntak og trim.

Gjest Deception
Skrevet

Det er greit å skylde på genene, men poenget er vel heller hva man faktisk velger å gjøre med det materialet man har fått utdelt? Det nytter lite å sitte på ræva og spise sjokolade, og så klage over dårlige gener.

Skrevet
Det er greit å skylde på genene, men poenget er vel heller hva man faktisk velger å gjøre med det materialet man har fått utdelt? Det nytter lite å sitte på ræva og spise sjokolade, og så klage over dårlige gener.

Ikke uenig i dette. Men får også lyst til å snu på det: Det blir ikke sunnere å spise sjokolade og ikke være i aktivitet selv om man har fått utdelt gode gener mht slank kroppsform.

Jeg tror nemlig en del mennesker som genetisk sett ikke har lett for å legge på seg, lurer seg selv mht hvor sunt/usunt de spiser, fordi kostholdet ikke gir synlige utslag på kroppen.

Kanskje kan man også ha lett for å overføre egne erfaringer med mat til andre, og tro at alle som er mer overvektige enn en selv, spiser mer usunn mat enn en selv. Men slik trenger det jo ikke nødvendigvis å være.

Og mht til trådsstarters resonnement: Å spise sunt handler om mer enn vekt og kroppsform. Et gjennomtenkt kosthold er vel verdt det selv om det ikke fjerner fett på utvalgte steder på kroppen. Og hvis man i verste fall spiser seg syk, bidrar ihvertfall ikke det til å øke livskvaliteten.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg har begynt å se i folks handlevogner pga trådene på kg. :ler:

Menn handler ofte mye usunt, gitt.

Skrevet
Ikke uenig i dette. Men får også lyst til å snu på det: Det blir ikke sunnere å spise sjokolade og ikke være i aktivitet selv om man har fått utdelt gode gener mht slank kroppsform.

Jeg tror nemlig en del mennesker som genetisk sett ikke har lett for å legge på seg, lurer seg selv mht hvor sunt/usunt de spiser, fordi kostholdet ikke gir synlige utslag på kroppen.

Kanskje kan man også ha lett for å overføre egne erfaringer med mat til andre, og tro at alle som er mer overvektige enn en selv, spiser mer usunn mat enn en selv. Men slik trenger det jo ikke nødvendigvis å være."

det er veldig sant synes jeg!

Og mht til trådsstarters resonnement: Å spise sunt handler om mer enn vekt og kroppsform. Et gjennomtenkt kosthold er vel verdt det selv om det ikke fjerner fett på utvalgte steder på kroppen. Og hvis man i verste fall spiser seg syk, bidrar ihvertfall ikke det til å øke livskvaliteten.

ja, alle skal spise sunt, og det øker livskvaliteten, det har jeg også nevnt over. det jeg ville konfrontere, er at det blir for enkelt å se i handlevognen til en feit person og tenke: "Hun får skylde seg selv. med den maten der, er det ikke rart hun er feit!" eller tro at denne personene spiser dette hver dag, hvilket ikke behøver å være sant. det er mange fordømmende tanker omkring overvektige mennesker. de er ganske stigmatiserte synes jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...