Gå til innhold

Benkeplater- hvilke har dere? Og gulv til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke benkeplater har dere på kjøkkenet? Og hva kostet de? Er det noe dere vil anbefale/fraråde noen å montere? Feks har jeg blitt frarådet heltre av en veninne, fordi hun mener de blir så fort ødelagte.....Og har dere gulv som står i stil? Jeg vurderer eikeplate til mitt hvite kjøkken med vinylgulv i eik, slik som ser "litt" ekte ut... Alternativet er gråsraglete laminatplate, men hvilket gulv tar jeg da.....

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet

Hvis du behandler heltreplater med skikkelig olje skal det mye til for at de blir ødelagt. Får du hakk kan du feks slipe de ned om det er nødvendlig, får du hakk i ei laminatplate så kan du bare glemme det. Skal du ha laminatplate så bør du i hvertfall kjøpe en dyrere en som tåler litt mer.

Vi har kjøpt Numerär heltreplate i eik hos IKEA, koster fra 645 kr.

Skrevet
Vi byttet kjøkken i fjor. Etter å ha pløyd gjennom x-antall interiørbøker + magasiner m.m. endte vi opp med stålbenk. Ville ha en benkeplate helt uten skjøter med isveiset vask + gasstopp i stål.

Benkeplaten har både kant mot vegg (13 cm) + kant i front, slik at ikke vann e.l. skal renne ned på gulvet.

Vi er kjempefornøyd - ser alltid ren og fin ut (viser ikke merker) + mest hygeniske man kan ha.

Vi har sokkel(-skuffer) i "stål + aluminium", slik at vi henter igjen materialet der. Selve innredningen er eik Unoform.

Vi har også benkeplate i eik. Det valgte vi der vi ikke søler så mye. Ser at det fort kan bli "vannmerke" - bare vi setter ett glass med istbiter og vann, kommer det ring. Er glad vi kun har eikeplate på "øya" vår, og ikke ved siden av vask e.l.

Bilde som viser eikeplaten, samt stålbenkeplaten med bl.a. "innsveiset" vask + avrenningsbrett. http://home.no.net/kollasj/kollasj.jpg

Bilde av bl.a. sokkel + benkeplate (ser også feieluken i sokkelen på ene bildet - vi har sentralstøvsuger m/feieluke i stål fra Beam)

http://home.no.net/kollasj/kollasj26.jpg

Benkeplaten vi valgte er hakket dyrere enn corian og granitt.

Vi har fra http://www.carnitech.com/ med vask fra http://www.blanco.dk/ (norsk side: http://www.nibu.no/ ).

Min generelle anbefaling (hvis man vil/kan koste på seg det) er stål eller corian som fås i ulike farger (det var andre valget vårt. Med Corian slipper man også synlige skjøter, samt det er hygenisk).

Videre anbefales det å velge benkeplate etter materialvalget man ellers har på kjøkkenet - holde seg til få sorter/farger (ikke en farge på benkeplaten, en på innredningen, en på sokkelen, en på hvitevarer osv. Samtidig bør man variere - ikke kun holde seg til f.eks. eikekjøkken med eikeplate, eikesokkel, eikegulv osv. Det blir veldig kjedelig).

Hvilke andre materialer har du på kjøkkenet? Hvis du har stålsokkel, kan det være lekkert med stålbenk. Eller hvis man har hvitevarer i stål eller andre ståldetaljer (håndtak e.l.), kan det også være stilig med stålbenk. Eller som du selv er inne på, eikeplate som matcher "eikegulvet", men som tidligere nevnt kan det være slitsomt å passe på "vannmerker" o.l. :)

Dette var utrolig stilig, Vanedis. Hvor fikk dere laget dette? Tenker på vasken, benkeplaten og ikke minst sokkelen ...

Skrevet (endret)

............

Endret av Asti
Skrevet

Takk for informasjonen ... jeg skal jammen forhøre meg :)

Skrevet (endret)

Vi har heltre eik fra ikea! Fordelen med heltre er at det kan pusses og oljes så da ser den like fin ut igjen. Det kan du ikke med en laminatplate....

vi har hvitt kjøkken og cognaclakkert eikegulv og jeg synes det er veldig fint sammen :) Vi har fått mye skryt også ;)

Endret av Vampyra
Skrevet

Vi går og lurer på akkurat det samme. Vi skal bygge på huset og få helt nytt kjøkken. Hittil har vi landet på heltre benkeplate i amerikansk valnøtt, men også kanskje stein rundt stekesonen.

Om man er flittig med oljingen i starten og følger opp med jevne mellomrom skal det visstnok en del til før man får skjolder etter vannsøl.

Vi har også vurdert corian, men synes kjøkkenet får et varmere inntrykk om man bruker heltre. Resten av innredningen blir sannsynligvis hvit.

Skrevet (endret)

........

Endret av Asti
Skrevet

Vi har Pronomen benkeplate i heltre bøk fra Ikea og bøkelaminat på gulvet. Det passer veldig godt sammen. Resten av kjøkkenet er hvitt så benkeplatene og gulvet kommer godt fram og gjør det varmere.

Skrevet

Jeg har benkeplate i bøk laminat, mens kjøkkeninredningen er hvit med bøklister. (Det er finere enn det høres ut.) Ville egentlig ha heltre benkeplate, men det ble litt rot med bestillingen av kjøkkenet og vips sto jeg der med laminat.

Men etter 3 års bruk så er den like fin.

På gulvet har jeg en litt mørk eikeparkett. Var i tvil om jeg skulle ha benkeplate i eik eller bøk, men fant ut det ble ryddigst om benkeplata matchet innredningen i fargetonen.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

dumt spørsmål kanskje, men; hvordan får dere hakk i benkeplatene? :klø:

vi har bøk laminat, uten en eneste flekk etter tre år. foreldrene mine har også laminat benkeplate -den har de hatt siden de bygde i '80- den er det heller ikke hakk i.

Endret av Fruktfat
Skrevet

Vi har gråsvart spraglete laminat benkeplate og koksgrå fliser i hjørnet der komfyren er. På gulvet har vi skifer. Veggene mellom benkeplate og overskap er dekket med kremfargede fliser.

Kjøkkeninnredningen er i honningbeiset furu, veggene er blå, det samme er bjelkene i taket.

Skrevet

Vi har hvitt kjøkken, valnøtt laminat benkeplate og eikeparkett på gulvet.... Er veldig fornøyde og har fått masse skryt for kombinasjonene... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...