Gå til innhold

Godt vinår!


Solskinnsbolla

Anbefalte innlegg

2001 var et veldig godt vinår i Frankrike. vin fra det året kan hende er litt dyrere, men det er verdt det!

og dere, ikke kjøp champagne fra Champagnedistriktet- hvis dere vil spare penger. gå til polet og si at dere vil ha "champagne"(eller musserende vin) fra distriktet VED SIDEN AV...

altså, fordi atte god mat, trenger GOD drikke nå i desember!!

eller evnt nyt vinen med mørk sjokolade... :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, litt uenig. Husker ikke i forbifarten hvilket år det var (02, 03?) som var så varmt i Italia. På grunn av usikkerhet omkring vinkvaliteten, ble en del svært gode viner nedklasset og solgt billigere. Man kan gjøre mange kupp fra den årgangen hvis man vet hva man leter etter.

Og når du sier distriktet ved siden av - hva mener du da? Det er ikke rent få distrikt som "ligger ved siden av" Champagne. Dessuten, Champagne er ikke Champagne med mindre det er fra Champagne-distriktene. Bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der med "sjampis" er fra Champagnedistriktet vet jeg... resten er musserende vin.

Poenget er at på, hvertfall det vinmonopolet jeg var, visste de veldig godt hva de snakket om... jeg sa jeg ville ha Champagne, men det hadde jeg ikke råd til, så om de visste om en musserende vin som var like bra! og det visste de. veit ikke hva distriktet heter, men det er "ved siden av" Champagnedistriktet, og hvis de er like flink på det Vinmonopolet i hele landet, burde det være ok...

og jeg snakket ikke om italiens vin, men om vin produsert i Frankrike.

Fornøyd,din bedreviter? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd,din bedreviter?  :sjarmor:

Herregud da. :roll:

Jeg prøvde å komme med et tips som går i motsatt retning av ditt: at man kan gjøre kupp på nedklassede viner. For interesserte er det jo gøy å se forskjellene mellom årene.

Og hvis du ber om Champagne fra et av "distriktene ved siden av" og det er et spesielt du tenker på, er det en fordel å spesifisere hvilket distrikt det er snakk om, for det er ikke rent få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med mousserende er at de "beste" i forhold til pris ofte kommer fra Cremant de bourgogne. Disse likner mest på champagne. De bruker ofte samme druetype og klimaet er tilsvarende likt champagne.

Prisen er vel fra 110 og oppover til 150 kanskje.

Så liker du Champagne så tror jeg at du kan "godta" disse som et greit alternativ.

Skal man kjøpe fransk vin fra 2002, er det kanskje også viktig å tenke på hvilken type vin man liker først? fremfor årgangen?

tror man må være dreven før man får så mye ut av å kjøpe "riktige" årganger.

Ikke meningen å hakke på det gode tipset, synes bare det er viktigere å ta hensyn til smaken man selv har utviklet for vin istedet for årgangskunnskap som er mer for viderekommere.

Lykke til med vininnkjøp til jul og nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med mousserende er at de "beste" i forhold til pris ofte kommer fra Cremant de bourgogne. Disse likner mest på champagne. De bruker ofte samme druetype og klimaet er tilsvarende likt champagne.

Prisen er vel fra 110 og oppover til 150 kanskje.

Så liker du Champagne så tror jeg at du kan "godta" disse som et greit alternativ.

Skal man kjøpe fransk vin fra 2002, er det kanskje også viktig å tenke på hvilken type vin man liker først? fremfor årgangen?

tror man må være dreven før man får så mye ut av å kjøpe "riktige" årganger. 

Ikke meningen å hakke på det gode tipset, synes bare det er viktigere å ta hensyn til smaken man selv har utviklet for vin istedet for årgangskunnskap som er mer for viderekommere.

Lykke til med vininnkjøp til jul og nyttår

ja det er viktig å kjøpe vin man liker, og er det ett år som er kjent for å være bra, da er det lettere å få en vin man liker- som er fyldigere(hvis man liker det)

jeg skulle bare gi et tips som var godt ment, jeg hadde ikke tenkt å starte en diskusjon.

og området som jeg ikke husket navnet på, men som du husket ;) er Cremant de bourgogne

:gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...