Gjest Grublende gjest Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Senario en: Jente X blir dopet ned/har drukket altfor mye. Hun blir med en fyr hjem, som voldtar henne brutalt. Hennes siste minne er fra baren, og hun husker ingenting av voldtekten og husker ingenting før hun våkner opp neste morgen, med merker etter at noe har skjedd. Senario to: Jente X blir med en mann hjem. Hun har ikke drukket noe/hatt få drinker, og husker hvert eneste minutt av det som skal skje: Han voldtar henne like brutalt som det som skjer med jenta i senario 1, og hun husker hvert eneste sekund av det som skjer. Hvem tror dere får det verst etterpå? Hvem tror dere har størst risiko for psykiskel lidelser etterpå? Hun som blir dopet ned med påfølgende hukommelsestap, eller hun som ikke blir dopet ned, men som husker alt som skjedde? Hvis du hadde fått velge, hadde du villet blitt dopet ned, eller ville du ha huska alt? Denne artikkelen viser at dersom uhellet først er ute, er det faktisk bedre å bli bevisstløs enn å være ved bevissthet: http://www.forskning.no/Artikler/2004/mars/1078744355.97 I følge krisepsykologi.no (tror jeg det var, var noe sånt i allefall!) utvikler 80 % av voldtektsofre symptomer på depresjon etterpå, og hele 50 % utvikler posttraumatisk stresslidelse (grusom lidelse der man hele tiden gjenopplever det som skjedde uten å kunne kontrollere det, med masse mareritt o.l). Men da er spørsmålet: Vil en person som ikke husker noe av voldtekten få det like ille etterpå? Hadde nesten vært spennende om noen som har opplevd både hukommelsestap i forbindelse med voldtekt og en voldtekt der personen husket alt kunne gitt sine synspunkter. Selv husker jeg alt fra min voldtekt - og skulle gitt hva som helst for å ikke huske den, selv om det sikkert hadde medført andre utfordringer igjen... Synspunkter, noen?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Dette er en usmakelig tråd! Er du klar over hvor traumatisk det er for noen som har blitt voldtatt å måtte gjennomgå det på nytt???? Hadde jeg vært registrert så skulle jeg sørget for å varsle denne til moderatorene for stenging!!!
Gjest Grublende gjest Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 Dette er en usmakelig tråd! Er du klar over hvor traumatisk det er for noen som har blitt voldtatt å måtte gjennomgå det på nytt???? Hadde jeg vært registrert så skulle jeg sørget for å varsle denne til moderatorene for stenging!!! ← Synd at du synes dette er en usmakelig tråd, for det er absolutt ikke ment slik. Det er vel bare et forsøk på å diskutere om det virkelig bør være sånn at en dopvoldtekt automatisk gir større straff enn en vanlig voldtekt, når man tross alt sjeldnere husker noe fra dopvoldtektene og dermed får mindre ettervirkninger... Og ja, jeg skjønner godt at det er trauamtisk for voldtatte dersom de blir utsatt for nye overgrep - det blir en retraumatisering der overgrepet blir mye vanskeligere å takle enn det hadde vært for en som ikke hadde opplevd overgrep tidligere. Men dessverre er det nettopp voldtatte og ofre for seksuelle overgrep som har størst risiko for å bli ofre igjen, siden overgrep statistisk sett gir et alkoholforbruk som er nesten dobbelt så stort som resten. Og høyt alkoholforbruk er den høyeste risikofaktoren i forbindelse med voldtekt..dessverre!
Gjest meg Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 Og poenget med å spekulere i hva som er værst er....? Det er like jævlig uansett.
Gjest annen gjest Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 Hallo du grubler, du mener vel ikke seriøst at å bli voldtatt i bevisstløs tilstand er et mindre alvorlig overgrep fordi offeret ikke erindrer selve gjerningen? Skjerp deg! Det er et forferdelig overgrep å gå til det skritt å dope ned et annet menneske slik at det er fritt fram for hvem som helst å misbruke vedkommende. For ikke å snakke om at en bevisstløs person er totalt ute av stand til å forsvare seg, ei heller å flykte overhodet fra overgriperen... Kan ikke se at det du skisserer skulle være noe bedre enn det andre. For ikke å snakke om de forferdelige traumer offeret må bli påført ved handlingen. Tror nok at det å ikke vite hva slags forferedlige ting som har foregått er vel så ille som å vite. Fantasien har da ingen grenser og det må være grusomt hvilke forestillinger som da kan dukke opp. Tror også et slikt offer vil ha store problemer med å sove igjen, ever. Frykten for å være bevisstløs som i sovende tilstand må jo bli veldig stor, og redselen for at noe lignende skal skje igjen må være tilnærmet lammende for offeret.
Jane How Skrevet 4. desember 2006 #6 Skrevet 4. desember 2006 Jeg tror det kan være like ille, men på ulike måter. Bevisstløs unngår man kanskje posttraumatisk stress, flashbacks etc, men man har mindre å gripe fatt i når man skal prøve å bearbeide. Dessuten blir man sikkert redd for å miste kontrollen ved søvn og alkohol. Dessuten tror jeg det vil variere fra person til person, og om samme person har opplevd begge deler vil ikke det kunne sammenlignes fordi hun da allerede har noe i "bagasjen" fra før. Jeg kjenner en som har opplevd begge deler, men i ulike deler av livet, og hun taklet situasjonene ulikt. For henne tror jeg det var mer angst pga overfallet da hun var bevisst, og mer kvalme av det bevisstløse overgrepet.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Men dessverre er det nettopp voldtatte og ofre for seksuelle overgrep som har størst risiko for å bli ofre igjen, siden overgrep statistisk sett gir et alkoholforbruk som er nesten dobbelt så stort som resten. Og høyt alkoholforbruk er den høyeste risikofaktoren i forbindelse med voldtekt..dessverre! ← Og det forsvarer denne motbydelige tråden din? Skjønner ikke hvor du vil hend med å diskutere dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå