Gå til innhold

Nytt golv

Gjest KATTAstrofe

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt oss ny leilighet. Den ligger fint til, og takket være eierens dårlige smak så var vi de eneste som bydde på den og fikk den dermed godt under takst. Vi har bestemt oss for å bruke pengene som ble "til overs" (ca 150 000) til å totalrenovere badet, samt legge nytt golv i hele leiligheta.

Vi er veldig usikker på hva vi skal legge på golvet. Idag er det vinyl og laminat på alle golv. Samt varmekabler i alle rom. Dermed spiller det ingen rolle om enkelte typer golv føles kalde å gå på. Her vi bor nå har vi parkett overalt bortsett fra badet, selvfølgelig. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil ha parkett på kjøkkenet, for det syns jeg er skikkelig upraktisk. Har tenkt litt på å legge enten fliser eller fliselaminat på kjøkkenet.

Dersom noen har synspunkter/råd, så tar jeg gjerne imot :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skiferlaminat på kjøkkenet og i gangen og er veldig fornøyd. Det ser faktisk helt ut som ekte fliser også (hvis det skulle ha noe å si), men er ikke kaldt og hardt å gå på.

Skrevet

jeg ville utvilsomt lagt fliser der jeg hadde mulighet. Vi har hatt både parkett og laminat på kjøkkenet, og det blir stygt med en gang!

Skrevet
jeg ville utvilsomt lagt fliser der jeg hadde mulighet. Vi har hatt både parkett og laminat på kjøkkenet, og det blir stygt med en gang!

Ikke den laminaten jeg har!
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Hvilken laminat har dere da, Pet?

Skrevet

Jeg ville lagt parkett i hele leiligheten men fliser på kjøkkenet. Eneste ulempen med fliser på kjøkkengulvet er at alt som faller på gulvet knuser/pulveriseres ;)

Og gratulerer med godt kjøp! :tommel:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Er det uproblematisk å legge parkett oppå varmekabler?

Skrevet

Vi har fliser i gang, stue, bad, do og kjøkken. Så har vi vannbåren varme under. Vi har ikke angret oss noe, vi er veldig fornøyd med det.

Vi var litt i tvil når vi bestemte oss for det, for litt over 1 år siden. Men nå synes vi det er pent, praktisk og det er jo varmt og lunt takket være varmen i gulvet.

Og på sommeren så synes jeg det virker kjølende de dagene det er veldig varmt ute.

Skrevet
Er det uproblematisk å legge parkett oppå varmekabler?

vi har iallefall varme under vår parkett, men jeg vet ikke om det er kabler eller matter...

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Takk for tips! :)

Skiferlaminat. De lys grå på denne siden.

Hva koster disse sånn ca per kvm?

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
vi har iallefall varme under vår parkett, men jeg vet ikke om det er kabler eller matter...

Jeg er heller ikke sikker på om det er kabler eller matter, det får vi se når vi fjerner den gamle laminaten. Tror jeg skal ta en prat med elektriker om det uansett :)

Skrevet
Takk for tips! :)

Hva koster disse sånn ca per kvm?

Det var vel noe over 300, tror jeg. Men har sett lignende ned mot 100 på Maxbo.

Skrevet

Har du varmekabler så må du være litt forsiktig med hva du legger oppå. Har en forståelse av at parkett ikke er ok dersom du ikke har føler i gulvet som gjør at du ikke overstiger en makstemperatur.

Jeg har selv varmekabler i en etasje og har pr. dags dato vinyl. Jeg har en ide om at når jeg pusser opp så må det bli laminat og ikke parkett.

Skrevet

Vi er ikke så veldig fornøyde med laminatgulvet vårt. Har bl.a. fått noen stygge hakk i det, særlig på kjøkkenet (har mistet kaffekrus og skål så de knuste). Har fylt i formtre, men det viser godt likevel. Søsteren min har også laminat, og må nå skifte hele gulvet pga vannlekkasje fra oppvaskmaskinen.

Det er noen år siden vi bygde, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på de nyere laminatgulvene. Men; hadde jeg kunnet valgt om igjen, hadde det nok blitt mye fliser med varme under!

Skrevet

Jeg liker ikke laminat, og ville hatt parkett...

Er det ikke fryktelig upraktisk med fliser (fugemassen) hvis man for eksempel mister et egg?

Skrevet

Spennende spørsmål, vi skal også legge gulv i vår nye leilighet.

Etter hva jeg forstår, må parkett ha en viss tykkelse for å kunne slipes. Og jo tykkere parkett, jo dyrere...? Siden pris blir et poeng for oss, kommer vi til å velge laminat på både stue og kjøkken (åpen løsning). Men hadde vi hatt nok penger, så hadde det uten tvil blitt parkett.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Mener så tydelig å huske at da vi skulle velge parkett fikk vi spørsmål om vi hadde varmekabler i gulvet. Hadde vi det, så måtte vi velge noe spesielt i parkett, mulig den måtte være tykkere, og det var ikke alle tresorter som egnet seg. Tror de kunne slå seg eller noe sånt. Sjekk med forhandleren. Laminat var uproblematisk etter det jeg forsto.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Mener så tydelig å huske at da vi skulle velge parkett fikk vi spørsmål om vi hadde varmekabler i gulvet. Hadde vi det, så måtte vi velge noe spesielt i parkett, mulig den måtte være tykkere, og det var ikke alle tresorter som egnet seg. Tror de kunne slå seg eller noe sånt. Sjekk med forhandleren. Laminat var uproblematisk etter det jeg forsto.

:Nikke:

Har også hørt noe slikt. Har veldig lyst på fliser på kjøkkenet nå, tenker spesielt i tilfelle noe skulle skje med oppvaskmaskinen. Greit å slippe å legge nytt golv da. Det med parkett i stua får vi ta etter å ha snakket med fagfolk. Ellers blir det fliser på badet, og laminat på soverommene.

Blir spennende dette :)

Skrevet

Jeg ville valgt parkett, evt fliser på kjøkkenet.

Jeg er ikke spesielt begeistret for laminatgulv, jeg synes det blir hardt og kaldt(i en litt overført betydning, egentlig).

Parkett blir slitt, og kan få sår og hakk, men kan jo somregel slipes. Dessuten synes jeg en pen parkett eldes med en helt annen stil enn andre typer gulv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...