Gjest forundret gjest Skrevet 2. desember 2006 #1 Skrevet 2. desember 2006 Har lest gjennom en del innlegg her inne og i svært mange av dem oppfordrer man hverandre til å oppsøke legen og "kreve" tester, medisiner eller spesiell behandling. Dette reagere jeg på. Grunnen til at jeg reagerer på dette er fordi at i allefall når jeg går til legen så går jeg dit fordi jeg mener h*n kan mer om det som feiler meg. Jeg mener derfor at det er opp til h*n og utrede meg og diskutere behandling/medisiner med meg. Jeg leser selvfølgelig om symptomene mine og evnt diagnose fordi jeg liker å vite hva det handler om. Men jeg ville aldri gått til legen og forlangt ditt eller datt. De har tross alt lest om kroppen i 6år! Dere som mener det er greit og gå til legen og forlange ditt og datt, hva er deres argumenter for dette??
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2006 #2 Skrevet 2. desember 2006 Fordi det er jeg som kjenner kroppen min best!
Supraspinatus Skrevet 2. desember 2006 #3 Skrevet 2. desember 2006 Forskjell på å gå til legen å kreve at de tar en test på deg enn at du går til legen og sier at du har tenkt på om symptomene kanskje kan være "fyll inn ønsket diagnose" og hva legen tror om det. Hvis du absolutt ønsker å ta feks en CRP test, så lar legen deg ta det stortsett. Han tjener trossalt penger på dette. En annen ting, man skal ikke ta det man leser for riktig. Mulig det er mange der ute som har erfaring med ulike lidelser osv. men det er kun leger som kan stille diagnoser! Jeg mener også at det er bedre å besøke legen en gang for mye, enn en gang for lite. Uten at det gjør deg til en hypokonder.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2006 #4 Skrevet 2. desember 2006 Hvis du absolutt ønsker å ta feks en CRP test, så lar legen deg ta det stortsett. Han tjener trossalt penger på dette. ← Men legens ansvar er også å passe på at det ikke taes for mye unødvendige tester da dette koster mange skattepenger og at kronene definitivt kunne vært benyttet bedre
Supraspinatus Skrevet 2. desember 2006 #5 Skrevet 2. desember 2006 Men legens ansvar er også å passe på at det ikke taes for mye unødvendige tester da dette koster mange skattepenger og at kronene definitivt kunne vært benyttet bedre ← Det er jo sant, men de fleste leger vil jo si fra om man er helt ute å sykler og at den testen ikke trengs. Det er jo legens ansvar ovenfor deg at han ikke tar betaling for noe du ikke trenger. Men det er jo forskjell på offentlig og privat praksis.
Gjest forundret gjest Skrevet 2. desember 2006 #6 Skrevet 2. desember 2006 Ingen som vil forklare meg hvofor dere går til legen med krav om den videre behandling eller hvorfor dere anbefaler andre å gjøre det samme? Er bare interessert i å prøve å forstå tankegangen.
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2006 #7 Skrevet 2. desember 2006 Jeg tror ikke at noen går til legen for å kreve tester... jeg tror det heller er det at de ikke vil at legen skal gå glipp av symptomene og høre om legen er enig eller ei. Man vil jo aller helst at legen skal si " det har du iallefall ikke, så den prøven er unødvendig". men det er også sånn at noen leger overser ting, går sykepleien selv og har leger som forelesere. De sier også at noen ganger beror en diagnose på hva legen har erfaring med tidligere. Og da mener jeg noen ganger., jeg synes leger er dyktige. f eks stilte en lege en diagnose en eldre og erfaren lege ikke klarte, fordi han nettopp hadde erfart et liknende tilfelle. Dessuten tror jeg at de som har gått lenge syke uten å få vite hva det er, vil be om tester fordi de er redde og slitne av å ikke vite hva som feiler de. Så folk har mange grunner til å kreve ting av leger, med god grunn. de kjenner kroppen best. men leger kan ikke gå med på alt, de sitter igjen med retten til å avgjøre. dette er vel noe alle kan tenke seg selv, er ikke noe galt med å kreve en test av legene? de sier i verste fall nei.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. desember 2006 #8 Skrevet 2. desember 2006 Men legens ansvar er også å passe på at det ikke taes for mye unødvendige tester da dette koster mange skattepenger og at kronene definitivt kunne vært benyttet bedre ← Joda, men jeg hadde en fastlege som ikke tok veldig viktige prøver. Hadde jeg fortsatt hos han så hqadde det vært direkte farlig.
Gjest Forundret gjest Skrevet 2. desember 2006 #9 Skrevet 2. desember 2006 Jeg tror ikke at noen går til legen for å kreve tester... jeg tror det heller er det at de ikke vil at legen skal gå glipp av symptomene og høre om legen er enig eller ei. Man vil jo aller helst at legen skal si " det har du iallefall ikke, så den prøven er unødvendig". men det er også sånn at noen leger overser ting, går sykepleien selv og har leger som forelesere. De sier også at noen ganger beror en diagnose på hva legen har erfaring med tidligere. Og da mener jeg noen ganger., jeg synes leger er dyktige. f eks stilte en lege en diagnose en eldre og erfaren lege ikke klarte, fordi han nettopp hadde erfart et liknende tilfelle. Dessuten tror jeg at de som har gått lenge syke uten å få vite hva det er, vil be om tester fordi de er redde og slitne av å ikke vite hva som feiler de. Så folk har mange grunner til å kreve ting av leger, med god grunn. de kjenner kroppen best. men leger kan ikke gå med på alt, de sitter igjen med retten til å avgjøre. dette er vel noe alle kan tenke seg selv, er ikke noe galt med å kreve en test av legene? de sier i verste fall nei. ← Tusen takk for forklarende svar
Scheherazade Skrevet 2. desember 2006 #10 Skrevet 2. desember 2006 Jeg har veldig blandete erfaringer med leger, og da tror jeg nok at man kan "kreve" mer enn vanlig fordi man blir skeptisk. Selv gikk jeg i to år med varerende grad av vondt i ryggen på samme sted, var kjempedårlig til tider, kvalm og elendig. Legene tok meg ikke på alvor, skjønte ikke hva det var, og jeg ble fortalt at jeg bare måtte lære med å leve med det, "mange har vondt i ryggen". Ble også mellom linjene fortalt at det var nok psykisk. Etter å ha lagt på sofaen og spydd en uke i strekk, marsjerte jeg til fastlegen og forlangte å bli lagt inn på sykehuset. Det ble jeg, de fant ut at det var en nyrelidelse, og jeg ble operert to dager etterpå, fordi nyren tåler ikke å bli belastet slik i lengre tid. Sykehuset var veldig overrasket over at jeg hadde gått slik i to år, og en stund trodde de egentlig ikke at de ville klare å redde nyren min. Så ja, man kan si at jeg er skeptisk. Dette tror jeg gjør at jeg stiller mer krav til legene, stoler mer på meg selv og sikkert til tider er en ufordragelig pasient. Heldigvis har det ikke vært noe spesielt siden...
Mary_H Skrevet 2. desember 2006 #11 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Jeg har hatt mange problemer opp gjennom tidene med helsen min, spessielt benen mine. Og dessverre finnst der alt for mange leger som rett og slett bare skriver ut smertestillende, uten å sjekke ut hva det er. Og jeg godtar ikke å gå rundt og kaste i meg sterke smertestillende daglig. Derfor har det vert jeg som har bedt om å bli sendt til MR, om å få bli sendt til konsultasjon på sykehuset. Og det endte i operasjon også, som har hjulpet meg. Jeg har den innstillingen at det er jeg kjenner hvordan smerten er, og jeg føler om det er noe som ikke stemmer. Når en har gått med smerter i hofter og knee i seks år uten at noe særlig har blitt gjort må en nesten forlange noe selv. Har også møtt leger som har tatt affære med en gang, så det gjelder ikke alle. Endret 2. desember 2006 av Mary_H
momo Skrevet 2. desember 2006 #12 Skrevet 2. desember 2006 Jeg har flere kroniske sykdommer og har en lege som nok er veldig flink, men han er veldig treig til og henvise meg videre til hjelp. Sånn som jeg ba han sende henvisning til allergi spesialist da jeg er hyperallergisk, det tok 2 år før han gjorde det, kom til spesialist og fikk nye medisiner som min lege sa ikke eksisterte og jeg ble mye bedre, men jeg kunne blitt mye bedre 2 år før hadde han hørt på meg. Så jeg må være litt bestemt mot legen min for og få han til og sende meg videre. Det har jeg skjønnt nå. Jeg som pasient kjenner jo kroppen min godt, men jeg stoler jo og på legen.
Gjest Eir Skrevet 2. desember 2006 #13 Skrevet 2. desember 2006 Ingen som vil forklare meg hvofor dere går til legen med krav om den videre behandling eller hvorfor dere anbefaler andre å gjøre det samme? Er bare interessert i å prøve å forstå tankegangen. ← Fordi det hender at leger gjør feil, derfor ønsker jeg å holde en viss kontroll selv. Og man har jo ofte selv en formening om hva man lider av, så da spør man legen om man feks kan testes for det. Og dersom legen avviser det med en forklaring man finner svak, så mener jeg man skal kreve, eller høre med en annen lege.
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2006 #14 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Jeg gikk og hanglet lenge. Sov mye, var sliten og "følte meg ikke bra". Hadde vondt i ribbeina og andre småvondter. Ettersom jeg er hjertepasient og ikke skal ha infeksjoner dro jeg til både fastlege og legevakt, uten at de tok noen tester. De kikket på meg og mente jeg hadde hostet på meg et ribbeinsbrudd (de sjekket aldri hvorfor jeg hostet over så lang tid). Ble så syk da jeg var i Bergen på et helgebesøk, lagt inn i hui og hast, overflyttet til Haukeland før jeg endelig kom "hjem" til Riksen. Ble operert etter halvannet døgn; diagnose; endokarditt, betennelse på min opererte hjerteklaff og aorta. Reoperert to døgn senere pga hjertestans og lå i koma noen døgn oga fare for hjerneskade. Hadde fastlegen/legevakten tatt en CRP/senkning, bedt om en ekko (UL) eller noe i den duren hadde jeg kanskje sluppet alt dette, samt de to operasjonene som venter meg. Ellers; da min kirurg fikk se bildene tatt av meg februar samme år (dette skjedde i mai 2003), ble han fra seg av sinne, ettersom man der tydelig kunne se en flekk som ikke skulle være der. Altså burde legene sett dette langt tidligere. Følgelig, når jeg føler meg litt i dårlig form, tusler jeg til legen og ber de ta en blodprøve så jeg er sikker på at jeg ikke har noen infeksjoner. I ettertid har legevakten blitt langt flinkere, faktisk så flinke at jeg legges inn for et snev av høy feber eller en litt førhøyet CRP Endret 2. desember 2006 av Frysepulver
Supraspinatus Skrevet 2. desember 2006 #15 Skrevet 2. desember 2006 Leger er ikke trollmenn. Jeg respekterer dem for det dem gjør, men som flere påpeker, så vet man selv best hvor skoen klemmer.
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2006 #16 Skrevet 2. desember 2006 Leger er ikke trollmenn. Jeg respekterer dem for det dem gjør, men som flere påpeker, så vet man selv best hvor skoen klemmer. ← Enig i dette. Det er forsåvidt forståelig at legen ikke alltid ser eller forstår alle mulige symptomer og forklaringer fra pasienter, og feil må nok skje av og til. Men som pasient kjenner man gjerne seg selv, og har lagt merke til endringer i form osv. Dessuten bør man vite at man har rett til å be om å få tatt noen prøver eller en grundig helseundersøkelse - så egentlig "krever" man ikke, nødvendigvis, man bare ber om noe legen har "glemt å tilby deg". Ikke for det, det finnes selvsagt noen som tipper over mot hypokondri og ber om urimelig mange henvisninger og tester. Der har legen et ansvar for å vurdere at dette IKKE trengs også.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2006 #17 Skrevet 2. desember 2006 Jeg har inntrykk av at når noen snakker om å gå til legen å bli testet er det ofte i tilfeller hvor en føler seg, trøtt, slapp, vektøkning eller vektnedgang, svimmelhet osv... Litt diffuse symptomer som ikke er ensbetydende med en sykdom. Da sier en kanskje du bør gå til lege, og få tatt en blodprøve. Og det vil også de fleste leger gjøre i slike tilfeller for å utelukke at det er noe galt. Det er ikke direkte snakk om å kreve å få tatt prøver, men det er jo et bra utgangspunkt både for lege og pasient å se at det ikke er noe unormalt ved prøvene. Forøvrig har jeg selv en arvelig hudsykdom, og det var da lett og si til legen, jeg tror det er denne sykdommen fordi moren min også har den og den er arvelig. Mye bedre enn at en lege skal begynne og utrede hva det kan være uten å vite bakgrunnen min. Det kan jo også være slik at hvis en vet en har sykdommer i familien som er arvelig, f.eks arvelig kreft e.l. så ber man legen teste dette, for legen kan jo ikke gjette at det er noe som finnes i familien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå